Norgesfavoritten Michael Kors åpner gigant-butikk i Oslo

POPULÆR: Det er den klassiske, store Michael Kors-vesken som har slått så bra an i Norge. Foto: Getty Images
POPULÆR: Det er den klassiske, store Michael Kors-vesken som har slått så bra an i Norge. Foto: Getty Images

Elsket av folket og slaktet av ekspertene; nå inntar Michael Kors Oslo på 200 kvadratmeter.

MinMote har tidligere skrevet om veskene til Michael Kors, som troner på saglstoppen hos de største luksusmagasinene i Norge. Foreløpig har det kun vært mulig å få tak i tilbehør og et lite utvalg klær fra Kors i mindre butikker i Norge – men det vil endre seg drastisk i løpet av høsten.

TROR PÅ MARKEDET: Mari Hektoen vil lage et eget motedistrik i Oslo sentrum. Foto: Trond Solberg/VG
TROR PÅ MARKEDET: Mari Hektoen vil lage et eget motedistrik i Oslo sentrum. Foto: Trond Solberg/VG

I månedsskiftet september/oktober slår nemlig erkeamerikaneren seg opp på over 200 kvadratmeter i Oslo sentrum, i regi av Søylen Eiendom som eier store deler av området rundt varemagasinene Steen og Strøm og Eger. Kors-butikken vil ligge i første etasje av sistnevnte, forteller motedirektør i Søylen, Mari Hektoen.

- Dette er et stort løft for området. Nordmenn elsker Michael Kors, så vi har store forventninger til denne åpningen, sier hun til MinMote.

Frykter ikke harry-stempel

De populære Kors-veskene har imidlertid fått hard medfart av en rekke moteeksperter, som kaller vesken harry. Det bekymrer ikke Hektoen.

- Den siste tiden har jo Michael Kors-veskene fått litt harry-stempel i visse kretser – er det da lurt å satse så stort på merket?

- Vi bekymrer oss absolutt ikke for det. Fakta er at Michael Kors er et fantastisk kommersielt merke, og omsetningen her til lands har gått rett i taket. Dessuten vil de selge så mye mer enn bare veskene i denne butikken, og har et prisnivå som passer det norske markedet. Det samme spørsmålet har blitt stilt om Louis Vuitton, som er det luksusmerket som uten tvil omsetter mest i Norge, og fortsatt er det største luksusmerket i verden, sier hun.

KOMMERSIELL SUKSESS: Den nye Michael Kors-butikken i Oslo vil ikke bare selge veske, men også klær fra den amerikanske giganten. Dette antrekket er fra høstkolleksjonen. Foto: Getty Images
KOMMERSIELL SUKSESS: Den nye Michael Kors-butikken i Oslo vil ikke bare selge veske, men også klær fra den amerikanske giganten. Dette antrekket er fra høstkolleksjonen. Foto: Getty Images

Burberry kommer

Hektoen har i seks år jobbet med å lokke verdens mest eksklusive motehus i Oslo. I 2013 begynte ballen å rulle da Gucci og Bottega Venetta sa jatil å slå seg opp i Nedre Slottsgate, og i høst får de dessuten selskap av Burberry, som ligger helt i toppen av prissjiktet.

- Men kommer folk til å ha råd til å handle på Burberry?

-Det tror vi. Nordmenn handler allerede Burberry i andre butikker her hjemme og i butikkene deres i utlandet, så markedet finnes. Det er derfor de velger å åpne egen butikk, mener Hektoen.

Videre jobber hun med å utvikle et større område rundt Nedre og Øvre Slottsgate, hvor planen er å ha én luksusgate, og en «yngre» gate med hakket rimeligere merker som Marc by Marc Jacobs – hvor Maje og Sandro også vil åpne til høsten.

IKONISK: Burberrys klassiske trenchcoat er merkets store bestselger, særlig etter at det ble et av hertuginne Kates mest bruktew plagg. Prislappen er imidlertid stiv; du må regne med å punge ut rundt 10.000 for en kåpe. Foto: Getty Images
IKONISK: Burberrys klassiske trenchcoat er merkets store bestselger, særlig etter at det ble et av hertuginne Kates mest bruktew plagg. Prislappen er imidlertid stiv; du må regne med å punge ut rundt 10.000 for en kåpe. Foto: Getty Images

- Risikabelt prosjekt

Markedsføringsekspert og rektor ved Markedshøyskolen, Trond Blindheim, tror også det er marked for flere luksusbutikker som kan mette behovet til shoppegale nordmenn.

- For den norske forbrukeren er selvrealiseringsbehovet, og samfunnet er ikke preget av sult, men overflod. Norge er et lite land, men har verdens 20. største økonomi - olje, gass og fisk har gjort oss steinrike. Som effekt av denne enorme velstanden har vi fått en forbrukerkultur hvor det absolutt er liv laga for luksusbutikker som Burberry, sier han.

KRITISK: Ekspert på forbrukeratferd Karl-Fredrik Tangen er langt fra sikker på om luksusbutikkene vil gå bra på sikt. Foto: Mattis Sandblad/VG
KRITISK: Ekspert på forbrukeratferd Karl-Fredrik Tangen er langt fra sikker på om luksusbutikkene vil gå bra på sikt. Foto: Mattis Sandblad/VG

Ekspert på forbrukeratferd, Karl-Fredrik Tangen, er på sin side svært skeptisk til prosjektet med å få flere luksusbutikker til Oslo.

- Jeg synes dette er et veldig risikabelt. Kort sagt er det luksusbutikkene som ryker først når økonomien blir dårligere - og det vil den på et eller annet punkt bli, sier han og fortsetter:

- Vi må huske på at det er folkene som skummer fløten av de økonomiske oppgangstidene som holder luksusbutikkene i gang, ved at de selv - og ikke minst deres koner og barn - handler der. Og det gjør driften ekstra følsom for finansiell økonomi. Folkene som satser på dette gambler på at den historisk sett oppsiktsvekkende bra økonomien skal fortsette inn i evigheten.

Finn mer innhold om:

Hvordan var din opplevelse i dag?