Snapchat nominert til «verstingprisen» Gullbarbie

SNAPCHAT-REKLAMER: Her er noen av reklamene som har dukket opp hos brukerne på Snapchat, og som er en av grunnene til at de er nominert til «Gullbarbie». Foto: Skjermdump
SNAPCHAT-REKLAMER: Her er noen av reklamene som har dukket opp hos brukerne på Snapchat, og som er en av grunnene til at de er nominert til «Gullbarbie». Foto: Skjermdump

Organisasjonen Press mener den populære billedtjenesten Snapchat prakker på ungdom reklame som oppfordrer til fettreduksjon og leppeforstørrelse.

Hvert år kårer Redd Barnas ungdomsorganisasjonen Press den reklame- eller medieaktøren som er best på å få ungdom til å føle seg verst. I år er den populære bildetjenesten Snapchat blant de tre nominerte, sammen med treningsmerket Gymshark og undertøysgiganten Victoria's Secret.

– Dette er en pris man bør skamme seg over å få, sier leder i Press Mina Vinje.

De tre semifinalistene er plukket ut blant over 200 nominasjoner fra ungdommer landet rundt.

– Noe som er litt annerledes i år er at det er flere sosiale medier-plattformer som har fått mange nominasjoner, hvor Snapchat igjen var den som fikk veldig mange.

Press forklarer at Snapchat er nominert fordi den finansieres gjennom reklamer som brukere ufrivillig får opp på skjermen når de bruker appen. Reklamene som dukker opp mellom Stories kan være for fettreduksjon, leppeforstørrelse og retusjeringsapper.

DELER UT VERSTINGPRIS: Leder i Press, Mina Vinje forteller at Gullbarbie ikke er en pris man bør være stolt av å vinne. -Vårt mål er så slutte å dele den ut, sier hun til MinMote. Foto: Leif-Erik Sørensen
DELER UT VERSTINGPRIS: Leder i Press, Mina Vinje forteller at Gullbarbie ikke er en pris man bør være stolt av å vinne. -Vårt mål er så slutte å dele den ut, sier hun til MinMote. Foto: Leif-Erik Sørensen

Press peker også på at Snapchat har en filterfunksjon som kan bidra til å skape et ensidig bilde av skjønnhet.

– Mange av filtrene putter på deg sminke, gir deg smalere nese og lysere hud, samtidig som mange av dem morsomme. Det er gøy å bruke dem fordi du får hundeører. Så dette er en ganske subtil måte å gi et ideal på.
– Vi har også hørt fra ungdom som sier at de er avhengig av filter. At de ikke kan sende bilder uten filter, for da føler de seg stygge, sier Vinje.

Se Elise undersøke Snapchat-filter her:

MinMote har vært i kontakt med Snapchat, men de har foreløpig ikke svart på våre spørsmål.

VGs Snapchat-team forteller imidlertid at også de har mottatt tilbakemeldinger fra deres brukere, hvor upassende reklame har dukket opp ufrivillig.

– Vi skrev en sak om Nobel-vinner Nadia Murad som ble tatt som sexslave, og midt i saken kommer det en ufrivillig undertøyreklame. Og da var det selvsagt folk som reagerte, sier Randi Elise Midtskog i VGs snapchat-team.

UPASSENDE: Denne reklamen dukket opp i VGs Snapchat sak om Nobels fredspris-vinneren som tidligere var sexslave. Foto: Skjermdump
UPASSENDE: Denne reklamen dukket opp i VGs Snapchat sak om Nobels fredspris-vinneren som tidligere var sexslave. Foto: Skjermdump

Gjentatte ganger har VGs team tatt kontakt med Snapchat på grunn av den upassende reklamen.

– Vi tar det alltid videre og da får vi svar med en gang og det blir ryddet opp i, forteller Midtskog.

I fjor var det den norske kleskjeden Bik Bok som gikk av med prisen. Bik Bok fikk prisen fordi de fikk ungdom til å føle seg dårlig gjennom markedsføring og kjedens små størrelser. Press-lederen forteller at verstingprisen har ført til forbedringer:

– Bik Bok har tatt grep etter de mottok prisen i fjor og endret størrelsene sine!

Tidligere har blant annet Nettavisen og Dagbladet mottatt prisen.

Victoria's Secret vant Gullbarbie i 2012, og i år er den amerikanske undertøysgiganten blitt nominert igjen.

Press forklarer at grunnen til at de er nominert er at de har et gammeldags syn på kjønn og ensidige skjønnhetsidealer som utestenger mangfoldet i samfunnet. Victoria's Secret fikk mye kritikk etter showet i november, hvor markedssjefen selv uttalte at det ikke var plass til transpersoner og mennesker i forskjellige former og størrelser.

Hvordan var din opplevelse i dag?