INSTAFAMOUS: Ida Broen har 24.000 følgere på Instagram og har allerede rukket å bli en it-jente i Oslo. Foto: Malene Emilie Rustad/VG

Nyheter

Moteprofil Ida Broen: – På Instagram traff jeg noe i folk

Instagram-profil og it-jente Ida Broen (23) mener at motebransjen må bli flinkere til å ta vare på hverandre.

  • Malene Emilie Rustad
Publisert:

Ida Broen har blitt et kjent fjes i Oslos gater på grunn av sin særegne stil og lidenskap for sneakers. På Instagram har hun bygget seg opp en fanskare ved å poste bilder av sin personlige stil.

Til høsten skal hun reise utenlands for å delta i nye prosjekter, paneler og eventer - hvor hun blant annet skal snakke om jenter og drømmer. Målet er å få jenter til å løfte hverandre opp.

– Hva synes du om motebransjen i dag?

– Jeg synes det er fint at det har blitt mer fokus på usminkede fjes, «normale» modeller, markering av retusjerte innlegg og at motemagasiner har begynt å ta et standpunkt. Jeg føler vi er på vei mot noe bedre, men vi er ikke der enda, sier Broen til MinMote.

KJENDIS

– NORSK MOTEBRANSJE ER VEDLIG LUKKET.

untitled link

– Hva kan vi gjøre?

– Jeg er lei av at folk i bransjen ikke tar et standpunkt. Jeg har gjort det og jeg mener at vi kan få det til å handle om mer enn å sminke oss fint. Det handler om å ta vare på hverandre, være gode venner og ha fine samtaler. Jeg føler den nye generasjonen er mye flinkere til det, sier 23-åringen.

NYHETER

DETTE ER MOTE-NORGES MEKTIGSTE

Har 300 par sneakers

Instagram har blitt en plattform hvor unge kreative sjeler uttrykker seg. Men forskning viser at det sosiale mediet kan ha en negativ effekt på unges selvbilde. Broen håper at instagrambruken til unge jenter kan handle om noe mer enn å få likerklikk og kommentarer.

– Jeg har ikke noe i mot nakenhet, men det er mulig å komme seg frem med personlighet og det å ikke spille på sex. Det er kult å gjøre det estetisk, så lenge det er en mening bak bildet. Du må kunne stå inne for det du gjør senere i livet.

untitled link

Med joggebukser, college-gensere, sneakers og andre komfortable klær har Broren blitt lagt merke til for å ha en annerledes og avslappet stil. Selv føler hun at hun startet en bevegelse.

– På Instagram traff jeg noe i folk. Jeg har kun lagt ut noe som representerer meg. Jeg har aldri gjort noe for å få følgere eller stilt meg opp eller planlagt et bilde.

MANN

FEM JOGGESKO SOM ALDRI GÅR AV MOTEN

Broen er ambassadør for sneakersmerket New Balance i Norge. Som ivrig samler ble hun plukket opp av brandet og ble valgt ut som eneste jente til å designe sin egen sko. Selv har hun rundt 300 sneakers hjemme.

– Jeg hadde noen jobber der jeg ble sendt hjem fordi jeg gikk i joggesko, da skjønte jeg at jeg måtte komme meg unna og bare være meg selv.

Da Broen startet å jobbe i sneakers-butikken Stress, følte hun seg hjemme.

– Der handler det om livsstil, om det å ta vare på hverandre og løfte hverandre opp. For meg kan sneakers uttrykke så mye fint, man føler seg vel og komfortabel. Og du kan bruke det til alt.

NYHETER

NIKE BRAND STORE ÅPNER FØRSTE BUTIKK I NORGE

Foto: Malene Emilie Rustad/VG

– Hvorfor tror du at har så mange følgere?

– Det som får deg opp og frem er personlighet. Du kan møte folk og klatre deg opp, men i lengden er det personligheten som gjør at du fortsetter å bevege deg. Jeg har alltid vært kreativ og gjort min egen greie. Jeg har aldri skreket høyest eller krevd mye oppmerksomhet. Jeg tror folk som meg som gjør sin egen greie og er litt «underdogs» kommer mye lenger. Og det er mye mer genuint, så jeg kan stå inne for det jeg gjør.

– Stil for meg handler om jobb, miljø og personlighet. Jeg tiltrekkes for eksempel ikke av et kult brand, men verdier, historie og etikk.

Broen henter inspirasjon fra reiser, gamle bøker, fargepaletter, mennesker med ambisjoner og folk som får til ting.

– Jeg er så stolt av vennene mine og at vi klarer å unne hverandre suksess. Vi har mange i den nye generasjonen som får til ting og vi løfter hverandre opp.

Holzweiler om Mayow: – HAN REPRESENTERER DEN NYE GENERASJONEN

På Instagram er Broen kritisk til hva hun selv legger ut, men innrømmer at hun mottar sponsede produkter.

– Jeg takker nei til 95 prosent av alt jeg får av tilbud gjennom Instagram. Jeg får jo en del spons, men legger ikke ut noe jeg ikke kan stå for selv. Jeg har alltid hatt lyst til å være en leder og stå foran som et godt eksempel.

– Har du et tips til jenter som vil bli instafamous?

– Finn deg selv og gjør det du har lyst til. Tenk på hva som interesserer deg, og ikke hva som er trendy, sier Broen.

Publisert:

Les også

  1. NYHETER

    LENA DUNAHM DIGGER NORSK DESIGNER.

  2. NYHETER

    Dette er årets Øya-trend

  3. NYHETER

    Første sniktitt på Elsa Hosks «norske» kleskolleksjon

  4. NYHETER

    Moteprofiler spår høstens trender

Relaterte artikler

NYHETER

Holzweiler med internasjonalt gjennombrudd

NYHETER

Dagny om: USA-turnéen, motedrømmen og betydningen bak «Wearing Nothing»

KLÆR

Drømte om å bli sportsjournalist - nå gjør han suksess som motedesigner

MOTE

Ny bølge på Instagram: – Jeg tenker ikke på hvem som ser og ikke ser

LIVSSTIL

De beste vintage-butikkene i København

KJENDIS

De nye it-jentene: Dina Hansen

SMINKE

Møt makeupartisten som sminker Kjendis-Norge