Sophie Elise har fått 3200 Gullbarbie-nominasjoner
I løpet av fem dager har Sophie Elise Isachsen fått 3200 nominasjoner til «verstingsprisen» Gullbarbie.
– Gullbarbie-nettsiden krasjet i går siden det var så mye trafikk, forteller leder i Press, Mina Vinje, til MinMote.
Hvert år deler Redd barnas ungdomsorganisasjon Press ut en Gullbarbie til den medie- eller reklameaktøren som er best til å få ungdom til å føle seg verst.
Vinje var en av de inviterte da NRK kjørte debatt tirsdag kveld, sammen med blant andre Sophie Elise Isachsen, Kristin Gjelsvik og Linnéa Myhre. Det var hvordan man snakker om komplekser og hva som er greit å dele for influencere som var tema for debatten.
Debatten ble sparket i gang av at Gjelsvik torsdag publiserte en YouTube-video hvor HUN GÅR KNALLHARDT UT mot toppblogger Sophie Elise Isachsen (24), etter at Isachsen publiserte et blogginnlegg om å tatovere hodebunnen.
900 nominasjoner på én kveld
Etter det har det haglet inn med nominasjoner til Isachsen, forteller Press-lederen. Fra fredag til mandag kom det inn 2300 nominasjoner på toppbloggeren. Tirsdag kveld, da Debatten ble sendt, kom det inn 900 nye nominasjoner.
– Begrunnelsen ungdommen skriver for at de nominerer Sophie Elise er at hun tjener penger på å fortelle om komplekser, og hvordan man kan kjøpe seg ut av det ved operasjoner og inngrep. Det er også mange som skriver at de har fått nye komplekser av å lese bloggen til Sophie Elise, sier Vinje og fortsetter:
– I tillegg begrunner flere nominasjonen med at hun fremmer et skjønnhetsideal som kun er mulig å oppnå ved hjelp av operasjoner eller inngrep, og at hun normaliserer plastisk kirurgi.
Sophie Elise mistet følgere etter bloggfeiden
Tidligere har «verstingprisen» gått til blant annet undertøysgiganten Victoria's Secret og kleskjeden Bik Bok. Press har aldri gitt prisen til en blogger eller influencer.
– Vi har aldri tatt en blogger tatt videre til de tre hovednominasjonene, men nå er det kanskje på tide. Bloggindustrien har vokst voldsomt de siste årene, og nå ser vi at disse bloggerne er bedrifter som tjener millioner – de har blitt store medieaktører.
– Trist å få nominasjoner
Sophie Elise Isachsen har ikke svart på MinMotes henvendelser onsdag, men på Debatten tirsdag kveld svarte hun på kritikken fra Press-lederen slik:
– Det er trist å få nominasjoner, selv om det er bra med engasjement og at folk bruker stemmer sin. De nominasjonene som kom etter fredag er jo i lys av denne stormen her.
Isachsen sa også at hun la seg helt flat for at hun publiserte innlegget som fikk Gjelsvik til å reagere.
– Det legger jeg meg helt flat for. Jeg synes det er fælt å tenke på, og tar selvkritikk på det etter åtte år i denne bransjen. Det er helt grusomt for meg å høre at folk har blitt oppmerksom på slike komplekser etter dette, sier Isachsen.
Hun sa også at man det ikke finnes noen problemer man kan operere bort.
Se Sophie Elise Isachsen legge seg flat på Debatten her:
Operert i hue og ræva for å fungere, ikke posere
Vinje peker imidlertid på at akkurat nå er det Sophie Elise som får tusenvis av nominasjoner, men i fjor var det bloggeren Isabel Raad som fikk mange nominasjoner.
– Så det handler egentlig ikke om hvilken blogger, det handler om et strukturelt problem i hele bloggbransjen, sier Vinje.
– Det som er hovedpoenget er at bloggere må ta ansvar, for akkurat nå er det mange som tjener penger på unges usikkerhet og komplekser. Bloggindustrien er for tiden ikke regulert, og det er mange aktører som annonsører og skjønnhetsklinikker som tjener penger via blogger.
– Kroppspress er et strukturelt problem
Press-lederen mener at politikerne må komme på banen for å regulere hele industrien.
– De må se på kroppspress som et strukturelt problem og sett i gang tiltak. Politikerne har så langt ikke tatt ansvar for dette, men vi mener det er behov for en gjennomgang av markedsføringsloven, slik at den er tilpasset dagens samfunn der markedsføring skjer gjennom sosiale medier og blogger, og strengere håndheving av loven, det bør bli forbud mot å reklamere for kosmetiske inngrep og mestringsstrategier, kunnskap om reklame, mediene, retusjering og kritisk tenkning må inn i skolen.
Gullbarbie bli i januar år delt ut til det amerikanske undertøysmerket Victoria's Secret. Victoria's Secret fikk prisen fordi de ifølge Press fremstiller svært ensidige skjønnhetsidealer. Neste Gullbarbie vil deles ut i januar 2020, men man kan nominere året rundt.
Her kan du se tordentalen til Kristin Gjelsvik: