På MinMote finner du saker med annonselenker, hvor du enten kan kjøpe produktene vi har omtalt eller sammenligne priser. Det mener vi er relevant informasjon for våre lesere.
Hvilke produkter MinMote skal skrive om, og hva vi skal skrive om dem, velger journalistene og ingen andre. Men det er også viktig at du vet at hvis du klikker på en slik annonselenke til prissammenligning hos Prisjakt, eller kjøper et produkt etter å ha klikket deg inn til en butikk fra en av våre artikler, tjener MinMote penger.
Disse annonselenkene er alltid merket med «annonselenke».
Det er viktig å understreke at når vi omtaler produkter på MinMote, så er det fordi vi mener det er journalistisk interessant. Ingen kan kjøpe seg omtale i våre saker.
I tester eller produktguider er hovedregelen i VG at vi kjøper eller låner produktet. Dersom det ikke er praktisk mulig, baserer vi omtalen på produktprøver vi har fått tilsendt. I så fall opplyser vi om hvilket produkt og hvorfor.
Parfymetrendene som gjelder i høst
Vi trekkes tilbake mot det kjente og kjære.
Med høsten godt i gang er det mange som er på utkikk etter en ny parfyme som setter stemningen og er prikken over i-en på antrekkene.
Men hva er det egentlig som gjelder i høst? Hvilke lukter vil vi pakke oss inn i når været blir ruskete og mørket kommer tidligere?
Vi har tatt en prat med eksperter om hva de tror vil dominere på parfymefronten de neste månedene.
Vi elsker «rene» dufter
Nykr-grunnlegger og duftekspert Cecilie F. Egeberg sier det har vært en økende interesse rundt duft og parfyme de siste ti årene. Samtidig opplever hun at mange nordmenn gjerne er litt «redde» for duft, og kan synes det er plagsomt og påtrengende.
– Denne skepsisen tror jeg ofte kommer av at det er noen mennesker som ikke utøver «parfymevett» og sprayer seg ned med sterke saker, hvilket kan være helt horribelt.
Ifølge Egeberg er nordmenn tradisjonelt sett glad i «rene» lukter.
– Det er ikke for ingenting at merket «Clean» ble en megahit her i Norge, og at «Blanche» lenge var en av bestselgerne til Byredo, da disse lukter nyvasket tøy, sier hun og fortsetter:
– Det er ikke feil å like lukten av nyvasket tøy, men det er så mange andre gode dufter der ute som man går glipp av hvis man er for opptatt av å ikke «lukte noe» eller bare lukte rent, sier hun til MinMote.
Speiler samfunnet
Parfymør Linda Landenberg står bak parfymemerket med samme navn, og har vært opplæringsansvarlig hos blant annet parfymerikjeden Fredrik & Louisa.
Hun mener duftene vi trekkes mot er en reaksjon på samfunnet rundt oss.
– Når det er mye usikkerhet i verden, trekker vi gjerne mot det kjente og tradisjonelle, sier hun og fortsetter:
– Som for eksempel ved at Chanel løfter frem sin N°5 igjen. Vi ser også andre merker som prater mer om sin tradisjon og sine røtter, det er også noe som er viktig i disse tidene, forteller Landenberg.
Egeberg er enig i at vi i en usikker tid trekkes mot det som kjennes naturlig og kjent.
– Med det mener jeg ikke at man trekkes mot noe som lukter som hjemmet ditt, men at man trekkes mot noe som minner om fine og gode opplevelser. Om det så er en tur til den franske rivieraen, telttur i skogen, en strand i Thailand eller en sommerdag på Hovedøya.
Hun trekker frem naturlige noter som et ofte populært valg hos nordmenn.
– Selv om parfyme i de aller fleste tilfeller er kjemisk fremstilte duftnoter, så er disse så godt laget at det kjennes ut som det er ekte trær, blomster eller sjø, sier hun og fortsetter:
– Det finnes også noen få som lager dufter av essensielle oljer som er utvunnet av naturen og derfor kalles naturlig. Men disse ingrediensene blir ofte så dyre og ustabile at i parfymeverden er det en helt egen sjanger.
Tyngre noter
I tillegg til å trekkes mot det trygge og kjente, er skandinaver veldig sesongbundet når det kommer til duft, mener Landenberg.
– På våren vil vi gjerne ha det crispy og fresht, og på sommeren blomstrete. På høsten vil vi gjerne krype inn i det koselige. Når det er mørkt ute vil vi gjerne omgi oss med noe varmt og omfavnende, sier hun og fortsetter:
– Vi bruker mye lys og duftlys i denne delen av verden, og når det kommer til parfyme søker vi gjerne karakterer som er tyngre og mørkere.
Landenberg trekker frem noter som er pudrede, trenoter, vaniljenoter og røkte noter som populære høstvalg.
Egeberg nevner blant annet krydder, vanilje, trenoter og amber som gode valg til høstmørket.
Om du er på utkikk etter en ny parfyme denne høsten har vi funnet frem noen av våre favoritter til en kald og mørk høstdag:
Tidløs klassiker
Chanel N°5 er en tidløs duft som har vært populær i generasjoner.
Gammel favoritt i ny versjon
J'adore Parfum d'Eau er en videreutvikling av den klassisk J'adore, og en konsentrasjon av vann og blomster - helt uten alkohol.
Laget på sjeldne råvarer
Byredo Vanille Antique er en varm og treaktige parfyme med sødme fra vanilje.
Amber og trenoter
YSL Supreme Bouquet er en orientalsk blomsterduft for kvinner og menn med noter av blant annet rosa pepper, amber og trenoter.
Urban
Zadig og Voltaire er en søt og urban duft med noter av sjasmin, kastanje, vanilje og sedertre.
Unisex
Genetic Bliss fra 27 87 en en unik og treaktig duft for kvinner og menn.
Varm og pudrete
N.C.P Iris og Vanilje er en varm og pudrete duft med noter av iris, fiol og vanilje.
Amber og vanilje
En sensuell og orientalsk vaniljeduft med noter av mandel, jasmin og vanilje.
Feminin og sensuell
The Only One EDP Intense fra Dolce & Gabbana er feminin, intens og sensuell med noter av mandarin, mørk vanilje, sedertre, og kasjmirtre.
Varm og krydret
Maison Margiela Replica By The Fireplace EDT er en varm og krydret duft med noter av nellik, kastanje og vaniljeakkord.