Nyheter

Ble lurt av nettbutikk - selger ekte pels som fuskepels

En av Nordens største nettbutikker selger ekte pelsprodukter merket som fuskepels. – Helt på trynet, mener Dyrevernalliansen.

  • Jennifer Bråthen
Publisert:

Nettbutikken Nelly.com har over 850 merker i sitt sortiment og regnes som en av de ledende nettbutikkene innen mote og skjønnhet. De selger blant annet produkter fra nederlandske Barts. Fra merket har Nelly.com blant annet strikkeluen «Emily». I luens produktinfo skriver nettbutikken at luens dusk er fuskepels, men Barts presseansvarlig i London bekrefter overfor minMote at dusken er ekte pels.

Pelsmotstanderen Nanna Nielsen (33) fikk seg derfor en overraskelse da hun pakket opp luen hun trodde var fuskepels.

– Det er ganske vanskelig å finne produkter med fuskepels, så jeg lette lenge før jeg fant en lue med fin dusk hos Nelly.com. Da jeg mottok luen, oppdaget jeg at pelsen kjentes veldig ekte ut. Jeg kontaktet Barts på mail og fikk bekreftet mine mistanker. De var også veldig interessert i å vite hvem som hadde feilinformert meg, sier Nielsen til minMote

Ingen respons

Nielsen bestemte seg for å kontakte nettbutikken, men kom ikke langt med saken sin.

– Da jeg kontaktet Nelly.com og opplyste om feilen, fikk jeg hverken en beklagelse eller et tilbud om å returnere luen. De har heller ikke rettet opp produktinformasjonen om luen som fremdeles ligger for salg i nettbutikken, forteller Nielsen.

Fagdirektør i Forbrukerombudet, Petter Ravne Bugne, forteller at han ikke har hørt om lignende tilfeller i Norge tidligere.

– Vi blir ofte kontaktet angående nettbutikker som selger falske varer, men jeg har ikke hørt om at man markedsfører ekte pels som fusk. Det er vanskelig å si noe om akkurat denne saken uten at vi har tatt en konkret vurdering av den, men markedsføring skal ikke være villedende eller gi et galt inntrykk av produktet som selges – det bryter med markedsføringsloven, sier Ravne Bugne.

- Helt på trynet

Den nederlandske designeren Bart Koene har hatt stor suksess med sitt sporty designmerke Barts i Europa i mange år. Designeren har satset på tilbehør som sko, vesker luer og skjerf til både kvinner, menn og barn. I følge merkets hjemmeside er ulike tekstiler som akryl, ull, bomull, angora, pels og fuskepels tatt i bruk i produksjonen, men designeren opplyser om hvilke produkter som har ekte pels.

Informasjonsrådgiver i Dyrevernalliansen, Karen Frivik, er sjokkert over at Nelly.com feilinformerer kundene sine.

– Flere og flere har tatt et bevisst standpunkt mot pels, og det er helt på trynet at pelsmotstandere lures på denne måten. Dette har blitt et mer utbredt problem enn det vi liker å tro. Bare se på Marc Jacobs-saken i USA, sier hun.

Beklager og retter

minMote prøvde en rekke ganger å komme i kontakt med Nelly.com før helgen, uten å lykkes. Mandag morgen er imidlertid produktbeskrivelsen rettet til «dusk i pels». I tillegg skriver COO i Nelly.com, Richard Woodbridge, følgende i en e-post til minMote:

«Selvsagt er det som har skjedd veldig beklagelig, og vi vil gå gjennom hva som har skjedd så fort som mulig. Vi har nå korrigert beskrivelsen på nettsiden, men selvsagt vil vi også hjelpe kunden og andre som har kjøpt luen med å få tilbake pengene».

Woodbridge understreker at han ikke er kjent med at Nanna Nielsen selv har tatt kontakt med nettbutikken, men lover å skjerpe rutinene.

«Vi er alltid nøye med teksten til våre produkter, men i dette tilfellet har det beklageligvis blitt feil da vi har fått feil informasjon. Det ber vi om unnsyldning for, og vi rettet feilen så snart vi ble oppmerksomme på det», skriver han.

Forrige måned ble designeren Marc Jacobs beskyldt for å ha merket ekte pels med «fuskepels». Det var The Human Society som avslørte pelsbruken ved å bestille en rekke Marc by Marc Jacobs-kåper fra populære Century 21 i New York, og deretter teste dem. Resultatet avslørte at kåpene inneholdt pels fra mårhunder, eller såkalte vaskebjørnhunder. Designer Marc Jacobs har foreløpig ikke kommentert saken.

Publisert:

Finn mer innhold om:

  1. Hodeplagg
  2. nettbutikker
  3. Mote
  4. Pels
  5. Nelly.com

Relaterte artikler

NYHETER

Marc Jacobs beskyldes for å ha merket ekte pels med «fuskepels»

NYHETER

Mener store kleskjeder driver med grønnvasking

NYHETER

Kjendisdesigner raser mot norske moteprofilers pelsbruk

NYHETER

West Hollywood forbyr all salg av pels

NYHETER

Kendall og Kylie Jenner trekker kolleksjon etter massiv kritikk

NYHETER

Forbrukertilsynet ber influencer-annonsør om å skjerpe seg

NYHETER

Vixen-finalister med dårlig reklamemerking - juryen mener det ikke er en problemstilling