Nyheter

Norsk kjendisdesigner hyller den «vanlige» kroppen

I løpet av ett døgn har kjendisdesigner Kjell Nordström samlet over 100 medlemmer i en Facebook-gruppe som tar et oppgjør med dagens smale kroppsideal.

  • Sonia Huanca Vold
Publisert:

Designer og stylist Kjell Nordströms startet Facebook-gruppen «Tynnfeit, sexy og stolt» som en motreaksjon på trening- og kostholdspresset i sosiale medier. På medlemslisten står flere kjente stylister og makeupartister fra mote-Norge.

Moteprofilene Charlotte Thorsvedt og Marianne Jemtegård, artist Mariann Rosa, samt designerne Fam Irvoll og Tina Haagensen er også blant medlemmene i Facebook-gruppen som ble opprettet onsdag.

«Tynn eller feit, eller tynnfeit har ingenting å si. Vi er vakre som vi er!» er slagordet som har skapt engasjement.

– Det startet først som en humoristisk greie, men nå ser jeg at folk setter pris på det. Vi er vant til å se glansbildene av hverandre på sosiale medier, men «å kle av seg» på en humoristisk måte kan hjelpe litt på selvbildet og den dårlige samvittigheten som mange går rundt med, sier Nordström til minMote.

Alle som er medlemmer av gruppen kan selv melde inn sine Facebook-venner. Designeren forteller at han er glad for at flere profilerte motepersonligheter forblir medlemmer av gruppen etter at de har blitt innmeldt.

– Det er et bra signal å sende ut fra vår bransje. Man trenger ikke å se perfekt ut for å være lykkelig og stolt, og det er nettopp det denne gruppen handler om, sier han.

– Godt forbilde

Redaktør i motemagasinet ELLE, Signy Fardal, forteller til minMote at hun har fått med seg Nordströms Facebook-stunt og at hun støtter budskapet.

– Det er ikke vanskelig å være enig i dette! Det er en misforståelse at alle som jobber i motebransjen ser ut som modeller og kun synes tynne mennesker er vakre. Vi er «vanlige» folk, og jeg synes det er litt urettferdig at vi ofte blir holdt ansvarlige for kroppspresset i dagens samfunn. Tabloidaviser som VG, Hollywood-filmer, tv-programmer og popartister er en minst like stor del av dette, sier hun.

Moteansvarlig i TV2, Marianne Jemtegård, som selv er medlem i Facebook-gruppe, synes kjendisdesignerens påfunn er morsomt.

– I dagens medievirkelighet kan det virke som det viktigste i livet er å spise helt riktig, trene mye og ha en perfekt kropp på både innsiden og utsiden. Derfor er det kult at noen fremmer det å være fornøyd med seg selv. Kjell er en munnrapp og god person - han er et bra forbilde som slår et slag for både pupper og mage, sier hun.

Ekspert og ansvarlig for sosiale medier i VG, Øyvind Solstad, er ikke overrasket at Kjell Nordströms gruppe har blitt populær.

– At alle kroppsfasonger er sexy er nok noe de fleste vil si seg enig i. Det er veldig politisk korrekt og lett å like denne type grupper eller sider. Et godt eksempel på en annen «ufarlig» Facebook-side som har blitt populær er «Bilder i kampen mot særskrivingsfeil» - den har fått 123.000 tilhengere på mindre enn én måned, forteller Solstad.

Publisert:

Relaterte artikler

NYHETER

Designer langer ut mot motebloggere: - Det er på grensen til prostitusjon

NYHETER

Kronprinsessen får krass kritikk for egen pelsbruk

NYHETER

Seier for selvsentrerte: «Selfies» er endelig akseptert

WELLNESS

Motekjendisene avviser kritikken: - Promoterer ikke slanking

NYHETER

Kristin Gjelsvik fikk følgerboost etter bloggfeiden

KLÆR

Refser Oslo-butikk for små størrelser

NYHETER

Storm rundt klesgigant - nekter å produsere klær større enn «large»