Nyheter

Derfor tar norske menn Botox

LITE STIKK: Stadig flere menn velger å ta Botox for å fjerne litt rynker, spesielt sinnarynken. Det er ofte forretningsmenn som velger dette. Her finansmann Roar Børrestad. FOTO: FREDRIK SOLSTAD/VG

Det er ikke bare damer som kjøper seg glatte panner og glød i huden.

  • MinMote
Publisert:

Av CHRISTINE RIAN JOHANNESSEN og FREDRIK SOLSTAD (foto)

- Jeg er 48 år, og ønsker at det skal se sånn ut. Alt dere ser nå, det er meg. Bare en mildere versjon.

For to år siden gransket Roar Børrestad (48) seg selv i speilet. En 1.89 meter høy mann som har trent hver eneste dag i sitt voksne liv. Jobben hans er å finansiere prosjekter i olje- og energisektoren, han opplever selv at han stort sett er blid og glad. Men iblant ser han på reaksjonene hos kunder og kolleger: Han virker hakket mer alvorlig enn han mener å gjøre. Noen ganske dype furer skjærer på tvers i pannen. En streng rynke mellom øyenbrynene forsvinner ikke, selv når han slapper av.

- Jeg ville finne tilbake til den Roar som var inni der et sted. Den jeg så i speilet var en litt mer sliten og morskere person enn den jeg følte meg som.

På 1980-tallet var direktører omgitt av sigarrøyk, skjorten strammet over magen, og rynker signaliserte autoritet og levd liv. I dag løper menn til og fra jobber i næringslivet kledd i tights, med ansikter som forteller om regelmessig barbering og dyre fuktighetskremer. Noen har naturlig glød i huden. Andre har kjøpt den på en hudpleieklinikk. I lunsjpausen eller etter jobb: Noen få stikk, ti minutter, gjerne hver sjette måned.

12 000 menn har foretatt kosmetiske behandlinger det siste året, ifølge Teres Medical Norge, som innehar om lag halvparten av det norske markedet. Tilsvarende tall for 2010 var 8000. Menn er i ferd med å anlegge diskré botox-vaner, og utgjør i dag 10 prosent av markedet.

- Det går sakte oppover med menn. Det har ikke eksplodert, men vi ser en årlig økning, sier Marianne Hverven, markedsansvarlig hos Oslo Hudpleieklinikk.

Les også:«Farmen»-Jon har brukt 48.000 kroner på Botox

FRESHERE: Roar Børrestad mener Botox får han til å se mindre sliten ut. FOTO: FREDRIK SOLSTAD/VG

- Å fremstå som ung og energisk har en større verdi enn tidligere, da for eksempel lederposisjoner var nærmest fredet. Ageism, som kvinner har forholdt seg til lenge, begynner også å gjelde for menn, sier Marianne Inez Lien, sosiolog og gjesteforsker ved Senter for tverrfaglig kjønnsforskning.

Den typiske Botox-mannen er urban og mellom 40 og 60 år.

- Han har også gjerne litt høyere inntekt, og et yrke hvor han er eksponert for sosiale settinger og ønsker å ta seg godt ut: Kundemøter, fagseminarer og større konferanser der han representer sitt selskap, sier Erik Grefberg, daglig leder i Teres Medical Norge.

Klokken er ni mandag morgen og Roar Børrestad ankommer Beth's Beauty i Oslo, kledd i dress og slips. Etter behandlingen skal han videre i møter.

- Botox er ikke en del av dresskoden i bransjen, bare så jeg har sagt det, sier Roar.

Det er seks måneder siden han var her sist og Botoxen har sluppet litt taket.

- Mannlige kolleger ned i 26-27-årsalderen spør hva jeg bruker. De sier jeg ser fresh ut. Da forteller jeg hva jeg har gjort.

Botox i pannen, vekk med sinnarynken. Det er to år siden han begynte å fjerne spor av overtidsarbeid, dyp konsentrasjon og sterk sol. Roar peker mot ansiktet og smiler. Perfekte, hvite tenner.

- Nå har jeg ingen problemer med å stå foran en forsamling med 200 mennesker og holde presentasjon, uten å tenke på om jeg ser streng ut. Det kunne jeg tenke på før: Var jeg litt for morsk? Det hjelper på, nå vet jeg at det er Roar som står der oppe.

Det startet med kremer. Så nevnte en kollega noe om Botox.

- Hvor viktig er det å se bra ut i din bransje?

- Hvis du selger et produkt, for eksempel en bil, så vasker du bilen før du selger den. Det har noe med å presentere produktet, selskapet og deg selv på den måten du ønsker å bli oppfattet på.

Botox-menn flest sniker seg foreløpig stille rundt. De kaster raske blikk over skulderen, før de smetter inn for å gjøre seg vakre.

- Det er fortsatt regnet som en feminin praksis, sier sosiolog Marianne Inez Lien.

Marianne Hverven, markedsansvarlig hos Oslo Hudpleieklinikk, peker på tre hovedkategorier av menn i kundegruppen:

- Den unge, urbane mannen under 28. Her er det en stor andel homofile eller metrofile, motebevisste menn, som er i et miljø der det er akseptert. De er tidlig ute med å ta den første linjen. Videre har du businessmannen, som føler seg trøtt og vil henge med. Den siste kategorien er de som er sendt av konene: De har kanskje ikke tenkt tanken selv, men de gjør det kona har bedt om.

Det er antallet typiske næringslivsmannen som øker, ifølge klinikker VG Helg har kontaktet.

