Slik blir du fornøyd hos frisøren

Alle har opplevd å være misfornøyd etter et frisørbesøk, og enkelte vegrer seg for å dra til frisøren på grunn av dårlige erfaringer. Heldigvis er det flere ting man kan gjøre for å sørge for at neste frisørbesøk blir vellykket.

Mari Glans
Publisert:

Da Hanne skrev et innlegg på minMote om å være misfornøyd hos frisøren tidligere i år, rant det inn kommentarer og skrekkhistorier fra både jenter og gutter som hadde lignende opplevelser i frisørstolen. Men hva kan man gjøre for å unngå slike opplevelser igjen? Og hva gjør man hvis man er misfornøyd?

minMote har snakket med frisør Stine Monsen ved frisørsalongen Theresesgate 35 i Oslo. I følge Monsen er det flere faktorer som gjør at et frisørbesøk blir mislykket.

- Mye av årsakene ligger i dårlig service, som at frisøren er forsinket, uoppmerksom eller for selvsentrert. Rent faglig så handler det gjerne om forholdet mellom forventninger og resultat. Ofte har ikke kunden forståelse for hva som fungerer eller er mulig å gjøre med deres hår. Veldig få kunder spør «hvilket hår har jeg, hvilke muligheter har jeg med hårtypen min?» De fleste tar utgangspunkt i hva de synes er fint, med referanser til bilder i magasiner. Dermed kan de komme til å ønske seg noe som håret ikke har forutsetninger for å få til, forklarer Stine Monsen.

Les blogginnlegget til Hanne om mislykkede frisørbesøk!- Klag på frisøren din

Kommunikasjon er nøkkelen

Selv om man har et realistisk bilde av sitt eget hår og begrensingene som ligger der, kan resultatet bli dårlig. Man har ingen garanti for at frisøren kjenner igjen hårtypen eller skjønner hva man er ute etter. Så hva kan man gjøre for å forsikre seg om at man får det resultatet man vil ha?

- Nøkkelen ligger i god kommunikasjon mellom kunde og frisør. Det aller viktigste er å sørge for at du får en skikkelig konsultasjon og en muntlig gjennomgang av hele behandlingen før dere starter. Vær så tydelig og konkret som du kan. Ta med bilder, vis med fingerene, pek på fargekart, og still mange spørsmål. Si klart fra hva du absolutt ikke vil, og be frisøren gjenta det dere har blitt enig om, slik at du er sikker på at han eller hun har oppfattet dine ønsker, sier frisøren.

Stine Monsen legger vekt på at det er viktig å stille mange spørsmål og få frisøren til å forklare deg det du ikke skjønner.

- Hvis du ikke forstår hva frisøren mener, bør du si det og be om en gjentakelse, eventuelt be om det kan forklares ved hjelp av bilder eller skisser. Spør også gjerne om flere alternativer, for å sjekke at frisøren virkelig vurderer deg og håret ditt og hva som er mulig. Ikke si ja til noe før du føler deg trygg på at du vet hva som skjer, eller at du kjenner at du stoler på at frisøren har forstått deg, sier Monsen.

Vil du ha skinnende og glansfullt hår?Få tipsene her!

Hvorfor klipper frisører for mye?

Mange synes at frisøren ofte misforstår hva de ønsker seg, og synes det er vanskelig å forklare hva man er ute etter. Hvordan forklarer man frisøren hva man ønsker?

- Det viktigste man kan gjøre, er å være konkret. Ikke si at du vil farge håret litt lysere, men ta med et bilde eller be frisøren om å få vise en farge du liker på fargekartet. Den klassiske problemstillingen er «hva er rødt for deg?» Noen mener naturrødt, mens andre ser for seg hårfargen til Jessica Rabbit, sier Monsen, og mener at det er lurt å ta med et bilde for å vise hva man ønsker seg.

