EKSKLUSIVT INTERVJU: I november-utgaven av motemagasinet Stylemag har redaktøren, Celine Aagaard, intervjuet Tone Damli. Bloppis, den Aller Media-eide nettbutikken hvor både Tone og redaktøren selv er profilerte selgere, blir nevnt flere ganger i artikkelen. Faksimile: Stylemag

Nyheter

Motemagasin får kritikk for skjult reklame i Tone Damli-intervju

Stylemags redaktør, Celine Aagard, får i et stort intervju med Tone Damli superkjendisen til å rose nettbutikken Bloppis opp i skyene. Samtidig fortier begge at de har kommersielle interesser i Bloppis. -Uakseptabelt, mener presseetikk-eksperter.

  • Sofia Storhaug
  • Thea Roll Rakeng
Publisert:
Celine Gunnar

KRITISK: Etikkekspert Gunnar Bodahl Johansen, reagerer på Stylemags manglende opplysninger om komersielle interesser. Foto: NTB Scanpix

Celine Gunnar

SJEFREDAKTØR: Gjyri Helen Werp er ansvarlig redakør for Stylemag og Celine Aagaard er redaktør for det samme motemagasinet. Nå får Stylemag kritikk for å drive med skjult reklame i et intervju med artisten Tone Damli. Foto: NTB Scanpix

Tone Damli pryder forsiden av motemagasinet Stylemags siste utgave. Over ni sider er Damli portrettert av magasinets egen redaktør, Celine Aagaard.

I begynnelsen av intervjuet som er skrevet i spørsmål og svar-format, spør redaktøren: «Men du er god til å gi bort klær og selge unna bruktklær på bloppis?» Hvorpå Tone Damli blant annet svarer: «Bloppis har vært genialt for meg.»

Bloppis er et loppemarked på nett, og nettbutikken er eid Berner Media, som igjen er eid av Aller Norge. Dette er også forlaget Stylemag gis ut under. Dette blir det ikke opplyst om i artikkelen.

Både Aagaard og Damli selger klær på nettbutikken og ligger i tillegg under fanen «profilerte bloppiser». Noe som vil si at deres nettbutikker er det første leserne treffer på når de går inn på siden.

- Uakseptabelt

Etikkekspert, Gunnar Bodahl Johansen reagerer sterkt på koblingen mellom Bloppis, redaktør Celine Aagaard og Tone Damli.

- Dette er helt uakseptabelt. Kobling mellom kommersielle – og personlige interesser på redaksjonell plass er dødssynder over alle dødssynder innen journalistikken. Den andre siden av det er at journalisten ikke opplyser om det i artikkelen. Noe som kan virke som et forsøk på å skjule kommersielle og personlige interesser, sier han til MinMote.

Bodahl Johansen forklarer at det alltid er problematisk å skrive om sine kommersielle interesser, og at det skal opplyses om slik at gi leserne får innsikt og kan gjøre seg opp en mening om stoffet som presenteres.

KRITISERES: Redaktør for Stylemag, Celine Aagaard blir kritisert for å blande komersielle interesser på redaksjonell plass. Foto: NTB Scanpix

- Tone Damli er et trekkplaster i denne sammenhengen, og det er ikke tilfeldig at Bloppis nevnes. Stylemag og redaktøren som opptrer som journalist i denne artikkelen, bruker Damli til å fremme sitt eget forlags produkt. Dette er høyst problematisk, sier han til MinMote.

- Svært uheldig

Hva hvis journalisten hadde opplyst om sine egne og magasinets kommersielle interesser i artikkelen?

- Det redder ikke saken, men det er en vesentlig opplysning til leserne, slik at de kan gjøre sin egen vurdering av omtalen, sier han, og legger til:

- Det at redaktøren har sin egen Bloppis-profil som er en av de første man treffer på på nettsiden, i tillegg til å være profilert person i motebransjen, gjør saken ekstra problematisk. Dette er svært uheldig.

Stylemag har en side bak i magasinet med overskriften, «Dønn Ærlig». Her opplyses leserne om regler og retningslinjer som bladet skal følge.

«Stylemag driver uavhengig journalistikk. Alle vurderinger og anbefalinger tas på fritt og uavhengig grunnlag.»

«Aller Media er medlem av Norsk Presseforbund. Stylemag forplikter seg til å følge PFUs presseetiske retningslinjer gjengitt i Vær Varsom-plakaten.»

«Annonsering for kommersielle produkter eller arrangementer vil være merket med «annonse.»

- En glipp

Ansvarlig redaktør for Stylemag, Gjyri Helen Werp, innrømmer overfor MinMote at det skulle vært opplyst om forlagets eierforhold av Bloppis.

Synes du at Bloppis-omtalen passer inn under retningslinjene dere har satt i Dønn Ærlig-siden bakerst i magasinet ?

INNRØMMER TABBE: Ansvarlig redaktør i Stylemag, Gjyri Helen Werp, innrømmer at Bloppis-omtalen var en glipp. Foto: NTB Scanpix

- Vi innførte nettopp «Dønn Ærlig», noe som handler om journalistikken vår. Aller Medias eierstruktur hører ikke hjemme i denne spalten. Derimot skulle vi ha skrevet en redaksjonell anmerkning i selve saken at Bloppis er en del av Berner Media, men Berner er som kjent Aller-eid. Det glapp, og det beklager jeg, sier hun.

Forstår du at det kan oppfattes som reklame når både Celine Aagaard og Tone Damli er kategorisert under «profilerte bloppiser»?

