Nyheter

- Når ble størrelse 40 «plus size»?

MODELL I VINDEN: Robyn Lawley fronter de nye «plus size»-kolleksjonene til både H&M og Mango. Foto: Getty Images
  • Martine Haug Nysether
Publisert:

Den spanske kleskjeden Mango har fått hard kritikk etter at de lanserte sin nye «plus size»-kolleksjon for kvinner fra størrelse 40 og oppover.

Tidligere denne uken fikk H&M massiv kritikk etter at de brukte den slanke modellen Robyn Lawley i sin nye «plus size»-kampanje.

Nå er det Mango som får kjeft. Nylig lanserte de «plus size»-kolleksjonen Violeta by Mango - som går fra størrelse 40 og opp til størrelse 52, ifølge deres eget presseskriv.

Flere kunder har latt seg provosere av at kleskjedens «plus size»-kolleksjonen starter på størrelse 40. Ifølge Daily Mail har over 50 000 signert underskriftkampanjen til organinsasjonen Change, som krever at kolleksjonen trekkes tilbake. På Mangos nettsider står det nå at Violeta-kolleksjonen starter fra størrelse 42.

Leder ved Senter for spiseforstyrrelser, Tone Anita Østrådt, mener det er urovekkende at kvinner som ikke passer inn i størrelse 38 eller mindre kategoriseres som «plus size».

- Jeg mangler rett og slett litt ord. Man sender ut signaler om at det som egentlig er normalt er unormalt. Jeg tenker at noe av normalitetsbegrepet forsvinner, damer som bruker størrelsene 38 til 44 er helt normale i størrelsen, sier Østrådt til minMote.

- Oppgjør mot kroppsfokuset

Østrådt er redd for at utviklingen i dagens samfunn vil bidra til at folk vil føle seg mislykket og føle at de ikke passer inn i samfunnets A4-ideal.

- Dette fokuset gjør at vi går helt bort fra det å være venn med kroppen sin, og godta at man har ulike kropper. Det vil bære helt gal vei hvis vi skal fortsette med dette kroppsfokuset vi har i samfunnet, sier Østrådt og utdyper:

- Selv om moteindustrien har et stort ansvar, holder det ikke å si at de er ansvarlig for dette alene. Det er mange krefter som er med på å dra dette i den gale retningen, sier Østrådt og nevner det enorme fokuset på trening og ernæring.

Det har ikke lyktes minMote å få en kommentar fra Mango. En talsmann for kleskjeden har svart på kritikken til Daily Mail:

- I lys av kritikken rundt lanseringen av Violeta by Mango, vil vi gjerne understreke at dette er et nytt merke i gruppen som ble opprettet for å dekke en eksisterende etterspørsel i markedet ved å tilby en kleskolleksjon som strekker seg til størrelse 52.

- IKKE EKSKLUDER: minMote-leder Sonia Huanca Vold mener kleskjedene bør trå forsiktig når deler størrelser inn i kategorier. Foto: oleghn / minMote

- «Plus size»-modellene er slanke

Det er Robyn Lawley som fronter «plus size»-kolleksjonenetil både Mango og H&M denne sesongen. minMote-leder Sonia Huanca Vold har tidligere uttalt at hun mener det er idiotisk å omtale en så slank modell som «plus size».

- Det er selvsagt bra at det kommer mer moteklær i større størrelser, men jeg skulle ønske modellene som frontet dem faktisk var store, flotte jenter som representerte kundegruppen bedre. Dagens «plus size»-modeller er slanke, mens motemodellene er sylslanke. Det er et helt forskrudd syn på størrelser, sier hun og legger til:

- Når ble størrelse 40 «plus size»? Det er svært uheldig å sende ut signaler om at kvinner som ikke passer inn i størrelse 38 må handle på en egen avdeling. Idealet i denne bransjen er smalt nok fra før. Kan ikke kleskjedene heller lage moteklærne i flere størrelser i stedet for å dele kroppsstørrelsene inn i ulike kategorier og på den måten ekskludere?

Begrepet «plus size» bør droppes

Modellmamma og grunnlegger av Team Models, Eivor Øvrebø, sa tidligere denne uken at betegnelsen «plus size» burde vært avskaffet.

– Jeg har alltid syntes at den betegnelsen er noe forbanna sprøyt! Både «plus size» og «size zero». Hvis man er «size zero», er man en størrelse 34. Kan man ikke bare si det da? sa Øvrebø til minMote, og utdypet:

LIKER IKKE BEGREPET: Modellmamma Eivor Øvrebø forstår at folk reagerer på bruken av «plus size»-betegnelsen. Foto: Nils Bjåland / VG

- I motebransjen skal man passe inn i størrelse 34 og 36, og de som ikke gjør det, blir ofte kalt «plus size»-modeller. Samtidig bruker gjennomsnittskvinnen i Skandinavia størrelse 40 og 42 – noe som er helt normalt. Derfor forstår jeg at mange reagerer på at denne modellen blir kalt «plus size».

Det er ikke første gang betegnelsen «plus size» vekker oppsikt i motebransjen. I 2012 skrev minMote om modellen Robyn Lawley da hun skulle fronte en «plus size»-kampanje for Ralph Lauren. Lege Wasim Zahid uttalte den gang at det var feil å omtale henne som fyldig, og at det skapte et skjevt bilde for unge. Lawley er 1.88 centimeter høy, og brukte den gang størrelse 42. Lawley var blant flere kvinner som utfordret kroppsidealet i motebransjen i 2013.

Publisert:

Finn mer innhold om:

  1. Plus size
  2. Mango
  3. Kritikk
  4. kampanje

Relaterte artikler

NYHETER

Massiv kritikk av H&M for bruk av «tynne» plus size-modeller

NYHETER

«Plus size»-modell ble kalt gris: - Nytt lavmål av samfunnet

NYHETER

Omstridt «plus size»-modell til Norge: - Vi kaller henne ikke for «plus size»

NYHETER

Modellene som utfordret kroppsidealet i 2013

NYHETER

Victoria Beckham får massiv kritikk etter moteshow

NYHETER

Tidenes første «plus size»-kampanje i Sports Illustrated

NYHETER

Acne får kritikk for bruk av en 11-åring som modell