RENNELØKKE: Her er Burberry-genseren som er mye omdiskutert de siste dagene. Nå er den trukket tilbake. Foto: Getty Images.

Nyheter

Burberry får kritikk etter modell gikk med renneløkke på catwalken

– Selvmord er ikke mote, skriver en modell som selv gikk showet på Instagram. 

  • Juni Halseth Stenberg
Publisert:

Forrige søndag gikk en modell med renneløkke rundt halsen på Burberrys visning under moteuken i London, ifølge HuffPostUK.

Løkka var laget av snøringen til hettegenseren modellen gikk med, og fikk både modellene, publikum og brukere på sosiale medier til å reagere.

Det var modellen Liz Kennedy, som selv gikk Burberry-showet, som først tok til sosiale medier for å lette på sinnet sitt.

På mandag la hun ut en Instagram-post med to bilder av genseren med renneløkka og en skjermdump av en Instagram-post der designeren bak kolleksjonen, Riccardo Tisci, har gitt sin hyllest til den unge generasjonen.

MANN

Modell Eskil Rangnes (18) debuterte for Burberry.

Kennedy skriver:

– Selvmord er ikke mote. Det er ikke glamorøst eller kult, og siden showet er dedikert til de unge som uttrykker stemmen sin, så uttrykker jeg min.

Videre raser hun over hvordan Riccardo Tisci og Burberry kan vise frem noe slikt på catwalken, særlig når det er dedikert til den unge generasjonen.

– For ikke å nevne de økende selvmords-tallene i verden, fortsetter hun, før hun forteller at hun har erfart selvmord i nær familie.

Burberrys kreative direktør Riccardo Tisci postet denne teksten, som nå er slettet:

– Jeg dedikerer dette showet til dagens unge generasjon, fordi de har mot til å kjempe for det de tror på og til å finne skjønnheten i å uttrykke stemmen sin. Jeg vil alltid være takknemlig for at London var byen som åpnet øynene mine og ga meg friheten til å finne ut hvem jeg virkelig er.

NYHETER

Latterliggjør «møkkete» luksusjoggesko til 7500 kroner.

I en uttalelse til HuffPostUK beklager Burberrys administrerende direktør Marco Gobbetti og Tisci for hettegenseren med den sjokkerende renneløkke-detaljen.

– Vi beklager så mye for alle reaksjonene forårsaket av et av produktene vi viste frem i vår A/W 2019 kolleksjon. Selv om designet var inspirert av marine-tema som var en rød tråd gjennom hele kolleksjonen, så gjorde vi en stor feil, sier Gobbetti.

– Jeg er svært lei meg for feiltagelsen og det var aldri min intensjon å såre noen. Det gjenspeiler ikke mine eller Burberrys verdier og nå er genseren fjernet fra kolleksjonen. Jeg skal sørge for at noe lignende aldri skjer igjen, sier Tisci.

Burberry er ikke det første merket i motebransjen som har tråkket feil. Nylig la Gucci seg langflate etter rasismekritikk for en genser.

Også Prada har fått sin runde med kritikk etter en omdiskutert nøkkelring.

Publisert:

Les også

  1. NYHETER

    Vogue-redaktør går av etter skandalefest med slave-tema

  2. NYHETER

    Gucci legger seg langflate etter rasismekritikk

  3. NYHETER

    Katy Perry beklager etter rasisme-kritikk

  4. KLÆR

    Høydepunktene fra moteuken i København

Relaterte artikler

NYHETER

Ni kontroverser som preget moteåret 2019

MANN

Modell Eskil Rangnes (18) debuterte for Burberry

NYHETER

Gucci legger seg langflate etter rasismekritikk

NYHETER

Trend-merke svarer på kritikk

NYHETER

Norske Madeleine med gjennombrudd for Gucci

NYHETER

Rihanna beklager til sine muslimske fans

NYHETER

Vixen-finalister med dårlig reklamemerking - juryen mener det ikke er en problemstilling