FÅR KRITIKK: J. Crew har utvidet sitt sortiment med størrelsen XXXS (0000). Foto: Getty Images

Nyheter

J. Crew i hardt vær etter lansering av størrelse XXXS

Amerikanske J. Crew blir anklaget for å lure kundene sine ved å lansere størrelsen XXXS - som dog ikke er like liten som man skulle tro.

  • Martine Lunder Brenne
Publisert:

Som om ikke XS og XXS var lite nok, introduserte det amerikanske merket knøttestørrelsen XXXS (størrelse 000) denne uken. Størrelsen, som ifølge merket selv passer til de som bruker størrelsen 23 tommer i jeans, fikk umiddelbart reaksjoner fra flere hold i motebransjen.

«Forfengelighetsstørrelse»

Årsak: J. Crew prøver å få kundene til å føle seg mindre enn de egentlig er, ved å skape sine egne størrelser, ifølge den velrennomerte nyhetsbloggen Racked og Daily Mail. Ved å kalle det som egentlig er en vanlig størrelse XS for XXXS, vil kundene føle at de passer en mindre størrelse enn de egentlig gjør. Altså er ikke J. Crews XXXS så lite som det høres ut som. Fenomenet kalles nå «forfengelighetsstørrelser» av blant annet Time, Today og ABC News.

Og ganske riktig: på J. Crews egen størrelseguide står det at størrelse XXXS tilsvarer en størrelse 0 i Storbritannia.

Slik ser J. Crews størrelsesguide ut. Foto: jcrew.com

- Forsterker usunt fokus

Professor ved Norges Idrettshøgskole og ernæringsspesialist Jorunn Sundgot-Borgen mener J- Crew bidrar til et usunt fokus på kropp.

- For mange jenter er det slik at jo lavere buksestørrelse jo bedre selvfølelse.

Det er i seg selv helt tragisk, sier hun til MinMote og fortsetter:

- Det syke er ikke nødvendigvis at produsenten går ned i nummer, men at det er nok jenter som ønsker å vise til at de går inn i lavere og lavere størrelser. Selvfølgelig vil tilbudet av denne størrelsesbetegnelsen være med på å drive etterspørselen opp. Det helte er styrt av et sykt fokus fra jentenes side som forsterkes, opprettholdes og kanskje forverres av at produsenten tilbyr det, mener Sundgot-Borgen.

Etterspørsel fra Asia

J. Crew har over 300 butikker i USA, hvor de selger klær og tilbehør til både kvinner, menn og barn. Merket har også butikker i Canada, Hong Kong og Storbritannia, samt en nettbutikk som selger til land over hele verden.

Merket har på sin side svart på kritikken med å avvise at de jukser med størrelsene. I stedet forklarer de seg med at det er stor etterspørsel etter mindre størrelser fra det asiatiske markedet.

«Vi imøtegår helt enkelt etterspørselen fra Asia, som ønsker mindre størrelser enn vi har hatt før. Våre størrelser er jevnt over store, og størrelsene i Asia er jevnt over små», sier en talsperson for merket til Today.

Publisert:

Relaterte artikler

MOTE

Derfor går H&Ms Alexander Wang-kolleksjon bare opp til medium

KLÆR

Refser Oslo-butikk for små størrelser

NYHETER

Badedrakt koster mer i stor størrelse:  – Skuffet og lei meg

NYHETER

Sto 14 timer i kø for sneakers: – Verdt det

NYHETER

Victoria Beckham får kritikk for å bruke tynn modell

NYHETER

Topshop får kritikk for bruk av for tynne utstillingsmodeller

NYHETER

Acne får kritikk for modellbruk:  - Dette er virkelig ille