Tidenes første «plus size»-kampanje i Sports Illustrated
Når det verdenskjente magasinet Sports Illustrated snart kommer på gaten, er det med sin første «plus size»-modell noensinne, i form av en reklamekampanje med Ashley Graham (27).
Det er ingen tvil om hvilket nummer av Sports Illustrated det knyttes mest forventning til: Det årlige «swimsuit issue», som i år kommer ut 9. februar.
Bikinimagasinet har hatt de fleste av verdens mest kjente modeller på forsiden og i bladet - Elle Macpherson, Heidi Klum og Tyra Banks for å nevne noen. Idrettskjediser og andre berømtheter som Serena Williams og Beyoncé har også vært med i magasinet. Det de imidlertid ikke har hatt, er en bikinikampanje med «plus size»-modell i hovedrollen. Eller en «plus size»-modell generelt.
Les også:Acne får kritikk for bruk av tynne modeller
- Trenger flere rollemodeller
Men det får de altså nå, skriver blant annet Huffington Post. Flere sider av magasinet er viet til en reklamekampanje fra badetøygiganten Swimsuitsforall, med «plus size»-modell Ashley Graham i hovedrollen.
- Jeg vet at formene mine er sexy, og jeg vil at alle andre skal vite at deres former er sexy også. Det er ingen grunn til å gjemme seg og all grunn i verden til å vise seg fram, sier modellen i en pressemelding.
Graham er ingen nykommer i motebransjen, og har tidligere være modell for Levi's, vært i Vogue, Glamour og Harper's Bazaar, og ikke minst har hun vært med i den berømte Pirelli-kalenderen. I fjor var hun dessuten en av fem modeller som havnet i stallen hos modellbyrået IMG.
Les også:Massiv kritikk av H&M for bruk av for tynne plus size-modeller
I et nylig intervju med magasinet til nettbutikken Net-A-Porter, The Edit, forklarer Graham at hun mener verden trenger flere forbilder i ulike størrelser.
- Da jeg var yngre ble jeg bedt om å se opp til Marilyn Monroe og Jennifer Lopez, fordi der var de eneste formfulle som ble sett på som vakre. Vi trenger rollemodeller for unge jenter som sier «omfavn formene dine. Hvem bryr seg om kroppen din ikke er perfekt?», sier hun.
Tror ikke på ny trend
Dette er ikke den første nyheten om «plus size» i modellbransjen i år. For bare noe uker siden signerte amerikanske Tess Munster med MiLK Model Management - en milepæl i hennes karriere og i motebransjen generelt.
Modellmamma Eivor Øvrebø, som eier et av Norges største modellbyråer Team Models, mener det er flott at flere aktører velger å fronte «plus size»-modeller.
- Det har vært flere tilfeller den siste tiden hvor «plus size» har vært et tema, og det mener jeg er vel og bra. Vi kommer alle i forskjellige størrelser, og det skulle bare mangle at det finnes delikate og fine reklamer for klær og badetøy med en modell representerer mangfold. Dette gir sikkert Sport Illustrated mye god PR, sier Øvrebø til MinMote og legger til:
- Men jeg tror ikke det vil bli en gjenganger.
- Hvorfor ikke?
- For å være helt ærlig tror jeg ikke det er dette leserne ønsker å få presentert i så stor grad. Vi har blitt vant med slanke modeller uansett hvordan vi vrir og vender på det. På verdensbasis virker det som om vi er mer opptatt av trening og kosthold enn noen gang, og det er delvis motebransjen skyld i, men sånn har det altså blitt. Det er som sagt flott med mangfold, men ikke overdreven bruk så det blir unaturlig og påtatt.
Les også:Her er de beste nettbutikkene for kvinner med former
Se en smakebit av kampanjen her: