Norske influencere på moteuken i København: – Føler smittevernet blir tatt mer på alvor her
Mens Holzweiler har valgt å avlyse sin fysiske visning og stoppet det meste av reisevirksomhet, blir den nordiske moteuken arrangert som planlagt med influencere iført ansiktsmasker og munnbind.
August og september er normalt sett hektiske moteuke-måneder for motebransjen, men denne sesongen er annerledes på grunn av coronapandemien. Den eneste moteuken som blir arrangert i Europa tilnærmet normalen foregår i København denne uken.
Oslo Runway, på sin side, går heldigitalt senere denne måneden på grunn av smittevern.
Influencer Janka Polliani er i den danske storbyen med kollegaene Darja Barannik og Tine Andrea Lauvli. Polliani, som også er styremedlem i Copenhagen Fashion Week, sier at stemningen er annerledes enn den pleier under fashion week, men likevel god.
– Den største forskjellen er masker og god distanse. Det er ellers ekstremt god stemning. Og det viser bare at vi har trengt dette, selv om man merker at folk er preget av corona. Mange har ikke sett mennesker på fire måneder - folk har vært fashion-sultne og så vidt jeg kan se er Copenhagen Fashion Week den eneste moteuken som vil eksistere denne sesongen, for nå virker det som at mye vil bli lukket igjen, sier Polliani.
– Dette er mitt kontor
Hun forteller at det blir utdelt munnbind og antibac på alle visningsarenaene, og det er mange færre i publikum enn det pleier. På middager blir det holdt en og en halv meter avstand.
– Hva tenker du om at det er økende smitte i hele Norden, også Danmark?
– Den økende smitten er ikke i København, og byen er ikke rød sone enda. Vi tar alle forholdsregler, følger regjeringens anbefalinger og det er viktig å poengtere at vi er her på jobb, ikke ferie. Når andre har kommet tilbake på arbeidsplassene sine så måtte jeg reise tilbake. Dette er mitt kontor, sier Polliani og fortsetter:
– På flyplassen var det påbudt med munnbind, og det samme gjelder kollektivtransport. Jeg føler smittevernet blir tatt mer på alvor her enn i Norge.
Den norske influenceren sier at de aller fleste fra den internasjonale motebransjen som pleier å delta på Copenhagen Fashion Week er tilstede på tross av corona, men at flere av visningene likevel går digitalt så flere kan få dem med seg.
– Det er flere som har valgt å vise kolleksjonene sine digitalt, det viktigste er at det foregår noe under moteuken. Mange bedrifter og klesmerker har blitt hardt rammet av corona, og det er viktig at ting går videre også når det kommer til mote, sier Polliani.
I STADIG FLERE LAND blir munnbind påbudt eller anbefalt, som et initiativ for å forebygge smittespredning. Flere har ytret ønske om påbud i det offentlige også i Norge, som på kollektivtransport, og andre steder hvor det kan være vanskelig å holde avstand. Folkehelseinstituttet (FHI) FORETAR NÅ EN VURDERING rundt påbud av munnbind, og assisterende helsedirektør, Espen Rostrup Nakstad, SA I FORRIGE UKE at det vil komme oppdaterte råd om få dager.
Ti alternativer til munnbind
Holzweiler: – Frister ikke å reise nå
Det norske merket Holzweiler som de siste årene har valgt Copenhagen Fashion Week som sin moteukearena, har valgt å avlyse sin planlagte fysiske presentasjon denne sesongen. Holzweiler inngår likevel som en del av det offisielle programmet under den danske moteuken og har derfor én representant fra det norske teamet i København.
Andreas Holzweiler forteller at coronapandemien har gått utover bedriften i flere ledd, og at det føles feil i tiden vi lever i å skulle arrangere en folksom og kostbar motevisning i år.
– Alt er så utrolig uforutsigbart nå, og samtidig føles det enormt godt å kunne hoppe av hamsterhjulet og tenke annerledes på måten vi jobber på. Vi ser muligheter for å gjøre endringer og bli mer digitale. De fleste reiser er avlyst innad i bedriften, og det er umulig å si noe om moteukene fremover, sier han til MinMote.
Merket skulle holde en digital presentasjon foran et knippe nøkkelpersoner i København, men velger nå å gjøre det heldigitalt. Holzweiler-ansatte skulle også delta på innkjøpsmessen Revolver i den danske storbyen, men det blir heller ikke noe av. Blir én ansatt coronasyk, stenges hele kontoret ned, sier Holzweiler.
– Denne sesongen blir det ikke noen fysisk presentasjon eller visning fra Holzweiler, først og fremst fordi vi tror på initativet «rewiring of fashion», forklarer han og fortsetter:
– Det frister ikke å reise noe sted akkurat nå. Vi har jobbet med forskjellige digitale konsepter og fant ut at vi må skru oss etter det som skjer i verden. Midt oppi pandemien dukket det opp en bevegelse som stod opp for urett og rasisme i flere aspekter av samfunnet. Vi opplevde en global solidaritet rundt urettferdighet og det kom til syne aktivister som tidligere ikke hadde blitt hørt. Holzweiler ønsket å løfte disse ytterligere frem, forteller han.
Merket har engasjert den anerkjente fotografen Drew Vickers, som blant annet jobber med Prada, til å lage en kampanjefilm som skal vises tirsdag kveld.
– Artdirection er gjort av Alex Carl og Rana Toofanian, og filmen viser aktivister og setter fokus på deres kamp mer enn klærne fra Holzweiler som de er kledd i. Hver enkelt sak er det som er viktig her, og Holzweiler starter først og fremst med å donere 30.000 euro til aktivistene og deres organisasjoner, og forhåpentligvis mer, sier Holzweiler.