Norske Hanneli Mustaparta fronter ny luksuskampanje
Det franske motehuset Louis Vuitton satser friskt på to av Skandinavnias mest kjente bloggansikter som fronfigurer for sin vårkampanje, norske Hanneli Mustaparta (30) og svenske Elin Kling (29).
Med i Louis Vuittons nye modelltrio er også den knøttlille fashionistaen Miroslava Duma, som også er medlem av den russiske motemafiaen. Den siste tiden har både Hanneli, Elin og Miroslava lagt ut en rekke bilder hvor de poserer sammen i Louis Vuitton fra topp til tå i motehovedstaden Paris på bloggene sine og Instagram.
Louis Vuitton Norge bekrefter tirsdag kveld overfor for minMote at de tre er luksusgigantens nye modeller. minMote kan også som første norske motenettsted publisere kampanjebildet av de tre nye modellene.
minMote har ikke lykkes i å komme i kontakt med Hanneli Mustaparta, som for tiden bor i New York.
Verdens kanskje hotteste motetrio akkurat nå skal fronte en ny veskekolleksjon for Louis Vuitton - ikoniske vesker gjort om til mini-versjoner i knallfarger. For eksempel har veskene Alma og Monceau krympet betraktelig og fått lange skulderstropper. Og nå satser altså Louis Vuitton på at to skandinaviske motebloggere og en styrtrikk russisk moteskribent skal ta dem til nye høyder.
minMote-leder Sonia Huanca Vold mener det er et smart trekk av den franske motegiganten å hente inn Hanneli, Elin og Miroslava.
- Louis Vuitton er et av verdens fremste motehus, så dette er uten tvil en svært ettertraktet jobb. At motehuset nå kaster seg over bloggerne viser at de ønsker å fremstå som unge og moderne. Bloggerne har fått en enorm makt i bransjen, og at to av de aller største kommer fra Skandinavia er jo veldig gøy. Å bli hyret inn av en klassisk merkevare som Louis Vuitton er virkelig et bevis på hvor mektige disse stilikonene har blitt, forklarer Vold.
LES OGSÅ:Hanneli «overalt» i internasjonal motepresse
Norske Hanneli Mustaparta er moteblogger, streetstyle-fotograf, modell og et yndet fotoobjekt for noen av verdens mest kjente streetstyle-bloggere. Mustaparta har figurert som modell i prestisjetunge motemagasiner som Vogue, ELLE, Marie Claire og Harper's Bazaar, samt tatt modelloppdrag for Net-A-Porter.com, Bloomingdales og hårgiganten Aveda.
De nye modellene er på mange måter en ny vending for det franske motehuset, hvis historie går helt tilbake til 1854. Siden merket ble etablert har Louis Vuitton blitt et av verdens mest verdifulle merkevarer, men voldsom piratkopiering av den karakteristiske logoen har utvilsomt gitt motehuset en ripe i lakken.
Svenske Elin Kling har følgende å si om den nye modelljobben til Expressen:
- For meg er det helt fantastisk å bli sett sammen med LV, som er et av verdens største motehus.
- Det skjedde veldig fort - min agent i London ringte med og like etter fløy de meg over til Paris. Jeg var der i to dager, sier hun.
Kling startet sin motekarriere som modell i Milano, og gikk deretter over i jobben som moteredaktør i Expressen og senere Idol-stylist i 2009. I dag er hun en av Skandinavas største motebloggere med base i New York, og merkevaren Elin Kling har skaffet henne jobber som gjestedesigner for både H&M og Guess by Marciano.
Med på laget er også den mange centimeter kortere Miroslava Duma, som dog kompenserer med skyhøye hæler, et dukkeaktig ansiktog en usedvanlig teft for mote. Duma var lenge redaktør for Harper's Bazaar Russia, men er nå frilansskribent for en rekke moteblader og ikke minst et av de velkledde og styrtike medlemmene i den russiske motemafiaen.
Mustaparta, Kling og Duma går dessuten i celebre fotspor som LV-modeller. Motehuset har tidligere brukt en rekke kjendiser som Keith Richards, Madonna, Jennifer Lopez, Sean Connery, Hayden Christensen og Angelina Jolie for å fronte sine kampanjer.