Nyheter

Nå blir Chanel-veskene enda dyrere i Europa - dette er hvorfor

KLASSIKER: Vesken kanskje aller flest forbinder med Chanel - den klassiske 2.55 «Flap Bag» - ble akkurat en litt fjernere drøm for europeerne. Foto: Getty Images

Som om det ikke sved nok i lommeboken fra før å punge ut for Chanels superluksuriøse vesker fra før - nå stiger prisen med 20 prosent i Europa.

  • Martine Lunder Brenne
Publisert:

En av motebransjens store snakkiser akkurat nå er nettopp prisstigningen hos det franske merket. Prishoppet gjelder ifølge danske Eurowoman tre av Chanels mest klassiske modeller: «Boy», 11.12 og 2.55- som MinMote tidligere har omtalt som en av historiens mest ikoniske luksusvesker.

NY: Chanel promoterer modellen 11.12 hardt denne våren, men legger ikke like mye vekt på at den allerede nå skal opp i pris. Foto: Produsenten

Dette har også Chanel bekreftet til blant annet Financial Times.

Altså nok en grunn til å kjøpe brukt - her er alt du må vite for å ikke bli lurt.

For store forskjeller

Årsaken veldig kort fortalt: På grunn av den svake euroen har prisene i Asia skutt i været de siste årene. Derfor har det blitt en stor differanse i prisene i Asia og Europe - faktisk opp mot 40 prosent, skriver Financial Times, som gjengir følgende sitat fra Chanel:

«Denne avgjørelsen vi gjøre det mulig for oss å tilby produkter til alle kundene våre, i en mer lik pris uansett hvor i verden de befinner seg».

Loppemarkedprisene er uansett de samme - se MinMotes loppis-guide her!

Altså er det en god nyhet for de asistiske shopperne; der vil nemlig prisen gå ned.

POPULÆR Chanels Boy-modell er blant veskene som skal bli dyrere i Europa. Her på modell Anna Linhartova på Chanels vår/sommer 2015-show. Foto: Getty Images

Et eksempel: En Chanel Boy-veske tidligere kostet 3100 euro (ca. 26.830 kr) i Europa, og 32.700 kinestiske yuan i Kina (ca. 43.000 kroner), vil samme veske nå koste 3720 euro (ca. 32.200 kroner) i Europa og 26.000 kinesiske yuan (ca. 34.195 kroner) i Kina, skriver motenettstedet Fashionista.

Flere har gjort det samme

Videre skriver nettstedet at prisendringen vil gå hardes utover europeiske nettbutikker som selger Chanel, selv om det franske luksusmerket hevder det motsatte.

«Butikkene er en stor grunn til at vi gjorde endringene, ettersom noen kunne ha fordeler av prisforskjellen og dermed sette selskapet, eksklusiviteten og bildet folk har av Chanel i fare», skriver de til Fashionista.

Chanel er heller ikke alene om å justere prisene sine på denne måten. For kort tid siden senket den sveitsiske klokkemakeren Patek Philippe prisene med 14 prosent i Kina, og klokkemerket TAG Heuer har også uttalt at de skal fryse prisene på noen markeder og senke dem i andre, skriver Financial Times.

Chanel er et av verdens mest kjente luksusmerker, med vesker som sitt mest populære og kjente produkt, og kronprinsesse Mette-Marit er bare en av mange kjendiser som har sikret seg en eksklusiv Chanel-veske.

Publisert:

Les også

  1. LIVSSTIL

    Alt du bør vite om historiens mest ikoniske parfymer

  2. MANN

    Seks vesker alle menn kan bruke

  3. TILBEHØR

    Enkle tips: Slik tar du best vare på veskene dine

  4. NYHETER

    Kommentar: Når luksusveskene inntar skolegården

Finn mer innhold om:

  1. Chanel
  2. Vesker

Relaterte artikler

TILBEHØR

Luksus vs. budsjett: Over 14.000 kroner skiller disse veskene

MOTE

Disse fem luksusveskene går aldri av moten

NYHETER

Slutt for Rihannas Fenty-klesmerke

NYHETER

Michael Kors legger ned opptil 125 butikker etter synkende salg

NYHETER

Michael Kors kjøper Versace for gigantsum

NYHETER

Motemoguler får heftig kritikk for Notre-Dame-donasjon

MOTE

Nettmillionærene: De tjener milliarder på Michael Kors-veskene dine