INTIME SKJØNNHETSPRODUKTER: Nå finnes deodoranter, sprayer og highlightere også til underlivet. Foto: Getty Images.

Skjønnhet

Produsentene bak omstridte intimprodukter svarer på kritikken

Gründerne av DeoDoc og The Perfect V har begge opplevd stor interesse rundt produktene til tross for at eksperter mener de både er unødvendige og kan gi plager. 

  • Maiken Svendsen
Publisert:

Den siste tiden har skjønnhetsprodukter til underlivet virkelig gjort sitt inntog i norske butikker.

Caroline Berg Eriksen fikk kritikk for at hun hyllet deodoranten fra Deo Doc på sin blogg. Da understreket lege Nina Brochmann og sexolog Siv Gamnes at skjønnhetsprodukter til underlivet er helt unødvendige og at det holder å vaske seg med varmt vann en gang om dagen.

SKJØNNHET

Nå skal det være full busk

Deo Doc er startet av de svenske søstrene Hedieh Asadi, som er lege, og Hasti Asadi. De har utviklet sine produkter sammen med gynekolog Gunvor Ekman Orderberg som er gynekolog og professor ved Karolinska Institut i Stockholm.

– Gjennom møter med kvinner så vi at mange brukte vanlig parfyme, såpe eller kremer i underlivet. Disse er fulle av allergener og noen har også alkohol, som ga plager, forteller Hedieh Asadi til MinMote.

Trioen bak understreker at de har utviklet produkter som ikke skal gi irritasjon på samme måte.

– Man har svettekjertler i underlivet på samme måte som under armene, og svetten som dannes kan gi uønsket lukt. Våre produkter skal ikke brukes inn i skjeden, men kun på vulvaen der hvor svettekjertlene er, påpeker Asadi.

HUDPLEIE

«Penis Facial»

– Disse produktene bør overvåkes nøye

Hun er også kritisk til skjønnhetsprodukter som glitterkapsler som føres inn i skjeden, og beautyprodukter som highlighter.

– Disse produktene bør overvåkes nøye da de ikke har noen funksjon, mener Asadi.

The Perfect V er startet av danske Avonda Urben. Merket har et produkt som kalles Luminizer, som altså omtales som en highlighter som skal gi glød underlivet.

– Det gjør huden mykere og gir en lett skimrende effekt, men det er en krem kvinner bruker på hele kroppen. Det er ikke sminke, og skjuler ikke noe, men fremmer hudens naturlige glød, svarer hun til MinMote.

Hun forteller at hun startet merket fordi hun så det var et behov for elegante produkter til kvinners underliv.

– Flere og flere kvinner fjerner håret i bikiniområdet, og dermed er mer hud synlig. Hårfjerning kan gjøre huden ru, man kan få inngrodde hår og generelt påvirker det huden, sier Urben.

Hun mener at det som fantes inneholdt mye parfyme, hvilket hennes produkter ikke gjør. Hun understreker at produktene er ment for utvendig bruk, og at de er testet av gynekolog.

– Vi må lære unge kvinner å ta vare på området rundt, spesielt om de allerede fjerner hårene i bikiniområdet. Jeg har lang erfaring i skjønnhetsindustrien og så behovet for produkter tilpasset å ta vare på underlivet, sier hun.

WELLNESS

HISTORIEN OM DEN SMERTEFULLE TRENDEN

Stor interesse for produktene

Det har vært stor interesse for produktene fra DeoDoc, og Asadi forteller at de som bedrift har fått flere utmerkelser siden oppstarten. Lege Nina Borchmann var kritisk til prisen på produktene fra DeoDoc.

– De lages i Sverige, med dyre råvarer som allergenfrie parfymer. Vi gjennomfører også kostbare gynekologiske tester, forsvarer Asadi.

Det samme gjelder produktene fra danske The Perfect V. Line Schrøder, leder for Spa Supply i Norge som har agenturet på The Perfect V, sier til MinMote at de har fått utelukkende positive tilbakemeldinger på produktene.

