Nyheter

Pia Tjelta starter eget klesmerke

LANSERER EGET MERKE: Tjelta forteller at hun gleder seg som en unge til å fortsette utviklingen av sitt nye merke under eget navn. Første kolleksjon består av kjoler og bluser. Foto: Julie Pike

Skuespiller Pia Tjelta (39) går fra å være gjestedesigner til å lansere sitt helt eget merke. – Det beste jeg vet er å få damer til å føle seg skikkelig «digg», sier Tjelta i et eksklusivt intervju med MinMote. 

  • Malene Emilie Rustad
Publisert:

Skuespiller og designer Pia Tjelta røper for MinMote at hun nå tar steget videre inn i klesbransjen. I et eksklusivt intervju med MinMote forteller hun om hvordan sitt nye merke «Pia Tjelta» ble utarbeidet og hvorfor akkurat kjoler har en spesiell plass i hjertet.

– Det beste jeg vet er å få damer til å føle seg skikkelig «digg». Jeg vil lage klær som bringer frem det beste i oss. Å jobbe med klesdesign funker som en perfekt motsats til skuespilleryrket. Jeg gleder meg som en unge til å videreutvikle mitt eget merke, sier Tjelta.

Tjelta begynte å designe kjoler for første gang i 2014 med den norske klessuksessen ByTiMo og Tine Mollatt i ryggen. Siden den gang har hennes fire ByTiMo-kolleksjoner blitt godt mottatt av norske kvinner, kronprinsesse Mette-Marit og til og med Hollywood-stjerner.

FØRSTE KOLLEKSJON: Blusene og kjolene er under produksjon og vil være tilgjengelige på nett fra våren 2018. Foto: Julie Pike

Kjoler og bluser

Nå går Tjelta solo og forteller til MinMote at hennes egne første kleskolleksjon vil bestå av bluser, og selvfølgelig Tjeltas yndlingsplagg: Kjoler.

– Hvorfor er du så opptatt av kjoler?

– Kjoler er det «diggeste» plagget man kan gå i. Jeg tror absolutt jeg vil designe noe mer enn kjoler og bluser i fremtiden, men jeg vil la det utvikle seg selv naturlig.

Kampanjebildene ble tatt i Frankrike, blant annet på luksushotellet Cap-Eden-Roc i Antibes. Med seg på laget var venninne og blogger Vanessa Rudjord som «art director» og Julie Pike som fotograf.

Får eksperthjelp

Tjelta forteller om prosessen og utarbeidingen med å lage merket. Med seg har hun Arnt Jakobsen som har en lang fartstid i bransjen. Jakobsen er tidligere administrerende direktør for J. Lindeberg, og grunnlegger og eier av klesbutikken Tatler. Videre har han også vært med på å etablere det norske merket Arnie Says.

– Arnt er helt fantastisk, og vi lurte litt på om jeg skulle lage noe for Arnie Says, men etter hvert ble det til at vi utarbeidet et helt nytt merke.

HÅR

Dette er høstens kuleste flette

TEAMWORK: Bestevenninnen Vanessa Rudjord fungerte som art director under fotogrageringen. Pia Tjelta er selv modell. Foto: Julie Pike

Nina Amble, designer og en av grunnleggerne bak merket bak Cala & Jade er også med for å gjøre Tjeltas designerdrøm til virkelighet. Som print-designer har Tjelta fått med seg Torunn Myklebust som tidligere har samarbeidet med motehus som Givenchy, Alexander McQueen og Roberto Cavalli.

– Jeg er så utrolig glad for å ha fått med meg et så rutinert team på denne oppstarten. Uten dette drømmelaget så er jeg jo strengt tatt bare en middelaldrende skuespiller som er langt over middels opptatt av kjoler.

– Hvordan tenker du når du designer kjoler?

– Det er veldig forskjellig. Jeg jobber intuitivt, litt som å jobbe som skuespiller. Det blir til mens man holder på. Det kan være alt fra en skisse jeg laget for tre år siden, til et materiale man forelsker seg i eller en følelse man får. Det tar ofte lang fra prosessen begynner til en kjole er ferdig.

– Jeg inspireres av mye forskjellig. Det kan være en film, en person, et sted, et teaterstykke eller kunst. Inspirasjonen komme ri mange ulike former. Jeg tenker karakter og synes ofte at tekkkelige kjoler kan være det mest sexy. Jeg liker best når det føles ut som Nora fra «Et dukkehjem» møter Carrie i «Sex and The City».

NYHETER

Moteprofiler spår høstens nye trender

– Hvor mange kjoler har du selv?

– Alt for mange. Jeg klarer ikke å gjette, men jeg kan si at jeg har et forhold til alle kjolene mine. Men okei da, 200 kanskje.

– Hva er den ultimate kjolen?

– Den perfekte kjolen bør inneholde elementer som får deg til å slappe av. Alle jenter er mer tiltalende når de kjenner seg vel.

Publisert:

Les også

  1. NYHETER

    Moteprofiler spår høstens trender

  2. NYHETER

    Lena Dunham digger norsk designer

  3. NYHETER

    Rihanna lanserer eget makeup-merke

Relaterte artikler

NYHETER

Pia Tjelta: – Vet ikke om klesmerket mitt kommer til å bestå etter denne krisa

KLÆR

Pia Tjelta om designdebuten: – Drittnervøs!

KLÆR

Pia Tjelta:  – Det største er å lage noe som har en betydning for folk

NYHETER

Pia Tjelta om nervene og inspirasjonen før sin første visning

KLÆR

Sofia Tjelta og Thea Sofia Loch Næss fronter ny kjolekolleksjon

NYHETER

Pia Tjelta om annerledesåret: – Som et korthus som kunne kollapse

NYHETER

Sjekk antrekkene fra Amanda-prisen 2019