- Å ta med et bilde av det man vil ha kan være veldig nyttig, hvis man bruker det som utgangspunkt. Men det går som regel galt hvis man forventer at resultatet skal bli akkurat likt som på bildet. Mange føler at de ikke kan faguttrykkene, og der kan det oppstå mange misforståelser. Er du sikker på hva bob, økning, gradering og effilert betyr? Et bilde eller flere over samme tema, kan kommunisere det man ikke får til å forklare med ord.

Mange klager over at frisøren alltid klipper mer enn de har bedt om. Gjør dere det?

- Å stusse, klippe eller ta tupper kan bety noe forskjellig for hver frisør. Hvis du sier at du bare vil klippe litt, sier du egentlig at frisøren selv bestemmer hvor mye «litt» er. For noen frisører kan «litt» være fem cm, for andre er det fem mm. Si akkurat hvor mye du vil ha og vis med fingrene. Men lytt også til råd fra frisøren om du kanskje trenger å ta mer. Hvis du likevel ikke vil, vær tydelig. Det er få frisører som tar for mye med vilje.

Savner du din naturlige hårfarge?Få din naturlige hårfarge tilbake

Finn riktig frisør

Selv om man følger disse rådene og forklarer så godt som mulig, kan man likevel risikere å få et annet resultat enn det man ønsker seg.

- Det er bare å innrømme at enkelte frisører rett og slett ikke er særlig dyktige, nøye nok eller profesjonelle, og nok helst burde gjort noe annet. Da er det lite du kan gjøre annet enn å bytte frisør, sier Stine Monsen.

Men hvordan finner man en frisør som passer?

- Her blir man nødt til å prøve og feile. Det tryggeste er å forhøre seg blant venner, kolleger eller rett og slett spørre folk man ser som man liker håret til om hvilken frisør de bruker. Men at din venninne trives med sin frisør, behøver ikke å bety at du vil trives like godt med den samme frisøren.

-Ett tips er å få tak i navnet på noen frisører du vil sjekke ut, og gå innom salongen og spørre etter den det gjelder. Spør litt om teknikker, priser, tilgjengelighet og produkter. På den måten vil du få et inntrykk av frisøren, i forhold til faglig tyngde, stil og om det kan bli en god kjemi mellom dere, sier Stine Monsen.

Pump opp volumet!Slik får du høstens heteste hår!

Dine rettigheter om du er misfornøyd

minMote har snakket med Jarl Martin Garder i Norges Frisørmesterforbund om hvilke rettigheter man har som kunde om man ikke er fornøyd etter å ha vært hos frisøren.

- Det er ikke noen lovreguleringer rundt dette, så sant det ikke er skjedd en direkte skade eller feilbehandling, sier Garder.

- Om kunden er misfornøyd blir det en subjektiv vurdering, så kunden kan ikke kreve å få pengene tilbake eller en erstatning. Det blir en sak mellom kunde og frisør. Det som er viktig er at frisøren gir riktig informasjon før en behandling, både når det gjelder pris, behandling og resultat, slik at begge parter er enige om hva man kan forvente, sier Garder.

Det er stort sett opp til hver enkelt salong hvordan de håndterer kunder som er misfornøyde.

- Frisører lever jo av fornøyde kunder, så det er også i salongens interesse at kunden er tilfreds. De aller fleste frisørsalonger vil prøve å bedre situasjonen gratis om kunden er misfornøyd, men kunden kan ikke kreve at det blir gjort. Så lenge frisøren har gitt kunden riktig informasjon og varen er levert etter avtale, står resten for kundens egen risiko, avslutter Jarl Martin Garder.

Relevante artikler videre:

Stjernene jukser også!Se stjernene som bruker parykk

Vil du ha ekstra volum?Se flere framgangsmåter her!

Få en perfekt festfrisyre!Tre snarveier til krøller

Skal du til frisøren?Slik får du frisyren du ønsker deg

Publisert:

Finn mer innhold om: