Nyheter

Holzweiler om ny kolleksjon: – Stått i dette sammen

NY KOLLEKSJON: Holzweiler viste frem sin nye kolleksjon for vår/sommer 2022.

Det norske merket Holzweiler har nettopp åpnet egen restaurant i Oslo. Nå er de klare for å vise frem sin nye kolleksjon etter et spesielt år.

  • Elise Alexandra Gulbrandsen
  • Malin Gaden
Publisert:

På grunn av coronapandemien er deler av programmet under Copenhagen Fashion Week – moteuken i København – digitalt i år. De siste årene har merket Holzweiler vært et fast punkt på programmet.

Denne gangen var de ikke på plass i København, men på Platz i Oslo.

Holzweiler har nemlig gått for en slags hybridvisning, med en digital visning, og et lukket, fysisk arrangement på deres egen restaurant i hovedstaden.

– Det ble vanskelig for oss å skulle planlegge noe fysisk i København når vår base er i Oslo, og tidene er som de er. Men vi kjører et lite live-event i London og et i Oslo på Cafe Platz, så får vi i hvert fall en liten følelse av å møtes på visningsdagen, sier Andreas Holzweiler.

CAFE PLATZ: Flere gjester var samlet for å se på visningen av den nye kolleksjonen til Holzweiler.

Merket utelukker ikke at de skal tilbake til de fysiske visningene, men innrømmer også at de digitale visningene har sine fordeler.

– Det er jo veldig rart å sitte hjemme i Oslo nå og se hvordan visningene i København nærmest går som normalt. En del av oss håper på at vi kan vise fysisk igjen i januar, men samtidig er det veldig interessant å jobbe digitalt. Og innholdet vi får ut av å ha en digital visning er jo av veldig mye høyere kvalitet, og kan brukes på helt andre måter enn det vi har fått ut av fysiske visninger. Men samtidig elsker vi å samle folk, så magien i å ha en visning med fysiske gjester, at alt skal klaffe og skje på de 7–10 minuttene en fysisk visning varer, savner vi virkelig. Så får vi se, kanskje fremtiden blir en form for hybrid?, spør Susanne Holzweiler seg.

FORNØYD GJENG: Andreas, Maria og Susanne Holzweiler under opptaksdagen for den nye kolleksjonen.
KLÆR

Moteuken i København: Et delt Skandinavia

Det har vært en travel sommer for gjengen bak merket Holzweiler. De har som vanlig hatt hendene fulle med forberedelser til nye kolleksjoner, samtidig som de har åpnet restaurant. Sleng en pandemi oppå det hele, og du får hendene mer enn fulle.

– Det er krevende, men veldig gøy! Det er jo kjempeluksus å ha vårt eget sted i Oslo hvor vi kan samle en liten gjeng i kveld for å se visningen, eller invitere med oss kunder på middag etter et innsalg. Vi åpner jo midt i sommerferien så det er først nå vi får føle litt på hverdagen med Oslo-folk, og så langt føles det utrolig bra! Så får vi se hvordan disse to konseptene påvirker hverandre fremover, sier Susanne Holzweiler.

Coronapandemien har også stukket kjepper i hjulene for den nye kolleksjonen.

– Pandemien har dessverre skapt forsinkelser og utfordringer på levering og kommunikasjon med leverandører. Men det har også skapt en felles forståelse, og et annet type samarbeid fordi vi alle har stått i dette sammen, sier Andreas Holzweiler.

HOLZWEILER-GJENG: Slik vil gjengen bak Holzweiler at vi skal gå kledd neste sommer.
NYHETER

Holzweiler om den nye satsingen: – Vi må tørre å være litt annerledes

I forbindelse med den nye kolleksjonen har Holzweiler-teamet teamet opp med tre forskjellige fotografer, som alle er kjent for sitt unike uttrykk.

Kolleksjonen er i kjent Holzweiler-stil, og består av flere sett, komfortable bukser og andre plagg tilpasset det norske sommerlivet. Farger som krem, grønt og blått er gjennomgående, og flere runway-plagg er heklet for hånd. Inspirasjonen bak handler mye om det å være på vei.

– Normalt er vi mer på farten, vi reiser, går på eventer, utstillinger og opplever spennende og inspirerende ting og mennesker. Pandemien har hindret oss i å få denne naturlige kilden til input, og det eneste vi har sett har vært innenfor våre egne vegger. Vi har følt at digital inspirasjon ikke gir nok. Derfor har vi har måttet ty til andre måter å hente inspirasjon. Løsningen har blitt å sparre med venner og kollegaer fra andre steder i verden. Vi har utvekslet erfaringer, inspirasjon og delt opplevelser ved hjelp av Mail, FaceTime og brev. Vi har også fått tid til å lære oss gamle håndverkstradisjoner, sier Susanne Holzweiler.

Trykk deg videre i bildekarusellene for å se flere bilder!

Jaqueline Landvik, Michael «akam1k3» Ray VC Angeles og Adam Katz Sinding har tolket kolleksjonen som har fått navnet «In Transit». I tillegg er det tatt catwalkbilder og laget en videovisning. Fotograferingen skjedde naturlig nok i sentrumsområdet Oslobukta, rett ved bryggen hvor Holzweiler har åpnet sin restaurant, Cafe Platz.

Holzweiler hadde også blant annet fått med seg stjernemodellen Signe Veiteberg og it-jente Ceval Omar i modellstallen. Jaqueline Landvik har jobbet for flere anerkjente motemerker og magasiner, og har nå foreviget den nye Holzweiler-kolleksjonen.

Adam Katz Sinding er ofte å se på moteukene – og bildene hans er ofte å se på en Insta-feed hos de største influencerne. Han er kjent for sitt gode moteøye, og tar ofte bilder av lekre detaljer i antrekk og styling, noe som har gjort at han har bygget opp en stor følgerskare i sosiale medier, med 481.000 følgere på Instagram.

«Akam1k3» er kanskje først og fremst kjent som Karpes bandfotograf, og har tatt bilder med backstage-vibe av kolleksjonen.

Publisert:

Les også

Finn mer innhold om:

  1. Holzweiler

Relaterte artikler

NYHETER

Motenettsted: Dette er mote-Norges mektigste

NYHETER

5 høydepunkter fra Copenhagen Fashion Week

KLÆR

10 antrekk vi vil kopiere rett fra CPHFW

NYHETER

Modellen Frida Aasen er forlovet

NYHETER

Greta Thunberg på Vogue Scandinavia-forside

NYHETER

Vekker oppsikt: – Kan vi slutte å late som at loppis er noe å drive med?

NYHETER

Bik Bok relanserer jeans med større størrelser