Iben og Bik Bok 1
Nyheter

Ser du likheten? Disse bildene har startet krangel i motenorge

Det norske klesmerket Iben mener blogger Lene Orvik og Bik Bok kopierte dem da de tok kampanjebilder på samme location. - Klønete og unødvendig, mener kjendisfotograf.

  • Thea Roll Rakeng
  • Martine Lunder Brenne
Publisert:
Iben og Bik Bok 1

Foto: Truls Qvale/Iben

Iben og Bik Bok 1

Foto: Thomas Qvale/Bik Bok

Det nyoppstartede norske merket Iben og klesagenturet Storheil Agenturer tok i sommer bilder til sin vår- og sommerkampanje for 2016. Bildene ble tatt av den anerkjente fotografen Truls Qvale i Hemsedal 1. juli, og viser modellen poserende på en øde vei omgitt av typisk norsk natur (til venstre i toppbildet).

Noen uker senere ble blogger Lene Orviks kleskolleksjon for Bik Bok fotografert på samme sted i Hemsedal (til høyre i toppbildet). Bildene er tatt av broren til Truls, Thomas Qvale.

Agenturet Storheil er oppgitt over Bik Bok-kampanjen og mener den er nærmest er identiske med Ibens vårkampanje.

- Flere utenforstående har reagert på at Lene Orviks bilder for Bik Bok er helt like. Dette er utrolig kjedelig og veldig uheldig. Kampanjebildene skal ikke bli publisert før årskiftet, men vi har trykket materiell som lookbook og plakater allerede nå, og disse er distribuert til våre kunder, sier pressekontakt i Storheil, Mari Jacobsen til MinMote.

Si din mening om saken i avstemningen nederst i artikkelen.

Bildene fra Iben-shooten har blitt publisert på Instagram av Storheil og modellen selv, i tillegg til agenturets kunder. Brødrene Qvale har også delt bilder fra de ulike fotoopptakene på Instagram, som viser at de var på samme sted med fem ukers mellomrom.

Team Iben er bekymret for at merket vil bli beskyldt for å kopiere Orvik-kampanjen selv om Iben-bildene ble tatt først, fordi Orvik-kampanjen skal slippes først.

– Vi presenterte fotografen med en idé til bildestil og omgivelser. I forbindelse med fotograferingen i sommer ble det lagt ut «behind the scenes»-bilder på alle de involvertes Instagram-kontoer. Flere uker senere tas Bik Boks bilder, fortsetter Jacobsen.

NYHETER

Norske fotografer uenige om Cubus-retusjering: - Hun er ikke for tynn

- Har fått reaksjoner

MinMote har vært i kontakt med fotografene Truls Qvale og Thomas Qvale. Ingen av dem ønsker å kommentere saken. MinMote har også vært i kontakt med markedssjef i Bik Bok, Emma Hedman, som ikke ønsker å gi en kommentar.

Bildene er til venstre er fra Iben-kampanjen og bildene til høyre er fra Orvik for Bik Bok-kampanjen:

Iben og Bik Bok 2

Foto: Truls Qvale/Iben

Iben og Bik Bok 2

Foto: Thomas Qvale/Bik Bok

Iben er et norsk merke etablert i 2013 av Anh-Marthe Storheil. Hun lanserer sin fjerde kolleksjon til våren. Klærne selges i butikker med ulike merker rundt om i landet.

– Essensen fra vår side er at vi ikke ønsker å oppfattes som at vi har kopiert Bik Bok eller moteblogger Lene Orvik. Iben jobber mot et annet segment, og vi har brukt store ressurser på denne kampanjen for å skape et unikt og særegent uttrykk. Derfor passer det dårlig å bli sammenlignet eller beskyldt for å kopiere kommersielle Bik Boks samarbeid med Lene Orvik, når dette ikke er korrekt, sier Jacobsen og legger til:

– Vi har vurdert å endre vår kampanje da Lene Orviks bilder allerede har hatt stor spredning i sosiale medier, men for oss som et ungt merke i en startfase har vi dessverre ikke ressurser til dette.

NYHETER

Norske Lasse (25) fotograferte moteikonet Kate Moss

- Helt tilfeldig

Ifølge blogger Lene Orvik var det hennes idé å ha shooten i Hemsedal. Hun påstår aldri å ha hørt om merket Iben eller sett kampanjebildene før.