- Det er få snekkere og arbeiderklassemenn som kaster seg på en sånn trend. De vil le av det og oppfatte det som en feminisering av mannen. I næringslivet er det mer legitimt å være opptatt av kropp og utseende. Der signaliserer sunnhet og friskhet vitalitet og styrke. En form for makt gjennom fysisk kapital, sier sosiolog Marianne Inez Lien.

Erik Grefberg hos Teres trekker frem urban tilhørighet som avgjørende:

- Det er så banalt at hvis du er en bonde på Løten, så jobber du på gården din og er ikke daglig sjenert av den begynnende rynken. Hvis du derimot er mellomleder og bor på Frogner, er sannsynligheten stor for at du er mer på byen, du representerer firmaet ditt, og du vil opp og frem. Forfengeligheten står mer i sentrum.

BRY DERE: Werner Porsvik ser i speilet en «litt overvektig, middelaldrende mann som gjerne skulle gått ned ti kilo». Og rynker som begynner å dukke opp. Han synes menn flest burde bry seg litt mer om utseende. FOTO: FREDRIK SOLSTAD/VG

Werner Porsvik (45) ligger utstrakt på en behandlingsbenk på Medisinsk Hudklinikk på Hamar.

Seks små stikk mellom øyenbrynene, litt svie, ferdig.

- Herregud, jeg kjente det ikke engang!

Om to uker kommer den sinte rynken mellom øyenbrynene til å være nesten borte. Det passer Werner bra.

- Perfekt timing før russereunion. Det er litt ålreit å se bra ut til det, ikke sant. En del kommer til å sitte der med hår ut av ørene og nesen. He-he. «Jøss, Werner, du har ikke forandret deg, jo,» kommer de til å si.

Mer latter fra pasienten. Gift hedmarking med to barn, fire ganger Norgesmester i styrkeløft, eier og daglig leder for Grafisk Senter Hamar. Stilmessig milevis fra hovedstadens metroseksuelle stylister. Men også et stykke fra enkelte av hans sambygdinger som «stiller i møter med raggsokker, tresko og slitte jeans».

- Utseende er like viktig for meg som før jeg møtte kona mi. Det er førsteinntrykket. På jobb møter jeg kunder og potensielle kunder hele tiden. Ser jeg ut som en slask er det ikke bra.

Werner prøver Botox for første gang:

- Jeg ville vite hva dette er, før jeg åpner kjeften. Nå blir det spennende å se. Hvordan virker det? Er det verdt det? Forsvinner rynken helt?

- Det er klart utseende har mye å si i dag. Ta TV2 som eksempel. Det er et suksesskonsept, ikke sant. Se på nyhetsoppleserne: Visst er de dyktige, men de er jo veldig pene også.

Det er like viktig på hjemmebane, mener Werner. Han kaster ut en liten brannfakkel:

- Det hadde vært fint om menn stelte seg lite grann i ekteskapet. Vi har en veldig høy skilsmissestatistikk i Norge. Jeg tror kanskje den kunne vært lavere hvis flere hadde brydd seg om det daglige stellet.

VERDT DET: - Jeg har tenkt at det er forbanna dyrt, egentlig. Men samtidig bruker vi menn glatt 10-15000 på å shine opp bilen for lakkskader. Så hvorfor ikke pynte seg selv også? spør Gunnar Aarø. FOTO: FREDRIK SOLSTAD/VG

På jobben til Gunnar Aarø (64) er ryktet i ferd med å spre seg: «Jøss, er det du som skal bli fornya?»

Inni i et fjell på Røyken kontrolleres flytrafikken til og fra Gardermoen. Det diskuteres tordenskyer og trafikk, glatte baner, radarer og radioer.

- Dette er ikke typisk for miljøet, nei. Hadde det vært snakk om noe sånt for fem år siden ... Da hadde jeg blitt ledd av. Det kan nok skje i dag også, det.

Den tidligere flygelederen, i dag vaktleder i Avinor, anslår at han var på topp som 25-åring:

- Jeg hadde nokså klassiske trekk og blondt, halvlangt hår. Og så trente jeg mye.

Snart skal han fjerne en dyp, horisontal rynke i pannen.

- Jeg er egentlig enig med dem som sier at vi skal eldes med verdighet, og ikke forsøke å forlenge ungdommen. Men vi fikser jo på det meste: Vi går til frisøren, trimmer for å holde magen på plass, og vi skifter knær. Jeg ser ikke helt forskjellen. Har jeg tenkt, da - for å forsvare meg selv.

Pause.

- Det bunner i et visst jåleri, såpass ærlig må jeg være. Pluss min livssituasjon. Jeg har vært singel i tre år. Ikke det at dette nødvendigvis gir meg flere damer. De ser vel heldigvis mest på andre kvaliteter.

- Men du pynter deg litt for damene?

- Ja, jeg innrømmer det. Men det er ikke sikkert det har den helt store virkningen.

- Hva slags damer bør eventuelt komme løpende?

- En moden, voksen og selvstendig dame. Oppegående, er det ikke det man sier?

- Glatt panne?

- Det er ikke noe krav, men det gjør ikke noe.

Publisert:

Relaterte artikler

MANN

Turboneger-vokalist Tony Sylvester: - Stil er en lidenskap

HUDPLEIE

Elixir-sjef Marianne Fjørtoft: – Vi vil aldri betale en influencer

NYHETER

West Hollywood forbyr all salg av pels

NYHETER

Lårhøyt

NYHETER

Sjekk motegaven Miley Cyrus fikk av Kanye West

NYHETER

Modellagent kaller «Top Model» for mobbe-tv

NYHETER

Pippa er tilbake - stjal showet i sexy fjærkjole til 25.000