ANNONSØREN FÅR TILSNAKK: Forbrukertilsynet mener selskapet Norsima som står bak tannblekingsproduktet Premium White ikke har informert influencerne de markedsfører gjennom om hvordan de skal merke reklame riktig. Blant influencerne er Eileen Eriksen. Foto: Skjermdump

Nyheter

Forbrukertilsynet ber influencer-annonsør om å skjerpe seg

Forbrukertilsynet har funnet en rekke tilfeller av skjult reklame på sosiale medier som promoterer for tannblekingsproduktet Premium White. 

  • Ingeborg Aspeli
  • Elise Alexandra Gulbrandsen
Publisert:

Det er selskapet Norisma som står bak reklamene til Premium White. De har inngått samarbeid med flere influencere, både med noen store profiler og en rekke mikropåvirkere.

Flere av innleggene mangler eller er ikke merket tilstrekkelig som reklame, mener Forbrukertilsynet. Blant influcerne er Eileen Eriksen som er kjent fra «Paradise Hotel». Hun har 84.000 følgere på Instagram.

Direktør i Forbrukertilsynet, Elisabeth Lier Haugseth, mener at ikke alle annonsører er bevisste nok når de benytter seg av markedsføring med influencere.

– Vi har i senere tid tatt opp sak mot flere annonsører, og ser av svarene vi får at flere ikke har sett det som sin oppgave å sørge for at reklamen for produktene deres er godt og tydelig merket. Vi er tydelige på at annonsøren har hovedansvaret og at når de bruker påvirkere til å spre reklame er det deres jobb å sørge for at loven blir fulgt.

Hun påpeker at mange av influencerene er unge og har lite eller ingen erfaring med markedsføring.

– Da er det viktig at annonsørene har gode rutiner for å sikre at påvirkere kjenner markedsføringsloven og følger den, sier Lier Haugseth.

KREVER OPPRYDNING: Elisabeth Lier Haugseth, direktør i Forbrukertilsynet, krever at Norisma rydder opp sine annonser på sosiale medier gjennom influencere. Foto: Kim Saatvedt

Hvis et innlegg inneholder reklame for et produkt eller tjeneste må det klart og tydelige merkes med ordene «reklame» eller «annonse». Hashtagen «ad», «spons» eller lignende er ikke tilstrekkelig. På Instagram skal merkingen skje i begynnelsen av billedteksten, slik at man ikke må trykke på «les mer» for å få meg seg at innholdet er reklame.

NYHETER

Nå får bloggere etiske retningslinjer mot kroppspress

Forbrukertilsynet har tatt kontakt med Norisma, og krevd at de redegjør for hvilke rutiner de har for å sikre at markedsførings deres blir merket riktig.

Markus Skoglund Indal, daglig leder i Norsima, forteller til MinMote at de har en pågående diskusjon med Forbrukertilsynet, og at de på nåværende tidspunkt ikke ønsker å komme med noen kommentar.

FÅR SMEKK: Tannblekingsproduktet Premium White er heftig promotert i sosiale medier. Foto: Getty Images/Produsenten.

Eileen Eriksen forteller at hun ikke har vært klar over at innleggene hennes har vært merket feil.

– Etter at jeg har blitt gjort oppmerksom på dette har jeg gått gjennom instagrampostene mine og sett på hva som er reklame og ikke slik at det skal være godt merket nå og fremover. Jeg beklager til følgerne mine om det ikke har kommet gått nok frem hva som er reklame og ikke, dette vil jeg sette meg mer inn i fremover slik at det ikke oppstår slike situasjoner igjen, skriver hun i en e-post til MinMote.

Gjennomgangen til Forbrukertilsynet er også gjort blant mikro-influencere som har så «lite» som under 2000 følgere på det sosiale mediet.

– Stadig flere annonsører retter seg mot små mikropåvirkere, nettopp fordi de opplever at det kan være effektivt å markedsføre seg gjennom disse. Mikropåvirkerne er ofte unge og uerfarne markedsførere, som ikke har satt seg inn hva som kreves for å følge markedsføringsloven. I slike tilfeller er det spesielt viktig at den næringsdrivende har gode rutiner for å sikre at personene de bruker til å spre reklame, blir gjort kjent med, og holder seg innenfor loven, sier Lier Haugseth.

NYHETER

Regjeringen vil styrke blogg-politiet

Lier Haugseth på sin side er glade for at Norisma nå sier i sitt tilsvar til Forbrukertilsynet at de vil ha en tettere oppfølging og kontroll med personene de bruker til å spre markedsføring.

– Hvis de gjennomfører dette, er saken avsluttet fra vår side. Men hvis det i fremtiden likevel viser seg at det er mye skjult eller dårlig merket reklame for Premium White i sosiale medier, vil det kunne bli aktuelt med sanksjoner, sier Lier Haugseth i Forbrukertilsynet.

RETTET OPP: Karina Haukland sitt reklame-innlegg for Premium White var opprinnelig merket kun med hashtag annonse i slutten av billedteksten, men det er ikke tilstrekkelig merking. Nå har hun rettet opp, og merket reklamen tydelige med annonse i begynnelsen av billedteksten. Foto: Skjermdump

Karina Haukland er også en av påvirkerne som Forbrukertilsynet mener har merket reklame feil. Hun forteller at hun har merket sine innlegg med hashtags, og at hun ikke var klar over at dette var tilstrekkelig.

– Det er kun i enkelte tilfeller annonsører skriver at innlegget skal merkes annerledes og jeg har alltid fulgt det jeg har fått beskjed om, sier hun til MinMote.

– Når det gjelder Premium White fikk jeg aldri beskjed om å merke innleggene som reklame, men jeg gjorde det likevel. Etter deres kontakt med Forbrukertilsynet har de fortalt meg hvordan innlegget skal merkes og det endrer jeg selvfølgelig, sier Haukland.

Nylig ble det klart at regjeringen ønsker å styrke ressursene til Forbrukertilsynet med seks millioner kroner fra og med 2019. Disse pengene er øremerket blogg-politiet som skal sørge for at influencere og markedsførere følger markedsføringsloven. Hvis man bryter den risikerer man kraftige bøter.

Vet en influencer hva en influencer er?

Publisert:

Les også

  1. NYHETER

    Ber skjønnhetsindustrien skjerpe seg: – Bør ikke bygge oppunder Kardashian-syndromet

  2. NYHETER

    Tilbyr rabatterte priser på fillers til studenter: – Forkastelig

  3. NYHETER

    Bærum: Kjøpesenter ville selge «skoleveske» til 16.700 kroner

  4. NYHETER

    Rapport: Syv av ti unge opplever press om å ha fin kropp

Relaterte artikler

NYHETER

Vixen-finalister med dårlig reklamemerking - juryen mener det ikke er en problemstilling

NYHETER

Regjeringen vil styrke blogg-politiet

NYHETER

24 influencere har fått brev fra Forbrukertilsynet etter aksjon

NYHETER

Studie: Influencere har mistet påvirkningskraft

NYHETER

Minister: – Jeg er bekymret for unges selvbilde

NYHETER

Regjeringen vil gjøre det pålagt å merke retusjert reklame - også på SoMe

NYHETER

Nå får bloggere etiske retningslinjer mot kroppspress