Victoria's Secret får «verstingpris»
Den amerikanske undertøysgiganten stikker av med prisen ingen vil ha – nemlig Gullbarbie.
Hvert år kårer ungdomsorganisasjonen til Redd Barna, Press, den medie- eller reklameaktøren som er best på å få ungdom til å føle seg verst. I år er det Victoria's Secret som stikker av med statuetten av en gullakkert barbie. Det er ikke første gang den amerikanske undertøysgiganten får den lite gjeve prisen – i 2012 mottok de den også.
Victoria's Secret får prisen fordi de ifølge Press fremstiller svært ensidige idealer.
– De har stort mangfold og variasjon på undertøyet, men ikke på kroppene til modellene. Gang på gang har de vist at de ikke er interessert i å endre seg, og gjennom 2018 ble dette svært tydelig da de uttalte at transpersoner og «tjukke» ikke var velkommen til å delta i showet. Dette er gammeldags og uakseptabelt, sier Mina Vinje, leder i Press – Redd Barna Ungdom, i en pressemelding.
Til MinMote forteller Vinje at Victoria's Secret fikk hele 40 prosent av stemmene fra norsk ungdom. Snapchat og GymShark var de to andre aktørene som var nominert til prisen.
– De er en klar vinner, legger hun til.
MinMote har vært i kontakt med Victoria's Secret, som foreløpig ikke ønsker å gi noen kommentar.
Victoria's Secret har fått mye kritikk den siste tiden på grunn av manglende mangfold, spesielt når det kommer til deres årlige Victoria's Secret Fashion Show hvor supermodeller som Gigi Hadid, Kendall Jenner, Adriana Lima, Alessandra Ambrosio og norske Frida Aasen går ned catwalken.
Victoria's Secret-sjef går av etter kontroversielle kommentarer
Fjorårets show gikk ikke stille hen, da markedssjefen uttalte at grunnen til at de ikke hadde mangfold på catwalken var fordi de ville fremstille en «fantasi» som hverken tykke eller transpersoner er en del av. Det skapte en heftig debatt, som førte til at markedssjefen til slutt måtte tre av. Det ble imidlertid ikke uttalt at det amerikanske undertøysmerket skulle prøve å bli mer inkluderende.
Press har ikke lykkes å komme i kontakt med Victoria's Secret slik at de får overrakt prisen.
– Vi har tatt kontakt med dem utallige ganger, men de har ikke lyst til å svare på kritikken. Det synes vi er utrolig feigt, sier Vinje.
Halsey angret på Victoria's Secret-opptreden
Hun forteller at de ikke skal gi seg selv om de står opp mot et digert amerikansk konsern.
– Vi skal fortsette å mase og presse på, helt til det kanskje skjer en endring. De kan ikke komme unna med dette, sier hun.
– Det er 2019 og det er på tide at de tar ansvar.
I fjor var det den norske kleskjeden BikBok som fikk gullbarbien. De fikk verstingprisen fordi de hadde for små størrelser på plaggene sine, som blant annet MinMotes «Elise undersøker» satte søkelyset på: