Tom Wood
Nyheter

Fnyser av sponsing: Norsk designer sier nei til bloggere hver uke

Mona Jensen (40), har hatt stor suksess med smykkedesignet sitt, og utvider nå merket, Tom Wood, med en kleskolleksjon. Bloggsponsing har hun imidlertid ikke tro på.

  • Jennifer Bråthen
Publisert:
Tom Wood

GRÜNDER: Mona Jensen er hjernen bak det norske merket Tom Wood, som startet med smykker, og utvider med klær. Foto: Privat

Tom Wood

Ring fra Tom Wood, 2400 kr. Foto: Produsenten

Det norske merket Tom Wood lanserte sin første, spede smykkekolleksjon på et lite galleri på Grünerløkka i april i fjor. Merket brakdebuterte på markedet og fikk raskt innpass hos de moteinteresserte bloggerne og hos de ledende nisjebutikkene innenfor mote og interiør i hovedstaden. Nå ligger Tom Wood for salg i over 40 butikker i Norge. I tillegg er smykkene å få kjøpt i New York, Stockholm, Amsterdam, København og London.

I 2013 hadde Tom Wood inntekter på rundt 2,5 millioner kronner, og endte med et driftsresultet på drøye 800.000 kroner.

I dag lanseres dessuten Tom Woods første kleskolleksjon, i samarbeid med bloggeren Style Heroine.

- Jeg er veldig selektiv når jeg velger utsalgssteder. Det har utrolig mye å si når du starter ett nytt merke. Vi har sagt nei til en rekke store internasjonale kunder, fordi vi er usikre på om de er riktig for oss. Det er viktig å bygge sterke relasjoner med dem vi tror på, sier gründer Mona Jensen til MinMote.

Tom Wood

Foto: Tomwoodjewellery.com

Tom Wood

Foto: Tomwoodjewellery.com

Tom Wood

Foto: Tomwoodjewellery.com

Designeren er også selektiv når det kommer til sponsing av bloggere. Den godt etablerte markedsføringstrenden der bloggere får kastet produkter etter seg tror hun ikke på.

- Jeg sier nei til bloggere fra hele verden hver uke. Motebloggere som bruker Tom Wood har enten betalt for smykkene de bruker eller vist oppriktig interesse for merket og fortjent en rabatt fra oss. Jeg tror ikke på sponseaktiviteter - jeg tror på relasjoner. Det jobber jeg bevisst med. Å ha 300.000 faste følgere på bloggen eller Instagram holder ikke, sier hun.

- Hva slags markedsføring har du tro på?

- I dag er markedsføring blitt et spesialfelt som handler om å være tilstede og delaktig i det som skjer i markedet. Det handler ikke lenger om «reklame» som skal plasseres bolkvis per sesong. Man må være online 24/7 og ta del i den dialogen som skjer der ute i folkehavet. Det er en kontinuerlig prosess som krever ekstremt mye tid og dedikasjon.

Bloggsamarbeid

MOTEELSKER: Evangelie Smyrniotaki var på plass i Paris da Valentino viste frem sin neste høstkolleksjon. Her poserer hun for pressen iført veske, bukse og bluse fra det italienske motehuset og sko fra Prada. Foto: Getty Images

Jensen tar imidlertid ikke helt avstand fra bloggverdenen. Kleskolleksjonen hun nå lanserer er et samarbeid med greske Evangelie Smyrniotaki, som står bak motebloggen Style Heroine. Kolleksjonen består av ti plagg i skinn, ull og poplin.

- Vi valgte å samarbeide med Evangelie fordi hun er utrolig flink til uttrykke stil på en konsekvent måte. Hun lar seg ikke føre eller forføre av andre merker om betaler henne penger, sier Jensen, og legger til at plaggene representerer Tom Wood på best tenkelig måte.

- Kunne du gjort dette samarbeidet med en annen profilert blogger?

- Det Smyrniotaki gjør vil jeg ikke sammenlikne med en blogg. Hun er noe helt annet - en stilformidler som observerer verden og som fortolker den på sin egen måte gjennom utrolig bra bilder og ironiske tekster. Når vi skulle lansere et snikdrypp av hva Tom Wood handler om innen klær, og ønsket å gjøre et samarbeid, måtte det være med en person som kunne tilføre oss noe mer enn et navn og mange lesere. Det handler om troverdighet og integritet.

Nøkkelen til suksess

Jensen tok ikke ut lønn i Tom Woods oppstartsår, men mener bedriften ligger an til å omsette for langt mer i år - om lag 9 millioner. I tillegg til knallhardt arbeid, tror designeren selv mye av grunnen til den raske suksessen kommer fordi hun er norsk.

SOBERT: Slik ser at av Tom Wood-antrekkene fra den kommende kolleksjonen ut. Foto: Produsenten

- Jeg tror folk i Norge har begynt å like å heie på sine egne. Etter å ha sett Skandinaviske merker som Acne og Malene Birger oppleve suksess, er nok mange glade for at det endelig skjer noe i Norge, sier designeren, og nevner Epilogue, FWSS, Holzweiler og Mardou & Dean som gode eksempler på norsk design i medvind.

- Dessuten har alt fra anerkjente fotografer til grafiske designere, modeller, stylister og andre innen mote- og smykkebransjen hjulpet meg på veien, fordi de vet hvor viktig det er å stå sammen for å få til noe.

I januar neste år utvider Tom Wood for alvor nedslagsfeltet når de lanserer sin hovedkleskolleksjon. Kolleksjonen er rettet mot kvinner og menn som er ute etter enkel, komfortabel design i gode kvaliteter.

Publisert:

Relaterte artikler

NYHETER

Studie: Influencere har mistet påvirkningskraft

NYHETER

Nina Sandbech: – Alle trenger farge i hverdagen

NYHETER

Gwyneth Paltrows «norske» kolleksjon ferdig – kommer i august

NYHETER

Beyoncé lanserer kleskolleksjon: - Vil treffe norske kvinner

NYHETER

Nettmillionærene: Tjener milliarder på billig nettshopping

NYHETER

Ti år med Line of Oslo: Dette er nøkkelen bak klessuksessen

NYHETER

Tom Wood: – Har betalt tilbake pengestøtten