PORTRETTINTERVJU: Jenny Skavlan er intervjuet i Costume om mammarollen og den nye tilværelsen, og avbildet i sin nye kleskolleksjon. Foto: Faksimile Costume

Nyheter

Costume får kritikk for Jenny Skavlan-portrett

Jenny Skavlan (30) intervjues over ti sider i Costume, og viser samtidig frem sin nye kleskolleksjon for Vero Moda. – Costume har et troverdighetsproblem, mener Kjersti Løken Stavrum.

  • Malene Emilie Rustad
Publisert:
Jenny Skavlan intervju costume

Foto: Faksimile Costume

Jenny Skavlan intervju costume

Kjersti Løken Stavrum. Foto: NTB scanpix

Jenny Skavlan intervju costume

Gunnar Bodahl-Johansen. Foto: NTB scanpix

I november-utgaven av Costume poserer Jenny Skavlan på forsiden og er intervjuet og avbildet over ti sider inne i magasinet. Både på forsiden av magasinet og i moteserien er Skavlan iført klær fra sin nye kolleksjon i samarbeid med Vero Moda som lanseres denne uken.

Under overskriften «Jenny pluss en» forteller 30-åringen om fødselen, den nye hverdagen som mamma og hvordan kjendistilværelsen har endret seg det siste året.

NYHETER

Costume hyller betalt innhold på redaksjonell plass

Artikkelen nevner Skavlans designsamarbeid med Vero Moda i ett avsnitt, men hverken moteserien eller intervjuet er merket som reklame for Vero Moda.

Det er også en annonse for Skavlans designsamarbeid med kjedebutikken i begynnelsen av magasinet.

– Smugler inn reklame

Presseekspert Gunnar Bodahl-Johansen mener at Costumes intervju med Skavlan fremstår som reklame, og derfor etikkbrudd.

– Dette er et klart brudd på god presseetikk. Costume skiller ikke tekst og reklame. Reklamen som i dette tilfellet er kolleksjonen til Skavlan må presenteres som reklame, ikke smugles inn på sofistikert måte som her, sier han til MinMote.

Les også: Norske motemagasiner dekket moteukene på sponseturer

EGNE KLÆR: Moteserien i Costume med Skavlan viser frem hennes nye kolleksjon for Vero Moda. Foto: MinMote

Bodahl-Johansen mener at leseren blir ufrivillig dratt inn et reklame-univers som funker fordi det ikke er påtrengende, slik reklame ellers kan være.

Presseekspert, Gunnar Bodahl-Johansen. Foto: NTB scanpix

– Det er ikke noen tvil om at dette fremstår som god reklame for kolleksjonen. Folk er interessert i Jenny Skavlan, Jenny er interessert i opprettholde seg selv som merkevare og sin kolleksjon og Vero Moda er interessert i å selge kolleksjonen, påpeker presseeksperten og legger til:

– Journalistikken må tas på alvor, man kan ikke kludre med prinsippene. Man må jo stille seg spørsmålet hvem det er som har betalt for intervjuet, sier Bodahl-Johansen.

Les også: ELLE-redaktør vil ikke svare på om reportasjetur var sponset

– Et troverdighetsproblem

Tidligere generalsekretær i Norsk Presseforbund, Kjersti Løken Stavrum. Foto: NTB scanpix

Tidligere generalsekretær i Norsk Presseforbund, Kjersti Løken Stavrum, mener at Costume ikke har brutt god presseskikk, men at de har et klart troverdighetsproblem.

– Dette er et eksempel på en svært positiv ensidejournalistikk som har usedvanlig høy reklameverdi. Costume har tatt den helt ut, sier Stavrum.

Viktig med merking

Manager for Skavlan, Harald Dal, sier til MinMote at både Jenny og teamet rundt henne har et stort fokus på merking av innhold der Jenny er ansvarlig avsender.

– Er dette vellykket markedsføring av Jenny Skavlan og hennes nye kolleksjon sett fra deres side?

– I dette tilfellet har hun stilt opp i et intervju i Costume i forbindelse med lansering av en ny kolleksjon for Vero Moda. Det ligger i sakens natur at Jenny er positiv til å fronte en kolleksjon hun er stolt av, sier Dal og presiserer at det er Costume som sitter med ansvaret.

Sjefredaktør i Costume, Randi Helene Svendsen. Foto: Renate Torseth

– Reklameverdi betyr ikke automatisk reklame

Costumes redaktør, Randi Helene Svendsen, sier at det hadde vært underlig å ikke presentere smakebiter fra en kjendiskolleksjon som er relevant for Costumes leserne.

– Dette er ikke annerledes enn et intervju med for eksempel en forfatter som kommer ut med en ny bok, sier Svendsen og fortsetter:
– Å merke en sak som reklame, vil bety at det det er kommersielle interesser i saken; at vi har mottatt penger eller andre ytelser for å trykke den – det har vi selvsagt ikke gjort. At noe har reklameverdi, betyr ikke automatisk at det er reklame, dette er også et syn PFU har støttet i diverse uttalelser, sier hun.

Det er ikke første gang Costume får kritikk for å vise frem moteprofilers designsamarbeid. I 2014 fikk magasinet krass kritikk for «venninnereportasjene» med Jenny Skavlan for bikinimerket Porto Brazil, og senere for å vise frem Pia Tjeltas kjoler for ByTiMo. Costume ble felt i PFU for begge.

Publisert:

Les også

  1. NYHETER

    Hun blir ny Costume-redaktør

  2. NYHETER

    Norske motemagasiner dekket moteukene på sponseturer

  3. NYHETER

    Costume avlyser «årets blogger»-kåring

Finn mer innhold om:

  1. Presseetikk
  2. Costume
  3. Jenny Skavlan
  4. Mote

Relaterte artikler

NYHETER

Costume hyller betalt innhold på redaksjonell plass

NYHETER

Gigi Hadid: – Jeg er ikke den beste modellen på catwalken

NYHETER

Mette-Marit i sorg etter at Franca Sozzani døde

BRUD

Britisk klesmerke lager budsjettvennlige brudekjoler

MANN

De fem tingene vi trenger denne uken

MANN

De fem tingene vi trenger denne uken

NYHETER

Kommentar: Den norske moteuken har livets rett