«Kate-effekten» slår til igjen - kjole utsolgt på to timer

POPULÆR KJOLE: Hertuginne Kate og prins William hadde begge kledd seg avslappet på de første offisielle bildene av lille prins George. Kates lilla kjole må man ikke overraskende stå på venteliste for å få tak i nå. Foto: Michael Middleton/AFP
POPULÆR KJOLE: Hertuginne Kate og prins William hadde begge kledd seg avslappet på de første offisielle bildene av lille prins George. Kates lilla kjole må man ikke overraskende stå på venteliste for å få tak i nå. Foto: Michael Middleton/AFPMichael Middleton

Gravide og nybakte mamma-briter flokker til klesmerket Seraphine for å sikre seg samme kjole som hertuginne Kate (31).

I går skrev VG om familiefotografiet til hertuginne Kate og prins William. Familieportrettet er det første offisielle bildet som er distribuert av Kensington Palace. På bildet poserer hertuginnen i en mørk lilla sommerkjole sammen med prins William, lille prins George og familiehunden Lupo.

Kates kjolevalg på familiebildet fikk umiddelbart mye oppmerksomhet. Den lilla kjolen med v-utringing kommer fra det britiske mammamerket Seraphine, og prisen er 430 kroner. Dagen etter melder den britiske avisen Daily Mail at hertuginnens budsjettkjole ble utsolgt allerede to timer etter at familiebildet ble publisert. Nettbutikken har nå tatt inn flere kjoler, men kundene må belage seg på fire ukers ventetid hvis de vil kle seg i samme kjole som Kate.

BAKGRUNN:Sjekk budsjett-hertuginnen – valgte kjole til 430 kroner på de første babybildene

SALGSSUKSESSER: Burberry, Issa og Rebecca Taylor har én ting til felles: De kan takke hertuginne Kate for et realt salgsboom etter at hun bar deres klær. Foto: Getty Images/All Over Press/NTB Scanpix
SALGSSUKSESSER: Burberry, Issa og Rebecca Taylor har én ting til felles: De kan takke hertuginne Kate for et realt salgsboom etter at hun bar deres klær. Foto: Getty Images/All Over Press/NTB Scanpix

Gründeren bak klesmerket Seraphine, Cecile Reinaud, forteller til Daily Mail at de får inn nye bestillinger hvert minutt. Hun har også sørget for å ri på hertuginne-bølgen så langt det lar seg gjøre - kjolen er det første man møter på når man klikker seg inn på nettbutikken, med teksten «brukt av hertuginnen».

- Responsen har vært fenomenal, og kjolen ble utsolgt bare to timer etter at vi la den ut, bekrefter hun.

Det er imidlertid langt fra første gang Kates klær blir revet ut av butikkhyllene. Faktisk har fenomenet fått et eget navn – «Kate-effekten» - i Storbritannia. Et av de første eksemplene er den blå Issa-kjolen Kate hadde på seg på de offisielle forlovelsesbildene, som ble utsolgt kort tid etter at bildene gikk verden rundt.

LES OGSÅ:Derfor er Kate et folkelig moteikon

Det samme skjedde med en blå Rebecca Taylor-jakke, Kates favorittpumps fra L.K Bennett og en av hennes første mamma-kjoler fra Topshop. For ikke å snakke om luksumerket Burberry, som fikk en oppsving i salget etter at Kate viste seg i deres klassiske trenchcoat. Siden hun ble en offentlig person, har Kate blitt hyllet som et stilikon i hjemlandet. Spesielt får hun mye ros for å blande dyrt og billig, ettersom hun handler hos både Hobbs, Asos og Topshop i tillegg til favorittmerkene Jenny Packham og Alexander McQueen.

LES OGSÅ:Stjel hertuginne Kates vårlige mammastil

Finn mer innhold om:

Hvordan var din opplevelse i dag?