SKJØNNHET: Redaktør Maja Hattvang gir Norge et dedikert skjønnhetsunivers med sitt nye nettmagasin. Foto: Einar Aslaksnes

Skjønnhet

Maja (29) lanserer norsk skjønnhetsmagasin

Forfatter og blogger Maja Hattvang (29) vil ta en titt inn på badet til folk, inspirere, dele kunnskap og jakte de beste produktene i skjønnhetsjungelen. 

  • Åsa H. Aaberge
Publisert:

Maja Hattvang ga i 2017 ut boken «Naturlig nok» – en praktguide til hjemmelagde hudpleieprodukter. I sitt nye nettmagasin Kabinettet, som lanseres denne uken, vil forfatteren skrive mer om skjønnhet og hudpleie – og titte i baderomsskapet til spennende folk.
– Jeg har lenge følt at det mangler godt, norsk innhold om skjønnhet på nett, og da magasinet Stella ble lagt ned, begynte jeg å leke med tanken på å starte noe selv, sier Hattvang til MinMote.

Hun tror nordmenn er klar for et dedikert skjønnhetsnettsted som rendyrker skjønnhetsinnhold på en frisk og gjenkjennelig måte.

– Skjønnhetsstoff kastes ofte inn i miksen av mote og livsstil i Norge, men jeg tror interessen er så stor at folk vil ha et eget univers, som Into The Gloss har gjort så bra, forklarer hun til MinMote.

INTERESSE: Skjønnhetsbransjen utvikler seg i takt med en økende interesse hos forbrukerne. Foto: Maja Hattvang

– Tror tiden er inne

Med Kabinettet vil Maja og kollegaene forsøke å holde styr på skjønnhetsbransjens høye tempo og stadige utvikling, spore opp de beste produktene, og finne ut hva skjønnhet betyr for kvinner og menn i dag med intervjuer. Til forskjell fra sine internasjonale søstermagasiner vil Kabinettet rette seg mot en norsk målgruppe.

– Vi skal tilby innhold som tar utgangspunkt i norske forhold og det tilbudet som er tilgjengelig her, og håper folk vil sette pris på det, sier Hattvang.

29-åringen har i flere år blogget om tema som litteratur og kultur, interiør og hudpleie.

– Hudpleie er temaet som har vekket desidert størst engasjement hos følgerne mine, det er det som etterspørres mest, og med stadig økende intensitet.

Til tross for krevende tider tror Hattvang tiden er inne for et skjønnhetsmagasin.

– Med et marked om vokser i full fart og en ny generasjon som er opptatt av hud på en helt ny måte tror jeg virkelig tiden er moden.

TEST: Den nye skjønnhetsnettsiden skal utføre tester, som av disse sjampobarene. Foto: Maja Hattvang

SMINKE

Kjønnsnøytral skjønnet: – Sminke er for alle

Kabinettets hovedmålgruppe er unge voksne, men magasinet sikter mot å treffe alle som har en interesse for skjønnhet. Med kunnskap, kvalitet og mangfold i fokus håper Hattvang at magasinet vil nå bredt.

– Vi er opptatt av bærekraft, mangfold og uhøytidelighet i kombinasjon med ekspertise, og det vil forhåpentligvis speiles i sakene våre.

– Hva er bakgrunnen for at du personlig vil skrive om og utforske skjønnhet?

– Jeg tror grunnen til at jeg synes det er så spennende er at det er noe man både kan hengi seg til som tankeløs avslapning og virkelig dykke ned i og utforske, lære noe nytt. Det som holder interessen min oppe er troen på at det finnes produkter som virkelig funker.

– At man kan løse problemer. Det er ikke bare godlukt og fine forpakninger og markedsførings-jug, avslutter den ferske magasinredaktøren.

Publisert:

Les også

  1. HUDPLEIE

    Eksperter: – Sminke med solfaktor er ikke nok

  2. SMINKE

    Kjønnsnøytral skjønnhet: – Sminke er for alle

  3. SMINKE

    Åtte beautyhacks du bør få med deg

Relaterte artikler

HUDPLEIE

Hud-influencernes budsjettfavoritter

HUDPLEIE

Elixir-sjef Marianne Fjørtoft: – Vi vil aldri betale en influencer

NYHETER

Norske magasinredaktører om Vogue Skandinavia: – På tide

NYHETER

Designerduo: – Det finnes ikke en ren kultur uten påvirkning

SMINKE

Nå kommer Fenty Beauty til Norge

HUDPLEIE

Hvorfor er vi besatte av å ha hud uten kviser?

NYHETER

Amanda Hearsts norske eventyr