Nyheter

Moteeksperter mener norske kvinners favorittveske er harry

KRITISERER VESKEN: Flere aktører i norsk motebransje mener veskene fra Michael Kors er lite spennende og litt harry. Fra øverst t.v: Stylist og modellagent Amar Faiz. Nederst t.v: Stylist Line Langmo. Foto: Getty Images / Ole Martin Halvorsen / Line Langmo / Privat

Designerveskene som elskes av norske kvinner får slakt i norsk motebransje, men forsvares av blogger.

  • Oda Marie Midbøe
Publisert:

De siste årene har veskene til den amerikanske designeren Michael Kors blitt enormt populære i Norge. Fredag skrev MinMote at salget av de «rimeligere» designerveskene har skutt i været hos samtlige av de norske varemagasinene som fører merkevaren. Luksusvaremagasiner som Steen og Strøm og Høyer forteller at veskene signert den amerikanske designeren er bestselgere i deres butikker.
Nå tar flere stylister og motefolk bladet fra munnen, og slakter veskene som langt på vei har blitt «allemannseie» blant norske kvinner. Flere i norsk motebransje omtaler veskene som «harry», og tror at mange kjøper tilbehøret fra den amerikanske designeren som et statussymbol.

– For mye logo

Stylist Line Langmo mener at vesken er overprodusert og at den er litt «harry».

– Personlig synes jeg ikke veskene til Michael Kors er veldig spennende, og synes de ser litt harry ut. Det er mange finere skinnvesker i kjedebutikkene som er i ekte skinn, og da trenger det ikke være en designerveske. Den har fått et harrystempel for meg, og jeg vet ikke helt hvorfor. For min del er det for mye logo, sier hun.

Langmo presiserer at hun ikke har noe imot Michael Kors som merke, og legger til at hun synes andre produkter fra den amerikanske designeren er fine, da for eksempel skoene.

– Jeg tror folk kjøper veskene fordi det er en «billig», dyr veske, og minner om Marc by Marc Jacobs, som også har vært veldig populært. Det er mye logo på dem, og det er folk opptatt av. Jeg hadde heller brukt pengene mine på en fin skinnveske fra et norsk merke som Cala & Jade eller kjedebutikker som H&M og Zara, sier stylisten.

Kaller veskene for «eurotrash»

KRITISERER VESKENE: Stylist og modellagent Amar Faiz har åpenlyst kritisert veskene fra Michael Kors. Foto: Ole Martin Halvorsen

– Michael Kors er egentlig en viktig designer, men med årene har jeg fått en veldig «real housewives of Orange County»-følelse av merket. Jeg forbinder den med uttrykk som «tacky», sier Amar Faiz, stylist og modellagent, til MinMote.

Tidligere i år la han ut en status på Facebook hvor han omtaler veskene som «eurotrash». Selv mener han at designet på veskene er «noenlunde greit», men at måten den blir brukt på er problemet.

– Det er uansett latterlig at en veske skal være et statussymbol. Når tenåringer går rundt med en Michael Kors-veske som om det er en Birkin fra Hérmes må jeg le litt. Den er ikke et statussymbol, men folk bruker vesken for å vise dem frem, sier han.

LANGER UT: Stylist og modellagent Amar Faiz har ikke mye til overs for Michael Kors-veskene, selv om han mener de har en grei design. Foto: Faksimile / Facebook

«Voe» ikke enig i harrystempel

IFØRT DESIGNEREN: På Gullruten-utdelingen i Bergen møtte Emilie Nereng opp iført både kjole og veske signert Michael Kors. Foto: Hallgeir Vågenes / VG

Emilie «Voe» Nereng, blogger og med i doku-serien «Bloggerne», har flere ganger fortalt sine lesere at hun er stor fan av Michael Kors. Til MinMote forteller Nereng at hun er glad i å investere litt mer i en veske, fordi den kan kombineres med mye forskjellig og har lang holdbarhet.

– Jeg synes Michael Kors lager veldig enkle og stilfulle vesker. Det er en merkeveske uten å være spesielt dyr, men den er fortsatt dyrere enn mye annet man finner. Den koster en tredjedel av prisen som det kanskje ville kostet for en annen designerveske, og man får bra kvalitet og mye for pengene, sier hun.

På årets Gullruten-utdeling var bloggeren iført både kjole og veske fra designeren. Hun forstår likevel at noen mener veskene er harry.

- Men jeg er ikke helt enig med dem i det. Hvis jeg ser på bilder på Instagram av jenter i USA med vesken, kan noen av dem ha en «tacky» stil, men min opplevelse er at jentene i Norge som bruker den er veldig motebevisste jenter. Jeg synes ikke vesken har mistet sin eksklusivitet, selv om mange har den, sier hun videre.

voe michael kors

EN AV FAVORITTENE: «Selma»-vesken er blant Emilies favoritter. Sel har hun skaffet seg en flerfarget variant. Foto: Emilie Nereng / Privat

voe michael kors

IKKE HARRY: Blogger Emilie Nereng fortstår hvorfor noen mener Michael Kors-veskene er harry, men er ikke enig. Foto: Emilie Nereng / Privat

«Mainstream», men folkelig

Stylist og lærer ved moteskolen SoFi, Eirik Mogseth, er ikke stor fan av veskene, som han mener har blitt «mainstream».

– Dessverre er heller ikke designet så spesielt i mine øyne. Jeg kan likevel forstå at et slikt enkelt design slår an blant massene. Her må man nesten bestemme selv, men kjenn for all del ikke på merkepresset. Det gir ikke god stil, sier han.

Mogseth vil likevel ikke stille seg bak «harry»-betegnelsen.

– Harry synes jeg ikke de er! Enkle, folkelige og praktiske er heller min beskrivelse av veskene, sier han, og fortsetter:

- Vi i Norge liker det litt enkelt. Fargene er rene, formene er klassiske og veskene er praktiske. Dette tror jeg er hovedgrunnen til at de har blitt så populære.

Saken fortsetter under bildet!

BESTSELGEREN: «Jet set»-modellen fra Michael Kors er vesken som selges best hos varemagasiner som Høyer og Steen og Strøm. Foto: Getty Images

- Klassisk mekanisme i motebransjen

Moteviter Ida Eritsland mener derimot at en betegnelse som «harry» blir for enkel.

– Det er en ekstremt klassisk mekanisme i motebransjen at når noe går fra det eksklusive til det mer folkelige, så mister et objekt det som skiller det ut som statusobjekt. Verdien synker sånn sett relativt når veldig mange har det, sier hun til MinMote, og fortsetter:

- Når noe er folkelig, er det lett å kalle det harry.

Hun tror Michael Kors er godt fornøyd med å nå ut til en bred aldersgruppe og mange ulike samfunnslag.

- Vesken kan gjerne være litt harry, men dette er et bevisst valg av Michael Kors, som er et merke som befinner seg i det nye «contemporary»-markedet. Han har gått fra å være en litt glemt amerikansk designer for et voksent marked til å bli et av klodens mest gjenkjente navn med av de mest blomstrende businessene. Jeg tror ikke han er lei seg, sier hun.

Hun tror flere designere vil legge seg på et lavere prisnivå, i likhet med Kors.

- Både amerikanske Tory Burch og Alexander Wang gjør det samme, på ulikt vis. Det er en amerikansk tendens. Jeg tror dette blir en større kategori, og designerne ser at «middelklassen» er i større omfang globalt og et mer potent fremtidsmarked enn den klassiske «overklassen».

Publisert:

Finn mer innhold om:

  1. Vesker
  2. Michael Kors
  3. Kritikk

Relaterte artikler

NYHETER

Acne-skjerfet: Harry eller klassisk?

NYHETER

Ekspertene mener: Michael Kors er ikke kult lenger

NYHETER

To norske modeller gikk for Dolce & Gabbana i Milano

NYHETER

Halima Aden slutter som catwalk-modell

NYHETER

Norske Helene på Playboys «mest sexy»-liste

NYHETER

Norske kvinner bruker millioner på denne vesken

NYHETER

Tone Damli bytter «Idol»-stylist