Satser på kjendiser: – Gir en ekstra effekt
De store merkene presenterer sjelden en kolleksjon uten kjente fjes på første rad. Nå ønsker designerne derimot i bruke kjendisene på catwalken. – Kampen for oppmerksomheten blir større, sier moteeksperten.
Moteinteresserte mennesker fra hele verden har de siste ukene strømmet til storbyer som New York, Milano og Paris. Det er fashion week som står på menyen, og merker som Dolce & Gabbana, Bottega Veneta og Fendi har alle forberedt ekstravagante kolleksjoner for anledningen.
Men det er ikke bare influencere, modeller, journalister og fotografer som har tatt turen til storbyene, noen av verdens største kjendiser er også på plass.
Ikke bare for å se på visningene, men for å være en del av dem!
Kjendistung catwalk
Det hele startet i New York. Supermodell Linda Evangelista gjorde comeback på catwalken til stående applaus fra gjestene. Under samme moteuke så vi også artisten Lil Nas X (23) avslutte visningen til Coach 1941.
Hans catwalk-debut ble omtalt av motemagasiner verden over, deriblant Grazia og W Magazine.
Kjendisene har også flydd inn til den italienske storbyen Milano. Her skulle merker som Gucci og Versace vise frem sine nyeste kolleksjoner, og sistnevnte er ikke fremmed for å slå på stortrommen.
Versace overrasket alle med å sende selveste Paris Hilton (41) ned catwalken.
Hilton, som ikke er fremmed for å ta i bruk rosa i antrekkene sine, omfavnet den såkalte «Barbiecore»-trenden med sin Versace-look. Dette er også noe hun skriver til sine 20 millioner følgere på Instagram:
– Barbiebrud-vibber på catwalken, skriver Hilton og legger til at hun avsluttet visningen, noe som anses som en stor ære i bransjen.
Selv om det kanskje ikke er så overraskende at en supermodell går en catwalk, var det nok mange som sperret opp øynene da selveste Kate Moss (48) entret Bottega Veneta-catwalken i Milano.
Det er ikke ofte vi ser Moss gjør en slik opptreden, og det ble selvfølgelig tatt imot med åpne armer og en haug med moteprofiler på første rad med telefonen fremme.
I det siste har det vært nokså tydelig at Kardashian-familien har fått et enda tettere bånd med Dolce & Gabbana-designerne. Det var nemlig det italienske merket som sto bak Kourtney Kardashian Barkers (43) brudekjole, men også resten av familiens antrekk.
Nå har de tatt samarbeidet et steg videre, og introduserte sin nye kolleksjon med Kim Kardashian (41) i hovedrollen.
Kolleksjonen til Dolce & Gabbana har fått navnet «Ciao, Kim», og er et samarbeid mellom Domenico Dolce og Stefano Gabbana. På Instagram forteller Kardashian at hun har fått velge ut plagg, samt lage alt innhold til visningen. Det inkluderte kortfilmen som ble vist underveis og musikken som ble spilt.
– (...) Jeg kommer aldri til å glemme dette øyeblikket eller denne opplevelsen. Tusen takk, tusen takk, tusen takk, skriver Kardashian på Instagram.
– Vanskeligere å få oppmerksomhet
At store motehus bruker kjendiser på catwalken, er ikke nytt av sesongen. Men det kan virke som om at det er blitt enda mer populært, og at det snart kan være en naturlig og forventet del av en visning.
Er det slik at designerne trenger kjendisene for å få mer blest rundt kolleksjonene?
Ida Elise Eide Einarsdottir, mote- og skjønnhetsansvarlig i KK, sier til MinMote at vi helt klart har sett en oppblomstring av kjendis-trenden i det siste.
– Det henger nok sammen med at det stadig blir vanskeligere å få oppmerksomhet. Det er ikke bare å vise frem en kolleksjon lenger. Det er viktigere å skille seg ut og kampen for oppmerksomheten blir større.
Einarsdottir tror det handler om at merkene ønsker å få «show stopping»-effekten.
– Det er mer oppsiktsvekkende å ha noen på catwalken som ikke er en modell. Det gir en ekstra effekt. Riktignok kan man få til det uten kjendiser også, sier Einarsdottir og legger til:
– Bare se på Gucci-visningen til Alessandro Michele. Han sendte identiske tvillinger ned catwalken.
Moteeksperten tror også pandemien kan ha hatt en innvirkning på det hele.
– Pandemien åpnet opp for mer kreativitet. Designerne ble nødt til å tenke utenfor boksen.