Caroline Berg Eriksen blir veskedesigner: - Sett det før
Caroline «Fotballfrue» Berg Eriksen (28) er klar med sin egen veskekolleksjon. MinMote-leder Martine Lunder mener det er lite nytt med veskene.
Berg Eriksen har designet fem vesker med det danske tilbehørsmerket Adax: En kveldsveske, en clutch, en hverdagsveske (som ifølge bloggen hennes også er en stelleveske), en weekend-bag og en lommebok. Foreløpig er det kun sluppet bilder av de tre siste modellene.
Prisene ligger mellom 799 og 3999 kroner, og kolleksjonen kommer i butikk 17. september.
- Har sett dem før
MinMote-leder Martine Lunder synes veskene ser greie ut, men mener de mangler wow-faktor.
– Det første som slår meg med disse veskene, er at jeg har sett dem før. Her har Eriksen åpenbart tatt elementer fra allerede kjente vesker og satt dem sammen til tre nye - greit nok det, men resultatet blir ikke særlig nyskapende. Den største vesken minner veldig om Givenchys ikoniske veske Antigona - bortsett fra den lille dusken hun har hengt på - og det skal jo mye til å kopiere en av verdens mest ikoniske vesker med stort hell, sier hun og fortsetter:
– Den mindre kveldsvesken har fått en metall-lenke à la Chanel som så og si alle billigkjeder også har kopiert. Clutchen er praktisk med det lille «håndtaket», men hvorfor man skal velge akkurat denne - annet enn at den har Berg Eriksens navn på seg - er ikke åpenbart for meg. Helt greie vesker, men hvor er nyskapningen?
– Bare for å selge
Trendanalytiker og sosialantropolog, Gunn Helen Øye, er ekspert på nordmenns luksusvaner. Hun mener veskemerket kan dekke et behov etter vesker som minner om luksusvesker, uten at Berg Eriksens vesker er rene kopier av designerveskene.
– Det her er så enkelt. Dette har de gjort bare for å selge. De bruker en kjent person kun for å pushe salget, sier Øye.
– De har vært tydelige med bruken av egen logo, så jeg tror ikke de vil få problemer med at veskene har flere likhetstrekk med andre designervesker. Det uttrykket og den type veske har slått an og Adax har gått etter dette behovet, men til en rimeligere pris, sier hun.
– Kan være uheldig for merket
Ekspert på forbrukeratferd og førstelektor ved Markedshøyskolen, Karl Fredrik Tangen, mener at Berg Eriksen kan overføre sin merkevare og sosiale posisjon til veskemerket.
– De som må passe seg for slike samarbeid, er dem som mister troverdighet av det. Der har ikke bloggere så mye å tape, tror jeg. Det virker som om mye er kjøpt og betalt uansett, sier Tangen.
– Det som kan være uheldig er hvis merket blir for tilknyttet bloggeren og bloggeren mister sin relevans eller troverdighet.