Victoria's Secret-modell: Showet er avlyst
Supermodellen Shanina Shaik (28) hevder at årets Victoria's Secret Fashion Show er kansellert.
Undertøysgiganten Victoria's Secret arragangerer hvert år det som omtales som verdens største moteshow. Showet huker inn supermodeller som Kendall Jenner, Bella Hadid og Alessandra Ambrosio.
Australske Shanina Shaik har vært ambassadør for merket i mange år, og gått på catwalken syv ganger siden hun debuterte i 2011. Hun har også vært blant merkets berømte «engler».
I et intervju med The Daily Telegraph, gjengitt av blant annet The Independent, forteller hun at årets show, som vanligvis går av stabelen mot slutten av året, er avlyst.
– Dessverre vil det ikke bli noe Victoria's Secret Fashion Show i år, sier hun og fortsetter:
– Det er veldig uvant for hvert år trener jeg som en engel på denne tiden.
28-åringen sier videre at hun ikke tror det er en permanent avgjørelse, men at årets kansellering kommer av at Victoria's Secret «prøver å jobbe med merket og nye måter å gjøre showet på».
Victoria's Secret har foreløpig ikke bekreftet om årets show er avlyst. I mai ble det imidlertid annonsert at de ikke skal sende moteshowet på TV lenger.
– Vi har bestemt oss for å tenke nytt om Victoria's Secret Fashion Show. Når vi beveger oss framover tror vi ikke TV er veien å gå, sa administrerende direktør Leslie Wexner ifølge New York Times.
Fått hard kritikk
Victoria's Secret Fashion Show har de siste årene fått kritikk for manglende mangfold. Kritikken haglet spesielt etter fjorårets show fordi de kun har modeller med én type kropp og for at de ikke inkluderer transkjønnede.
På tilsvar på kritikken fortalte markedssjef Ed Razek til VOGUE at de ikke har mangfold på catwalken fordi «showet er en fantasi», dermed passer det seg ikke med hverken «pluss size» eller transkjønnede modeller. Den kontroversielle kommentaren skapte raseri, og endte med at konsernsjefen Jan Singer gikk av.
Nylig fortalte også supermodellen Karlie Kloss at grunnen til at hun sluttet å jobbe for merket var at det ikke var «budskapet jeg ville sende til unge kvinner rundt om i verden om hva det betyr å være vakker».
Vunnet norsk «verstingpris»
Også her hjemme har den amerikanske undertøysgiganten fått gjennomgå. I februar stakk de av prisen ingen vil ha – nemlig Gullbarbie. Det er Redd Barnas ungdomsorganisasjon Press som deler ut prisen til den medie- eller reklameaktøren som er best på å få ungdom til å føle seg verst.
– De har stort mangfold og variasjon på undertøyet, men ikke på kroppene til modellene. Gang på gang har de vist at de ikke er interessert i å endre seg, og gjennom 2018 ble dette svært tydelig da de uttalte at transpersoner og «tjukke» ikke var velkommen til å delta i showet. Dette er gammeldags og uakseptabelt, sa Mina Vinje, leder i Press, den gang.