Caitlyn Jenner kuppet gjev gigantkampanje
Transseksuelle Caitlyn Jenner (66) er H&M Sport sitt nye ansikt utad.
Fredag formiddag ble det kjent at Caitlyn Jenner er H&M Sports nye ansikt utad. Nyheten ble først sluppet for de 12, 9 millionene som følger H&M på Instagram.
Dette er det første glimtet av samarbeidet som viser Jenner med utslått bølget hår sittende i tights, topp og jakke i et treningsrom.
Under bildet står det:
«Den sterke og vakre Caitlyn Jenner spottet bak kulissene. Vi avslører mer av #HMSport-kampanjen senere...»
Les også: Slik valgte Caitlyn navnet sitt
- Vil vise at alt er mulig
Bildet har i skrivende stund fått nærmere 78 000 likes og over 2200 kommentarer.
Vibeke Holann, pressekontakt i H&M Norge har følgende å si om samarbeidet med Jenner:
- H&M har valgt å samarbeide med Caitlyn Jenner, en av verdens mest hyllede sportsatleter, som en del av vår H&M Sport-kampanje fordi vi vil vise at alt er mulig - i idrett eller i selve livet, sier Holann til MinMote.
PR-sjefen forteller at kolleksjonen vil bestå av forskjellige, tekniske plagg.
- Kolleksjon består av tekniske og funksjonelle plagg designet som en hyllest til individualiteten og troen på seg selv. Vi gleder oss til å dele mer om kampanjen ved en senere anledning, forteller Holann.
Jenner har delt det samme bildet på sin Instagram-profil, og er tydelig stolt over å være kampanjens ansikt utad. Det er cirka ett år siden den tidligere idrettsutdøveren avslørte i Vanity Fair at hun skulle bli kvinne.
Sommeren 2015 fikk Caitlyn pris for hvor modig hun var under ESPY-utdelingen, og det med nesten hele Kardashian/Jenner-klanen tilstede.
Utfordrer kjønnsmønsteret
Den siste tiden har motebransjens tradisjonelle kjønnsmønster blitt kraftig utfordret. I fjor var Andreja Pejic den første kjønnsopererte modellen i Vogue, og for ikke lenge siden prydet hun sitt første cover som kvinne. I fjor sommer åpnet det første modellbyrået for transseksuelle i Los Angeles, og den tidligere bikinimodellen Elliott Sailors, gjør nå karriere som herremodell.