Boikotter butikker som fører Trumps merkevarer

BUSINESSPARTNERE: Ivanka Trump (t.v) har stått ved faren Donald Trumps side gjennom valgkampen. Her med stemor og kommende førstedame Melania Trump. Foto: NTB scanpix

#Grabyourwallet har laget et dokument med alle butikkene som støtter Ivanka eller Trumps merkevarer og oppfordrer til boikott.

Maiken Svendsen
Publisert:

I kjølevannet av Donald Trumps skandalevideo hvor han snakker om å ta kvinner i skrittet, lagde Shannon Coulter kampanjen #Grabyourwallet. Hun er spesialist i mediemarkedsføring, ifølge Teen Vogue.

Kampanjen består av å boikotte butikker som har støttet Donald Trumps kampanje, eller fører produktene til datteren Ivanka Trump. Hun designer smykker og tilbehør under eget navn med en skyhøy pris.

KJENDIS

Ti ting du ikke visste om Ivanka Trump

Vil unngå Trump-kjeder

KRITISERT: Familien ble intervjuet i Donald og Melania Trumps hjem på toppen av Trump Tower i New York. Ivanka valgte å ha på seg et diamantarmbånd (avbildet) fra sin egen kolleksjon og i ettertid sende ut pressemelding om hva hun hadde på seg. Foto: Getty Images

Ifølge dokumentet Coulter har laget er både nettbutikken Amazon.com og varehuset Nordstrom blant de som fører Ivanka Trumps varer. Listen inneholder 53 butikker som anbefales boikottet. Coulter forteller til Huffington Post at kampanjen har fått økt oppmerksomhet etter at Trump ble valgt til president.

– Særlig etter at han valgte Steve Bannon til sin seniorrådgiver har flere og flere ønsket å unngå kjedene som samarbeider med Trump-familien, sier hun.

Husker du? Skogigant saksøker Ivanka Trump for plagiat

Nylig markedsføringsblemme

Det er kun kort tid siden Ivanka Trump skapte overskrifter i amerikansk presse for sin markedsføring. Da Trump-familien gjestet «60 minutes» etter valget snakket hun om farens vei til makten. For anledningen hadde hun på seg et diamantarmbånd fra egen kolleksjon verdt 10.800 dollar, som tilsvarer over 90.000 kroner.

KJENDIS

Melania Trump valgte antrekk verdt 21 000 kroner i «60 minutes»

Dagen etter intervjuet sendte en av de markedsføringsansvarlige en «stilalarm»-mail til journalister, hvor hun forklarte at dette var «Ivankas favorittarmbånd» og at de bare måtte spørre om hun kunne hjelpe med noe mer, skriver The Washington Post.

Denne markedsføringsstrategien skapte overskrifter i flere amerikanske medier. Presidenten for merket Ivanka Trump, Abigail Klem, sier til avisen at de fortsatt jobber med å justere markedsføringen etter valget.

Se klipp fra det omdiskuterte «60 Minutes»-intervjuet her:

Publisert: