STREETWAER. Emil Throndsen Ringheims kolleksjon er unisex, og har lange t-skjorter som et av hovedelementene. Foto: Terje Bringedal / VG
Nyheter

Norsk 17-åring med eget merke: - Handler om å tørre å være annerledes

17 år gamle Emil Throndsen Ringheim droppet ut av skolen for å følge designerdrømmen. Nå har han lansert sin første kolleksjon.

  • Martine Lunder Brenne
Publisert:

- Klær i seg selv er jo ikke viktig. Det er bare klær, som ser fint ut. Men det å bruke klær til å spre fine budskap, det har jeg sansen for. Og det drømmer jeg om å leve av, sier Emil til MinMote.

MANN

Norsk designer imponerer med herrekolleksjon for Cavalli

- Kjønnsskillet viskes ut

Capsen med slagordet «Ignorance kills» skygger for Oslo-solen mens 17-åringen drikker dobbel cappucino og snakker om grunnen til at han han satser alt på eget klesmerke og sluttet på skolen denne våren:

STREETWEAR: Modell Sunniva Tufte og Emil Ringheim i klær fra «The Rise». Foto: Nina Ruud

Streetwear-merket Outdrop Clothing, som ble lansert med to visninger tidligere i mai.

- Det er så mange negative assosiasjoner med det å slutte på skolen, og jeg er selvsagt enig i at skole er viktig. «Outdrop» handler om det å tørre å være annerledes. Våge å ta egne valg. Ikke bare være en mainstream – en del av massen. Jeg ønsker å snu den negative assosiasjonen – la Outdrop handle om det å finne mot til å gå sin egen vei, sier 17-åringen.

Kolleksjonen «The Rise» inneholder et lite antall t-skjorter, gensere og capser - og alt er unisex.

- Skillet er på mange måter på vei til å bli visket ut mellom kjønnene i motesammenheng for min generasjon. Derfor har jeg laget noe som ikke har kjønnsklistrelapp på, forklarer Emil.

NYHETER

byTiMo briljerte på Oslo Runway

Kontakt med norske designere

I halvannet år jobbet han med kolleksjonen før lansering, og før det var han intern i det norske merket Tom Wood.

KUNSTNERISK PÅFYLL: Emil har også fått råd av den norske suksessdesigneren Kristian Aadnevik i London. Foto: Privat

Den London-baserte norske designere Kristian Aadnevik har også kommet med råd på veien.

- Ettersom merket ditt er helt nytt og kun selges i din egen nettbutikk - er du redd for at du ikke skal nå ut til nok kjøpere?

- Nå har jeg ikke finansiering til å selge klærne til butikk, ettersom det økonomiske fokuset er på høstkolleksjonen for øyeblikket, men et sted må jeg begynne. Å få neste kolleksjon ut i butikker er drømmen for neste kolleksjon.
Les også: Norske Elise By Olsen (15) hylles i The Guardian

Kjendisvenn

Under ungdomsskoleårene bodde Emil i London med foreldrene, hvor han også gikk på skole.

- Det var en multikulturell skole hvor alle på en måte passet inn. Alle fant liksom noen de kunne klikke med, ingen ble stående utenfor. Det er verdier jeg fortsatt er opptatt av, forklarer Emil.

Som 13-åring fikk Ringheim også fotballkontrakt med proffklubben Watford - men lidenskapen for fotball ble aldri like stor som drømmen om å bli designer.

Tilbake på Nordstrand i Oslo vokste ønsket om å gå egne veier, og Emil ble aktiv i skuespiller, kjendissønn og moteelsker Jaden Smiths nettkollektiv MSFTS (uttales «misfits») Republic, som har som formål omavne det å være motstrøms og annerledes.

Saken fortsetter under bildet.

MOTEIKONER: Willow Smith og Jaden Smith er begge grunnleggere av MSFTS Republic, som Emil er aktiv i. Her fra årets Met-galla. Foto: Reuters

Der ble han kjapt lagt merke til av hovedpersonen selv, som likte og kommenterte på bildene hans på Instagram. Etter å ha meldt fram og tilbake, møttes de to under et MSFTS-møte Emil selv arrangerte i Paris, og senere i London.

- Vi hang sammen hele kvelden og natten, og det var helt rått. Jaden er sånn at hvis man behandler han som en fan, så ser han på deg kun som det. Men hvis du behandler han som likeverdig, så er han fantastisk å være sammen med.

- Er planen å spørre om Jaden Smith skal gå med klærne dine?

- Nei. Hvis han er interessert, tar han selv kontakt. Han har nok av folk som vil ha noe av ham, og jeg er ikke en av dem. Relasjonen vår er viktigere.

Saken fortsetter under bildet.

STÅENDE APPLAUS: Publikummet på Outdrop-visningen - mange av dem Emils venner - ropte og heiet på 17-åringen da klærne ble vist fram. Foto: Privat

Drømmer om norske rappere

- Norsk motebransje har fått kritikk for å være useriøs, og en bransje det er fryktelig vanskelig å lykkes i. Hva tenker du om det?

- Jeg har fått med meg kritikken, men selv har jeg bare positive opplevelser av å være en del av motebransjen her. Jeg er stolt over at det er norgesbasert, men samtidig er det det store målet å gjøre det bra internasjonalt.

- Hvem drømmer du om å kle opp her til lands?

- Karpe Diem-gutta, Nico & Vinz, Unge Ferrari, Arif og den gjengen der.

- Hvor er du om 10 år?

- Da er merket mitt i butikker over hele verden, og jeg lever av å skape klær med et budskap jeg kan stå for. Men jeg er veldig klar over at veien er lang dit.

Emil Throndsen Ringheim er sønnen til VGs magasinredaktør Jane Throndsen.

Publisert:

Finn mer innhold om:

  1. Design

Relaterte artikler

NYHETER

Thomas Hayes om «Outdrop»-kolleksjonen: – Det er helt vilt

KJENDIS

MinStil: Emil Ringheim

NYHETER

De nye designtalentene: Søster Studio

NYHETER

Edda Gimnes om drømmejobben: – Det er beintøft

KLÆR

Sara (25) brenner for en bedre motebransje

NYHETER

Dette er Kygos nye kleskolleksjon

NYHETER

Slik var de norske visningene under New York Fashion Week