– Det er ingen tilsatt duft i produktene. Vi ser derfor ikke på dem som noe som skaper ytterligere kjøpepress, men som et tilskudd til salonger som tilbyr voksing eller laserbehandling hvor kunder ønsker denne typen produkter, sier hun.

Gründer Urben legger til at mange er litt flaue i starten, men at det raskt går over.

– Mange er glade for å slippe å bruke produkter som er «unisex», hva er unisex med å ha en vagina? spør Urben.

SKJØNNHET

Skjønnhetsprodukter til underlivet

– Kan utvikle kontaktallergi

Kent Hart, fagsjef for kjemi og biologi i Norges Astma- og Allergiforbund, forteller at en parfyme som er allergifri egentlig er et definisjonsspørsmål.

– En vanlig parfyme inneholder ofte 26 deklarasjonspliktige stoffer, disse er allergifremkallende og de skal reguleres. Flere produsenter bruker dermed andre ting, som for eksempel planteekstrakter som også er duft fremkallende. Om man bryter dem ned finner man flere av de samme stoffene, men de er ikke deklarasjonspliktige, forklarer han.

Hart legger til at han ikke har sett nøye på ingredienslistene til disse produktene, men understreker at planteekstrakter også kan inneholde allergener selv om det er i mindre grad enn i vanlig parfyme.

– Vi i Astma- og allergiforbundet er ikke tilhenger av at man skal parfymere seg nedentil, og det er bevist at man kommer lang vei med normal hygiene, legger Hart til.

Han påpeker at man ikke nødvendigvis kan utvikle parfymeallergi ved kontakt med enkeltprodukter, men summen av alt man kommer i kontakt med i løpet av livet som kan være utslagsgivende.

– Legger man intimparfymer på toppen av kransekaken, i tillegg til vanlige parfymerte deodoranter, aftershave, parfymer med mer, så kan det være det som får begeret til å flyte over. En kontaktallergi har du med deg resten av livet, og da må du unngå svært mange produkter, forklarer han.

– Ingen grunn til å ikke være stolt av «The V»

Lege Brochmann og sexolog Gamnes er kritiske til at skjønnhetsprodukter til underlivet skaper mer skjønnhetspress for særlig sårbare jenter. Det mener Asadi ikke gjelder DeoDoc, fordi de har produkter til menn også.

– Jeg har derfor vanskelig for å forstå at dette blir et feministisk spørsmål, svarer Asadi.

Vaginamonologene: 14 kvinner snakker om og viser frem eget underliv

Urben derimot ønsker å gi kvinner produkter som passer inn i deres skjønnhetsregime, og som tar vare på huden i underlivet.

– Vår filosofi er at en selvsikker kvinne tar vare på seg selv, inkludert hennes V. Jeg ble inspirert av skandinaviske kvinner og deres naturlige selvtillit og tilknytning til naturen, slår hun fast.

Brochmann mente at disse produktene pakkes inn i en feministisk pakke med fokus på kvinnehelse, men leste dem som ren salgsgimmick.

– Vi er selv feminister og jobber for å øke kunnskapen om underlivet og bedre kvinnehelsen. Å gi kvinner kunnskap om sitt eget underliv og utvikle produkter som bidrar til at de slipper plager er feminisme i mine øyne, svarer Asadi.

Urben mener at hennes produkter snakker til kvinner på en mer moderne måte enn andre produkter tilgjengelige.

– Vi kaller området «The V» og det er ingen grunn til å ikke være stolt over det området. Vårt mål er ikke å gi kvinner dårlig selvfølelse, men å gi et bedre alternativ for området, sier hun.

Publisert:

Relaterte artikler

NYHETER

Kritisk til Caroline Berg Eriksens hyllest av underlivsdeodorant

WELLNESS

Derfor kan du få hodepine av parfyme

SKJØNNHET

Vogue: Nå skal det være full busk

HUDPLEIE

Kjendisens nye hudpleiebehandling: «Penis facial»

HUDPLEIE

Skjønnhetsproduktene som jobber over natten

HUDPLEIE

Eksperter: Solfaktor i sminke er ikke nok

HUDPLEIE

Slik er Victoria Beckhams rådyre skjønnhetsvaner