Se bikini-instagrammerens knallharde oppgjør med sosiale medier
Essena O'Neill (18) opparbeidet seg en halv million følgere på Instagram ved å poste mote- og bikinibilder av seg selv. Nå har hun gjort helomvending, for å sette fokus på den mørke sannheten bak sosiale medier-bildene.
BIKINIREKLAME: Mange av O'Neills strandbilder var ren reklame for bikinimerker. Skjermdump @essenaoneill / Instagram
TYPISK: Essena O'Neill brukte mye tid på å få en perfekt mage på bildene. Skjermdump @essenaoneill / Instagram
Oppdatering: Siden denne saken først ble publisert, har Essena O'Neill slettet hele Instagram-kontoen sin. Bildene i saken er fra kontoen før den ble slettet.
Essena O'Neills Instagram-konto er blant de heteste om dagen, blant annet omtalt på Elle.com.
I tillegg til Instagram hadde hun over 60.000 følgere på Snapchat (som hun nå har slettet) og over 200.000 på Tumblr og sin egen Youtube-kanal.
Ny episode av Trendguiden: Høstens fineste kjoler
Instagram-kontoen inneholdt inntil forrige uke flere tusen bilder av 18-åringen; selfies og antrekksbilder i bikini og kjoler med kjente mote- og treningshashtags som #ootd og #fitspo (fitness inspiration).
Se også: «Fiskegapet» som herjer på insta
«Sanne» bildetekster
Nå har O'Neill enda flere følgere - men budskapet er et annet.
Kontoen er døpt om til «Social media is not real life», og tusenvis av bilder er slettet.
Få med deg: Winnie Harlow utfordrer skjønnhetsidealet
På bildene som er igjen, har hun gjort om teksten til de sanne historiene om hvordan bildet ble tatt:
Hvor mye hun ble betalt for å ha på seg kjolene, hvor mange forsøk hun brukte på å få det perfekte bikinibildet og hvor lite hun spiste før bildene ble tatt.
«Tok over 100 bilder i lignende positurer for å få magen min til å se bra ut. Hadde knapt spist den dagen. Kjeftet på søsteren min så hun skulle ta flere bilder så jeg skulle bli noe i nærheten av stolt av det», skriver hun blant annet under et tilsynelatende idyllisk strandbilde.
Slik forklarer hun selv hvorfor hun tok oppgjøret, i en insta-post datert 27. oktober:
«Jeg har brukt mesteparten av tenårene mine på å være avhengig av sosiale medier, sosial aksept, sosial status og mitt fysiske ytre (...) Jeg var livredd for at ingen skulle sette pris på meg for den jeg egentlig var».
Les også: Modell med Downs syndrom landet mega-avtaler
- Hater det
I tillegg har O'Neill laget en rekke Youtube-videoer, blant annet en som heter «derfor hater jeg sosiale medier», hvor hun blant annet sier:
- Hele kulturen skaper usikkerhet og bekreftelsesbehov i form av likes og views. Jeg bare... Jeg hater det. Jeg synes det er så ødeleggende for vår helse og våre evner, og det at et tall under et bilde du har lagt ut skal si om det er bra nok eller ikke - det er helt latterlig.
Essena O'Neills helomvending har i alle fall fått oss til å tenke på de perfekt organiserte mat- mote- og selfiene som florerer i insta-feeden vår.
All honnør til den første i Norge som prøver det samme.