- Jeg skjønner at det kan oppfattes som skjult reklame. Vi må så klart være nøye med merking og transparens, noe vi har gode rutiner på. Men som sagt, her glapp det.

Stylemag-redaktør Celine Aagaard har tidligere fått kritikk av magasinet Natt & Dag for skjult reklame, da hun ga positiv omtalte til H&M i et intervju i eget magasin. Den svenske kleskjeden er annonsør på Aagaards moteblogg.

MinMote var først i kontakt med Aagaard for kommentar, som henviste videre til Werp.

Dette er ikke første gangen Aagaard har fått kritikk for bruk av «skjult reklame». Natt & Dag belyste dette senest for to måneder siden. Hvordan kommer dere til å jobbe fremover for å forhindre dette?

- Det har jeg kommentert tidligere, og vi følger som alle andre redaksjoner, retningslinjene i VVP og de presseetiske normene som er nedfelt der, sier Werp.

Stylemag er ikke det eneste magasinet som har fått kritikk den siste tiden.De mye omtalte «venninnereportasjene» i bladet Costume fikk også presseekspertene til å reagere. Sjefredaktør, Signy Fardal i ELLE fikk i forrige uke kritikk for et Charlize Theron-intervju som var sponset av Dior.

Kunne vært tydeligere

Generalsekretær i Pressens Faglige Utvalg, Kjersti Løken Stavrum, skriver i en e-post til MinMote at redaksjonen kunne vært tydeligere på bindingene de har til Bloppis.

RYDDIGE: Kjersti Løken Stavrum, generalsekretær i Norsk Presseforbund, oppfatter at magasinet og Aller Media ønsker å være ryddige og åpne, men håper at Bloppis-referansen er en glipp. Foto: NTB scanpix

«Jeg oppfatter at Stylemag og Aller ønsker å være ryddige og åpne om sin redaksjonelle praksis. «Dønn ærlig»-grepet er et godt eksempel på hvordan en redaksjon kan forklare leserne hva de står for og hvordan de jobber. I lys av dette, er forhåpentlig bloppis-referansen en glipp og noe redaksjonen med fordel kunne gjort tydeligere oppmerksom på bindingene til.»

- Svær, feit saus av dårlig etikk

Presseekspert Carl-Erik Grimstad reagerer også på Stylemag-intervjuet.

- Denne artikkelen er veldig merkelig. Saken er ikke noe annet enn skjult reklame for både Aller Media og redaktørens egen nettbutikk. At Celine Aagaard driver en annonsefinansiert moteblogg i tillegg til å være redaktør for et motemagasin, er hårreisende, sier han.

Grimstad omtaler Stylemags forsøk på å være ærlige, for useriøst.

REAGERER: Pressekspert Carl-Erik Grimstad, mener den aktuelle Stylemag-artikkelen hvor Bloppis blir promotert, er kritikkverdig. Foto: Patrick da Silva Sæther, VG.

- Det er fint at de har etablert en slik side hvor de gjør leserne oppmerksomme på hvilke regler de jobber etter. Det som er synd er at de ikke klarer å følge dem selv. Det hele blir jo bare tull. Dette blir så dumt at jeg nesten ikke kan tro at dette bladet, deres nettutgaver og -butikker er drevet av et stort mediekonsern, sier han.

- Dette er en svær, feit saus av dårlig etikk som kan beskrives med mange ord, men journalistikk er ikke ett av dem.

Dette sier Vær Varsom-plakatens punkt 2, Integritet og ansvar:

2.2. Den enkelte redaksjon og den enkelte medarbeider må verne om sin integritet og troverdighet for å kunne opptre fritt og uavhengig overfor personer eller grupper som av ideologiske, økonomiske eller andre grunner vil øve innflytelse på det redaksjonelle innhold.

2.3. Redaksjonelle medarbeidere må ikke ha oppdrag eller verv, økonomiske eller andre bindinger som kan skape interessekonflikter i sammenheng med deres redaksjonelle oppgaver. De må unngå dobbeltroller som kan svekke deres troverdighet. Vis åpenhet om forhold som kan påvirke redaksjonelle medarbeideres habilitet.

2.4. Redaksjonelle medarbeidere må ikke utnytte sin stilling til å oppnå private fordeler.

2.6. Avvis alle forsøk på å bryte ned det klare skillet mellom reklame og redaksjonelt innhold. Avvis også reklame som tar sikte på å etterligne eller utnytte et redaksjonelt produkt, og som bidrar til å svekke tilliten til den redaksjonelle troverdighet og pressens uavhengighet.

*** MinMotes journalist, Thea Roll Rakeng, jobbet som frilanser i Stylemag i 2013.

Publisert:

Les også

  1. NYHETER

    Klager Costume inn for PFU

  2. NYHETER

    Tone og datteren matchet i like designerkjoler

  3. NYHETER

    Disse tjener mest og minst i mote-Norge

Finn mer innhold om:

  1. Mote
  2. Presseetikk
  3. Tone Damli Aaberge
  4. Kritikk

Relaterte artikler

NYHETER

Per Heimly: - Moteredaktørene og bloggerne i Norge bruker hverandre

NYHETER

Norske motemagasiner dekket moteukene på sponseturer

NYHETER

ELLE får kritikk for sponset helsereportasje

NYHETER

Costume hyller betalt innhold på redaksjonell plass

NYHETER

Costume får kritikk for Jenny Skavlan-portrett

NYHETER

Det Nye felt i PFU for lansering av Fotballfrue-veskene

NYHETER

Krass kritikk mot Elle-redaktør etter feilsendt e-post