Skjønnhet

Røyter du? Dette må du gjøre

KAN HJELPE: Det er helt normalt å røyte litt, men det er visse grep du kan ta som kan gjøre det hele litt bedre. For eksempel å unngå overdrevent bruk av tørrsjampo i hodebunnen.

Ekspertene forteller hvorfor det skjer og hva vi kan gjøre med det.

  • Malin Gaden
    Journalist
Publisert:

At vi røyter litt er helt normalt. Ifølge Miray Al-Mustafa, hudlege ved Aleris og Oslo Hud- og Laserklinikk, kan man også røyte mer i perioder, eller etter visse livshendelser, uten at det trengs å behandles.

– For eksempel etter fødsel, etter oppstart eller avslutning av p-piller, eller etter en sykdomsperiode, forklarer hudlegen og fortsetter:

– Vi mister normalt 50–100 hårstrå daglig, og oftest mer de dagene vi vasker håret. Men dette antallet kan også variere individuelt og etter årstid.

EKSPERTEN: Hudlege Miray Al-Mustafa.

Hvis man derimot røyter veldig mye, og at det er flekkvis eller vedvarende, bør man oppsøke lege.

– Er hårtapet flekkvis, er det et tegn på spesfikke hårtapslidelser. Ofte blir man henvist til hudlege for utredning og behandling. Er røytingen mer diffus pleier man først å ta orienterende blodprøver, samt gjerne sjekke vitaminnivåene, jernstatus og stoffskiftet.

Ifølge Al-Mustafa kan man også se på om det er andre utløsende faktorer, som for eksempel medikamentbruk og nylige eller vedvarende, stressende hendelser eller endringer i kosten.

HÅR

Slik tar du vare på håret ditt i høst

Videre forteller hudlegen at håret vårt stadig er i en vektfase og en hvilefase. Disse fasene heter anagen og telogen. Hårstråene som befinner seg i hvilefasen, teleogen, faller ut.

– Ved tydelig røyting er det litt mange hår som samtidig kommer i en hvilefase, og røytingen blir derfor mye. Vi kaller det for telogent effluvium. Etter selvbegrensende hendelser, som for eksempel en fødsel, pleier røytingen å roe seg ned etter noen uker til tre måneder. Er det vedvarende, ofte uten tydelig identifiserbar årsak, kaller vi det kronisk telogent effluvium.

Skulle det vise seg å være vedvarende kan du kontakte hudlege som kan veilede deg på best mulig måte. Det finnes nemlig noen behandlinger som kan hjelpe for dem med vedvarende røyting.

Men først og fremst kan det å leve sunt og stresse mindre være løsningen for mange.

– Aldri sett så mye røyting

Siv Oldervik, frisør og eier av salongen Stas Hår og Bryn i Trondheim, forteller til MinMote at røyting er noe det snakkes mye om i disse dager – både blant frisører og kunder.

– Aldri har jeg sett så mye røyting som nå, sier frisøren.

Også hun viser til de samme årsakene som hudlege Miray Al-Mustafa.

– I tillegg har vi befunnet oss i en tid med mye uro og stress rundt koronasituasjonen.

Oldervik forteller at håret vil vokse ut igjen etter en telogen effluvium, men du må rett og slett smøre deg med litt tålmodighet.

– Da er det desto viktigere å ta enda bedre vare på det håret en har. For å unngå sprøtt hår som knekker, er det viktig med en god børste og gode hårprodukter. Vær snill med håret når du grer det i våt tilstand, og bruk leave in-produkter før du børster det.

FRISØREN: Siv Oldervik sier hun ikke har sett så mye røyting som nå. Kan det være den stressende koronapandemien som er årsaken?

Frisøren tipser også om å variere på hvordan du børster håret.

– Unngå å børste håret kun på en side. Dette kan nemlig gjøre at det slites mer på den ene siden.

Ifølge Oldervik er en sunn og frisk hodebunn også viktig for et sunt, fint og friskt hår.

– Forsøk å ikke overdrive bruken av hårpudder og tørrsjampo i hodebunnen. Den trenger nemlig luft. Sørg for å vaske håret godt – spesielt hodebunnen. Her er det mange som slurver. Er hodebunnen i ubalanse, bruk sjampo, balsam og leave in-produkter som balanserer.

Her er Olderviks tips til hva du kan gjøre hjemme for å hindre tørt hørt og heftig røyting:

  • Vask grundig
  • Kur
  • Bruk leave in-produkter
  • Børst når håret begynner å blir tørt – ikke strekk i det
  • Unngå stress
Publisert:

Les også

  1. HUDPLEIE

    Endringene huden din blir glad for i høst

  2. HÅR

    MinMote-redaksjonens favoritter til håret

  3. HUDPLEIE

    Hva er greia med glutenfri hudpleie?

Finn mer innhold om:

  1. Hår
  2. Helse
  3. Stress

Relaterte artikler

HÅR

Slik unngår du fett hår

HÅR

MinMote-redaksjonens favoritter til håret

HÅR

Slik tar du vare på håret ditt i høst

HÅR

Sånn tar du vare på krøllene dine

NYHETER

Mener Angelina Jolies frisør må få fyken