DESIGNSAMARBEID: Moteskaperen Matthew Williamson designer en unik høstkolleksjon for Lindex i kampen mot brystkreft. Her sammen med modell Helena Christensen. Foto: Getty Images/All Over Press

Nyheter

Lindex kommer med nytt designsamarbeid

Stjernefavoritten Matthew Williamson (41) samarbeider med kleskjeden Lindex for å støtte kampen mot brystkreft.

  • Natalie Ngo
Publisert:

Designerkolleksjonen vil bestå av unike dameplagg og tilbehør, samt et lite utvalg barneplagg. Den verdenskjente designeren er mest kjent for sine estetiske mønstre, utsmykninger og kaleidoskopiske farger. Matthew Williams' design kjennetegnes av «laidback glamour», og særlig de feminine kjolene er elsket blant kjendiser og modeller som Sienna Miller, Olivia Palermo, Nicky Hilton og Poppy Delevigne.

De livlige og glamorøse designtrekkene vil gå igjen i samarbeidskolleksjonen som kommer i Lindex-butikker til høsten.

– Det føles fantastisk å kunne samarbeide med et spennende, internasjonalt moteselskap. Samarbeidet gir meg mulighet til og nå en ny gruppe motebevisste kvinner, sier Matthew Williamson i en pressemelding.

Designersamarbeidet bringer sammen den britiske moteskaperen og den europeiske motekjeden for å støtte Rosa sløyfe-kampanjen. Ti prosent av salgsinntektene fra kolleksjonen doneres nemlig til kampen mot brystkreft.

– Som designer har det alltid vært viktig for meg at min design får kvinner til å føle seg vakre og selvsikre. Jeg elsker kvinner og har alltid blitt inspirert av dem, så jeg er henrykt over at kolleksjonen kan støtte en så verdig sak, sier designeren.

SMAKEBIT: Williamson er mest kjent for sine fargerike og livlige designerplagg. Disse er blant plaggene i samarbeidskolleksjonen som kommer til høsten. Foto: Lindex

I over 10 år har Lindex vært en av hovedsponsorene for Kreftforeningens brystkreftkampanje i Norge. Og det er ikke første gangen kleskjeden samarbeider med eksklusive og verdenskjente designere for å støtte brystkreftforskningen. I fjor designet det italienske motehuset Missoni en kolleksjon i samarbeid med Lindex.

Williamson er heller ikke ukjent når det gjelder designersamarbeid med rimeligere kleskjeder. Allerede i 2009 lanserte han en kolleksjon for H&M, og var den tredje i rekken av eksklusive designere som samarbeidet med billigkjeden. Neste ut er den franske kjendisfavoritten Isabel Marant som skal designe en høstkolleksjon for den svenske motegiganten.

KJENDISFAVORITT: Modell Poppy Delevigne og skuespiller Sienna Miller er blant fansene til Matthew Williamson, og kler seg stadig i moteskaperens design. Foto: Getty Images/All Over Press

Den britiske moteskaperen ble utdannet som 17-åring ved den prestisjetunge designskolen Central St. Martins i London, hvor verdenskjente designere som John Galliano, Alexander McQueen og Stella McCartney har gått før ham. Tre år etter han gikk ut fra skolen viste den talentfulle designeren sin første kolleksjon under London Fashion Week i 1997. Den fargerike debutvisningen, som ble vist frem av supermodeller som Kate Moss, Helena Christensen og Jade Jagger, gjorde en enorm innvirkning på moteverdenen. Allerede da ga designeren en forsmak på hva som skulle komme årene etter.

– Vi er veldig spente og stolte over dette samarbeidet med Matthew Williamson som er en prisvinnende og internasjonalt anerkjent designer med en svært karakteristisk og energisk sans for glamour. Vi har jobbet for å skape en tilgjengelig kolleksjon som kan bæres av alle kvinner, sier designsjef i Lindex Nina Starck.

Kolleksjonen vil være både tilgjengelig i utvalgte Lindex-butikker og på nettbutikken fra og med 4. oktober.

Publisert:

Finn mer innhold om:

  1. Design
  2. Matthew Williamson
  3. Lindex

Relaterte artikler

NYHETER

Pippa er tilbake - stjal showet i sexy fjærkjole til 25.000

NYHETER

Dette bør du vite om Kate Hudsons skandinaviske klessamarbeid

MOTE

Matthew Williamson for Lindex: Dette bør du shoppe og droppe

NYHETER

Lindex samarbeider med vågal designer

NYHETER

Svensk bloggdronning gjestedesigner for Bik Bok

NYHETER

Her er H&Ms nye designsamarbeid

NYHETER

H&Ms designsamarbeid med Balmain kritiseres for høye priser