Sneaker-entusiast om ny skotrend: - Motefolk er flokkdyr
I januar sendte Chanel modellene ned catwalken i sneakers. Nå er det komfortable skotøyet blitt trendy blant motebloggere.
Chanel er kjent for sine haute couture-visninger som hver sesong tar plass i Grand Palais i Paris. I år kombinerte sjefdesigneren Karl Lagerfeld sporty joggeskoene med både miniskjørt og iøyenfallende gallakjoler.
Skoene på Chanel-visningen kom i ulike farger og mønstre, og de klassiske skolissene i tekstilmateriale var byttet ut med plastlisser i farger som matchet resten av skoen. Dette har ført til at det komfortable skotøyet har fått en renessanse.
Nå bugner bugner markedet av komfortable sneakers. Både kjedebutikkene og uavhengige motebutikker har et godt utvalg fra skogiganter som Nike, New Balance, Reebok og Adidas. De komfortable skoene er også blitt langt mer synlig blant norske motebloggere.
Patrick Hauge har samlet på sneakers i over 20 år og har over 400 par sko. DJen og sneaker-entusiasten forteller at han ikke overrasket over at trenden nå når norske motebloggere.
- Store artister og flere kjendiser som Justin Timberlake, Mark Wahlberg og Rita Ora har brukt retro Nike-sko lenge. Det er ikke overraskende at dette legges merke til og får følger. Motefolk er flokkdyr - når en trend kommer kaster alle seg på, sier Hauge.
Hauge er imidlertid ikke altfor bekymret for de retro sko-klassikerne.
- Jeg tror ikke Air Force 1 tar skade av denne trenden. Skoene er udødelig bare man bruker den riktig. Jeg ser fort når en ting er påtatt og ikke er ekte. Man kan ikke kjøpe seg en kredibel stil. Det gjelder all mote, sier han.
Individuell trend
Moteblogger og innkjøpssjef på Høyer dame, Annabel Rosendahl (24), elsker at joggesko er tilbake i motebildet, og ikke lenger er forbeholdt trening og hip-hoppere.
- Når et stort motehus som Chanel bruker joggesko på catwalken, begynner det å skje ting på markedet og flere kommersielle aktører kommer på banen. Det gjør at man kan kopierer trenden og stilen for en rimeligere penge, sier hun til minMote.
Innkjøpssjefen er imidlertid ganske sikker på at trenden som har spredd seg blant motebloggerne ikke vil bli mainstream og ødelegge for streetwear-merkene som mange assosierer med hip-hop-kulturen, slik flere fryktet ville skje med Carhartt-luen i fjor vinter.
- Jeg tror ikke trenden vil ødelegge for de som har hatt sneaker-dilla over lengre tid. I motsetning til Carhartt-luen, som har en veldig tydelig avsender, er denne trenden langt mer individuell. Joggesko kommer i ekstremt mange ulike varianter og utvalget er større. Siden det heller ikke er èn spesiell sko folk skal ha, vil det føre til at vi får et mangfold, sier hun, og legger til at det finnes en rekke limiterte sko på markedet til de som ønsker å ha en sko som ikke blir masseprodusert.
Som innkjøpssjef for et stor motemagasin forteller Rosendahl at hun merker ekstremt godt at nordmenn generelt ønsker å kle seg likt.
- Ola og Kari Nordmann er flokkdyr, men det finnes motebloggere som er flinke til å kle seg unikt. Å kalle samtlige motefolk for flokkfyr blir derfor feil, sier hun, og legger til:
- Nordmenn genrelt kunne nok ha godt av å tenke med kreativt og individuelt. Det synes jeg årets sneakertrend tillater oss med alle de ulike variantene som finnes på markedet.
Marianne Theodorsen står bak bloggen Styledevil. Hun har omfavnet trenden, og forstår at dedikerte entusiaster kan bli frustrert.
- Jeg skjønner at det kan være provoserende at folk som ikke har peiling på en spesiell kleskode stjeler en stil, men når det handler om joggesko blir det for dumt. Joggesko har folk alltid brukt, sier Theodorsen.
Hun forteller at trenden nå kanskje blir spesielt synlig blant bloggere fordi de eksponerer seg via både magasiner og i sosiale medier.
- Føler du at motebloggere er flokkdyr?
- Mennesket har vel strengt tatt vært et flokkdyr siden vi begynte å eksistere. At motebloggere lar seg inspirere av hverandre er ikke et nytt fenomen nytt, sier hun.
Kort hype
Gisle G. Stokland, redaktør for musikknettstedet 730.no, mener at skotrenden kun er en kort hype. Han tror flere sneaker-entusiaster synes de klassiske skomodellene ville vært kulere hvis de slapp å se norske, profilerte motebloggere gå rundt i dem.
- Det er litt urettferdig og jålete, men noen vil nok se på disse motejentene som posører som tyvlåner litt av deres kultur i en kort, trendy periode. På samme måte som om folk med et langt, kjærlig forhold til Carhartt ble bedrøvet da de så Tone Damli-jenter drikke sjampis med «deres» merke på hodet. Men sånn er det alltid. Hvis det til høsten brått blir hot med lange, svarte lærfrakker, så vil kanskje hardcore fans av filmen The Matrix bli snurte, sier redaktøren.
Erik Schjetne, eier av sko- og klesbutikken Stress, forteller til minMote at de merker at retro sko, særlig 80- og 90-tallssko er i vinden.
- Vi ser et tydelig skifte fra tekniske løpsesko til gamle klassikere. Nå vil folk tilbake til røttene, sier butikkeiren, og forteller at endringene i trendene kom allerede på sensommeren i fjor.
Schjetne synes det er morro at folk nå har fått øynene opp for klassiske sneakers. Han sier trenden kommer samtidig med at Nikes skomodell Air force 1 fyller 20 år. Han tror imidlertid ikke trenden blant norske motebloggere vil føre til at ivrige etusiaster lar seg irritere.
- De som er ordentlig intressert i sko bryr seg ikke om Karl Lagerfeld skaper en hype som fører til at andre går med klassiske sneakers. Trender kommer og går, sier han.