DESIGNER FOR BIK BOK: Lene Orvik er klar med sin tredje kolleksjon for klesgiganten. Foto: Mattis Sandblad/VG

- Hadde jeg sett noen lignende bilder i forkant hadde jeg selvfølgelig aldri brukt samme location. Jeg vil jo heller ikke at min kampanje skal være lik noen andre sin. Det sier seg selv. Jeg synes dette er veldig uheldig for alle parter, men det er viktig for meg å understreke at dette er helt tilfeldig. Jeg er jo, som Iben, også en gründer som ønsker det beste for min egen merkevare, og det innebærer ikke å herme etter andre.

NYHETER

Per Heimly: - Moteredaktørene og bloggerne i Norge bruker hverandre

- Men synes du bildene er påfallende like?

- De har jo helt forskjellig utrykk. Om man skal være pirkete kan jeg jo med en gang si at det ikke er tatt på samme location. Man ser jo at bakgrunnen er forskjellig. Det finnes jo mange steder over fjellet med sånne type strekninger. I tillegg har jo vi gått for en høstlig bakgrunn mens på Iben sine bilder ser man fortsatt snø på fjellene, og fargene ogutrykket er for meg veldig forskjellig, sier Orvik og understreker at hun ikke hadde sett bildene før MinMote sendte dem.

Dog medgir Orvik at hun er enig med Mari Jacobsen i mye av det hun sier, selv om hun selv ble veldig overrasket da hun så bildene sammen.

Iben og Bik Bok 3

Foto: Truls Qvale/Bik Bok

Iben og Bik Bok 3

Foto: Thomas Qvale/Bik Bok

- Man får jo veldig medfølelse for Iben, jeg ønsker jo ikke at de skal få en dårlig opplevelse på noe de har lagt så mye ressurser i. Jeg kjenner jo til og med en av designerne som skal begynne å jobbe for dem, og ønsker selvfølgelig at de får en knallstart! Når det skal sies så inneholder vår kampanje hele åtte bilder, hvorav ett av de er fra strekningen. Det hadde nok vært litt mer uheldig om alle mine bilder også var tatt der. Jeg ønsker virkelig Iben masse lykke til og synes bildene deres ser superfine ut, avslutter Orvik.

– Mange likheter

REAGERER: Kjendisfotograf Rolf-Ørjan Høgset. Foto: Privat.

Fotograf Rolf-Ørjan Høgset synes bildene er like. «Krangelen» beskriver han dessuten som klønete og unødvendig.

- Selve bildekomposisjonene, på et relativt høyt detaljnivå, inkludert poseringer er svært like. Det er brukt liknende optikk og kamerainnstillinger som lav dybdeskarphet på begge og lysforholdet er også likt. Hvis de to har vært klar over hverandres fotograferinger, vil jeg si dette er litt klønete og unødvendig. Hvis det er tilfeldigheter, kunne det nok skjedd hvem som helst, sier Høgset og understreker at uttrykket på bildene er generelt uten særpreg.

- Siden dette er et ganske generelt uttrykk med lite særpreg ser jeg samtidig ikke det store problemet. Dette er bilder det går tretten på dusinet av, og hadde det vært helt forskjellige fotografer uten noen relasjon, ville nok neppe noen reagert på at det var like.

Publisert:

Les også

  1. NYHETER

    Norsk moteuke markerer seg internasjonalt

  2. NYHETER

    Unni Askeland utfordrer Erna Solberg til nakenbilde

  3. NYHETER

    Gwyneth Paltrow lanserer «norsk» kolleksjon i dag

Relaterte artikler

NYHETER

Norske Kaia kapret jobb i «motebransjens Tinder»

NYHETER

Caroline Berg Eriksen blir veskedesigner: - Sett det før

NYHETER

Kim viste frem babymagen i dristig Givenchy-kjole

NYHETER

Ni bilde-klisjeer bloggere poster gang på gang

NYHETER

Acne får kritikk for bruk av en 11-åring som modell

NYHETER

New York Fashion Week: Instagram-kontoene du bør følge

NYHETER

Gravide Kardashian på Rihannas fest i frekke Kanye-støvletter