TRADISJONER: Kles- og kostymedesigner Veja Kocarik har tatt inspirasjon fra røttene sine i Slovakia i kolleksjonen hun viser på Fushion. Foto: Privat

Nyheter

Slik vil norske designere fremme bærekraft

Med fokus på gjenbruk, bærekraft og tradisjoner viser norske klesdesignere sitt arbeid under kunst- og designfestivalen Fushion Oslo.

  • Åsa H. Aaberge
Publisert:

Fushion Oslo presenter norsk visuell kultur i et nytt format med en festival uten lukkede visninger og presentasjoner, med en døgnåpen visningsplattform i Oslobukta. På gateplan, i frisk luft og åpen for alle som vil svinge forbi denne helgen.

Da coronapandemien satte en stopper for festivalens opprinnelige dato i mars, måtte Fushion-arrangørene tenke nytt. Nå returnerer festivalen i ny drakt, med en fusjon av design, kunst og kultur og en rekke spennende navn på programmet.

MinMote tok en prat med tekstilkunstner og designer Tonje Plur og kles- og kostymedesigner Veja Kocarik, som begge viser arbeid på Fushion Oslo 17.–20. september.

FRETEX-SAMARBEID: Designer Elisabeth Stray Pedersen og Tonje Plur viser begge plagg de har redesignet av tekstiler donert til Fretex. Foto: Åsa H. Aaberge/VG

– Ikke ute etter å fange trend

Med temaet «From Thought to Action» er målet at Fushion-utstillerne skal belyse samtaler som rører seg i samtiden, og bærekraft er i fokus hos flere av utstillerne. Blant dem er den Oslo-baserte designeren Tonje Plur.

– Jeg jobber med tekstiler heller enn mote, sier Plur til MinMote.

For tekstilkunstneren og designeren, som ble uteksaminert fra Kunsthøyskolen i Oslo (KHiO) i 2017, er tekstil og håndarbeid essensen i arbeidet.

– Jeg starter ofte prosjekter med materiale som utgangspunkt, sier Plur, som syr plaggene hun designer selv. På Fushion stiller Plur i en vindusutstilling ut plagg laget av materialer hun har funnet på Fretex.

– Jeg har laget en liten serie med plagg av tekstiler jeg har funnet på tøysorteringen hos Fretex. De er laget av gardiner, duker og møbeltrekk som ikke lenger er i bruk. Ved å gi tekstilene ny form ønsker jeg å forlenge deres levetid og gi dem en ny verdi, sier Plur.

STOFF BLIR JAKKER: Tonje Plur har funnet brukte tekstiler på Fretex og laget nye plagg, som disse jakkene. Resultatet vises på Fushion Oslo. Foto: Privat

Festival-programmet består av en fusjon av kunst, design og mote. Plur jobber i grenseland mellom kunst, tekstil og klær.

– Jeg tar litt avstand fra moteindustrien. Jeg produserer lite, syr på bestilling, og tilpasser det til kundene. Det gir plagget mer verdi, forteller Plur. Hun utdyper:

– Jeg opplever at med en gang tekstil blir til plagg, faller verdien bort fra noe å ta vare på. Jeg prøver å ikke tenke sesong, og at alt må være så nytt. Man blir jo påvirket av trender, men jeg er ikke ute etter å fange trend. Trender flyr så fort forbi. Det jeg lager er noe jeg håper man tar vare på, det er håndverk, kunsthåndverk med teknikkene er i fokus.

KJENDIS

Designer: – Jeg har ikke troen på trender

18. august 2020

TRADISJONER: Kles- og kostymedesigner Veja Kocarik har tatt inspirasjon fra røttene sine i Slovakia i kolleksjonen hun viser på Fushion. Foto: Privat

– Representerer noe transkulturelt

Kles- og kostymedesigner Veja Kocarik fra Slovakia gikk nylig ut fra KHiO, og presenterer for første gang på Fushion i år. Der stiller 26-åringen plagg og foto fra prosjektet «Making use of the water in your boots», som utforsker det sosiale inntrykket til plagg og produksjonen av dem, og hvordan vi kommuniserer med plagg.

– Prosjektet står i kontrast til trender og overstimulering, med et mål om å vise en balanse mellom den kontemplative tilstanden og den aktive funksjonelle tilstanden til plagg, sier Kocarik til MinMote.

VINDUSUTSTILLING: Plagg fra Veja Kocarik stilles ut på Fushion Oslo i Bjørvika denne helgen. Foto: Åsa H. Aaberge/VG

Designeren forteller at inspirasjonen bak prosjektet kom fra mye reising mellom Oslo og hjembyen Radosovce i Slovakia, og en interesse for lokal påkledningskultur.

– Plaggene representerer noe transkulturelt, min egen kultur i en ny kultur i Oslo, sier Kockarik. I prosjektet studerte hun arbeidet til 14 kvinner i hjembyen i Slovakia, og måten de jobber med å lage plaggene sine hjemme. Prosjektet er en hyllest til dem.

– Måten de jobber på reflekterer over prosessen, heller enn sluttresultatet. Prosjektet mitt inviterer alle til å se nøye etter og følge med, fordi fremtiden er ikke et sted vi bare drar til, det er et sted vi får være med å skape!

Kocarik jobber spontant, direkte på og med tekstilene og med en rekke teknikker som broderi, strikk og håndlagde mønster.

– I Radosovce er det kultur for å gi ting i arv, så det er et fint sted å se etter tekstiler. Mesteparten av tekstilene og materialene jeg jobber med har jeg funnet eller fått. Jeg bruker for det meste glemte, lokale ressurser, forteller Kocarik.

Hun opplever den norske motebransjen som fremtidsrettet og åpen, og sier til MinMote at hun er takknemlig for å over å være en del av Fushion Oslo.

– Særlig nå er det viktig at den norske, kreative industrien har en plattform som samler forskjellige felt og kobler ulike mennesker, sier Kocarik.

Publisert:

Les også

  1. Designer Elisabeth Stray Pedersen: – Jeg har ikke tro på trender

    18. august 2020

  2. Designerduo: – Det finnes ikke en ren kultur uten påvirkning

    5. august 2020

  3. Sara (25) brenner for en bedre motebransje

    29. mai 2020

Relaterte artikler

NYHETER

Hva skjer med plaggene vi leverer til gjenbruk?

NYHETER

Oslo-butikk vil hylle norsk smykkekunst

KJENDIS

MinStil: Emil Ringheim

KJENDIS

De nye it-jentene: Andrea Steen

KLÆR

Tre unge om å skille seg ut: – Mote blir tatt alt for seriøst

NYHETER

Amanda Hearsts norske eventyr

NYHETER

Britney delte budskap med norske Carolines sminkekunst