Norske Madeleine med gjennombrudd for Gucci

NORSK INNSLAG: Madeleine Hillestad og Emil Farago på catwalken for Gucci. Foto: Greg Avenel for Gucci
NORSK INNSLAG: Madeleine Hillestad og Emil Farago på catwalken for Gucci. Foto: Greg Avenel for Gucci

Guccis 100-årsjubileum hylles av moteprofiler. De norske Modellene Madeleine Hillestad og Emil Farago var med på feiringen.

Til tonene fra Lil Pumps «Gucci gang», Rick Ross og Bhad Bhabie som rappet om «Green Gucci suit» og «Gucci flip flops», feiret det italienske motehuset 100 år med digital visning torsdag.

På sosiale medier og i motepressen ble glitrende sølvplagg med Gucci-påskrift, og samarbeid med Balenciaga, snakkisen etter visningen av jubileumskolleksjonen titulert «Aria». Vogue skriver at kreativ direktør Alessandro Michele blant annet har tatt inspirasjon fra Demna Gvasalias design for Balenciaga anno 2016/17.

Norske modeller

Med på showet var i underkant av 100 modeller. To av modellene som var hanket inn til visningen var norske.

Madeleine Hillestad (18) er representert av modellbyrået Heartbreak. Gucci-jobben var hennes debut på catwalken.

– Det var mitt første show, så det var en helt syk opplevelse! Hele kolleksjonen var helt fantastisk og jeg elsket alle klærne, sier hun til MinMote.

DEBUT: Madeleine Hillestad på catwalken for Gucci. Foto: Gucci.
DEBUT: Madeleine Hillestad på catwalken for Gucci. Foto: Gucci.

Hillestad har tatt småjobber som modell siden 2018. Nå nærmer hun seg ferdig på videregående skole, og ville derfor utforske modellyrket ytterligere. Da hun gikk ut på catwalken var det særlig en ting som gikk gjennom hodet hennes.

– Jeg kjente på at jeg måtte være forsiktig med hælene, for de holdt på å falle av, sier hun og ler.

Filmen og visningen ble spilt inn i Roma. Modellen var der i nært tre uker for casting, karantene, prøver og innspilling, og hver dag ble hun testet for Covid.

– Det var mye testing, noe som føltes veldig trygt.

Modellen Emil Farago jobber eksklusivt for Gucci. På Instagram skriver han at han er «evig takknemlig».

EKSKLUSIV JOBB: Emil Farago for Gucci. Foto: Gucci.
EKSKLUSIV JOBB: Emil Farago for Gucci. Foto: Gucci.

Nye takter

Gucci-showet, som ble sendt på Instagram, YouTube og Guccis nettside og app, viste nemlig plagg og tilbehør hvor logoer og design fra begge motehusene (begge eid av luksusgruppen Kering) var satt sammen. Gucci selv kaller det en «hack», og ikke en «collab», som man kan tolke det som at det er.

Gucci og Balenciaga hånd i hånd. Foto: Gucci.
Gucci og Balenciaga hånd i hånd. Foto: Gucci.
Foto: Gucci.
Foto: Gucci.

Den glitrende, maksimalistiske kolleksjonen bød også på rekreasjoner av ikoniske Gucci-klassikere, som en rød fløyelssmoking fra 1996, da Tom Ford var designer for motehuset. Denne gang i modernisert vri med bredere skuldre og en variant for både kvinner og menn.

Foto: Gucci.
Foto: Gucci.

Også et par glitrende slingback-sko fra Fords tid i Gucci dukket opp igjen. Vi spår at disse skoene vil få ben å gå på fremover.

Gucci detaljer

Foto: Gucci.

Gucci detaljer

Foto: Gucci.

Foto: Gucci.
Foto: Gucci.

Dette er den første kolleksjonen Gucci viser i år, da de har gått bort fra å følge de tradisjonelle moteukene. Modellene forlot den virtuelle Gucci-catwalken og inn i en imaginær skog med hvite hester. Ifølge Michele skal det være en post-pandemi-lekeplass.

Gucci 3

Foto: Gucci

Gucci 3

Foto: Gucci

Foto: Gucci.
Foto: Gucci.

Hvordan var din opplevelse i dag?