På TikTok tar det av med videoer som sammenligner dyre og billige parfymer.
Det er ingen hemmelighet at parfyme kan være svindyrt, spesielt om du er en som liker å ha flere å velge mellom. En liten flaske med de dyrebare dråpene kan koste flere tusen kroner om du velger fra et stort motehus eller et nisjemerke.
Samtidig tilbyr flere kjedebutikker et bredt utvalg av egne parfymer til en langt rimeligere pris, og ofte er lukten nokså lik. På TikTok har det blitt superpopulært å saumfare parfymehyllene i de rimeligere butikkene etter parfymer som ligner sine dyre konkurrenter.
Emneknaggen #perfumedupes har nærmere 59 millioner visninger på den populære appen, hvor brukere ivrig viser frem sine beste «billigparfymer» som visstnok skal være nærmest identiske til sin dyrere konkurrent.
Delte meninger
En liten flaske med parfyme kan være et resultat av utallige timer arbeid i alt fra ingredienser og innhold til flakong og markedsføring. Nykr-grunnlegger og duftekspert Cecilie F. Egeberg er ikke tilhenger av at noen kopierer andres arbeid.
– Jeg er utdannet produktdesigner og er ekstremt motstander av kopier og duplikater når det kommer til det meste, sier hun og fortsetter:
– Jeg vet hvor mye arbeid det ligger bak å utvikle noe fra bunnen av. At andre kommer inn og kopierer det, ofte i dårligere kvalitet, synes jeg er så frekt og feil at jeg blir sint bare av å tenke på det, sier hun til MinMote.
Linda Landenberg, som står bak parfymemerket av samme navn mener det er lov å sette pris på en kopi.
– Jeg synes det er greit å like kopier. Det handler litt om hva man selv prioriterer og har råd til, forteller hun til MinMote.
Hun mener likevel det er viktig å være klar over at selv om noe lukter likt, så er det stor forskjell på kvalitet.
– Kopier er nettopp det – kopier. I kopien savner man finessen, man savner visse kvaliteter som du ikke får om du ikke kjøper originalen. Med en kopi vil du ikke få samme vare. Du kan få noe lignende, og det finnes den gjenkjenningen som for noen kan være «good enough», sier hun til MinMote.
Men hva skiller egentlig kopi og original?
Hvis man skal tro TikTok finnes det en rekke billige parfymer man omtrent ikke kan skille fra en langt mer kostbar. Så hva er det man egentlig betaler for, om det ikke er lukten?
– Hvis man kjøper fra de store, kommersielle merkene så koster selve flakongen og parfymen veldig lite i forhold til utsalgspris, sier Egeberg og fortsetter:
– Det som koster er forarbeidet, utviklingen av duften og flakongen, og også reklamen rundt den. Derfor kan noen kopiere selve duften og flasken, og den vil bli billigere. Men det er som å snike i køen. Det er ikke greit.
Landenberg mener det finnes en enkel måte å se på dyre og billig parfymer.
– Du kan tenke som du tenker med mat. Hvorfor er dette økologisk produserte kjøttet så mye dyrere enn kjøtt fra et dyr som har stått i en trang boks, fått antibiotika og er masseprodusert? Da tror jeg svaret er ganske enkelt.
Ekstremt dyre råvarer
Landenberg forteller at enkelte råvarer innen parfymeproduksjon er svært kostbare.
– Visse naturlige råvarer er ekstremt dyre. Ekstremt dyre. Det er et stort maskineri som ligger bak noen dråper rosenolje, appelsinblomstolje eller sjasminolje.
Hun forteller at i blomsterproduksjonen blir blomstene tatt hånd om 365 dager i året. Deretter blir de plukket for hånd fra grytidlig og til litt ut på formiddagen, og ikke lenger. Det er for å beholde duftmolekylene intakte. Deretter blir blomstene tatt med til destilleriet for videre produksjon.
– Hvis man tenker på hvor mange mennesker og timer som ligger en bak en kilo parfymeolje, om vi ser på naturlige råvarer, så tror jeg de fleste vil tenke at det er ganske billig med parfyme, sier Landenberg.
Hun trekker også frem type glass i flakong og produksjonsland som viktige faktorer.
– Det finnes mange varianter som du kan velge mellom når det kommer til kostnader, og til slutt tenker kanskje kunden at «ja, men de lukter jo omtrent det samme», og kanskje lukter de omtrent likt, men det er ikke samme vare. Det er dyrere av en grunn.
Hva er TikToks mest populære kopier
Uansett hva ekspertene mener, er «dupes» superpopulært på TikTok. Vi har samlet en liste over noen av de mest populære sammenligningene.
TikToks favoritter er ikke direkte kopier, men rimeligere varianter som blir sammenlignet med sine dyrere konkurrenter. Det er med andre ord ikke sikkert alle vil være enig i at duftene som sammenlignes lukter likt, og det er heller ikke sikkert produsenten har som hensikt at parfymene skal lukte likt.
Originalen: Yves Saint Laurent – Black Opium
Sammenlignes med: Zara – Gardenia
«Black Opium» ble lansert i 2014, og har siden blitt en kultfavoritt. Siden lansering har YSL sluppet flere versjoner av den populære parfymen, men på TikTok hevder brukere å ha funnet et alternativ i en litt annen prisklasse. Kleskjeden Zara har nemlig en duft kalt «Gardenia» mange mener minner om parfymefavoritten. På Fragrantica er «Gardenia» den høyest rangerte duften i likhetstrekk, som ikke er ulike versjoner av originalen.
Original: Maison Francis Kurkdijan – Baccarat Rouge 540
Sammenlignes med: Ariana Grande Cloud
«Baccarat Rouge 540» er en superpopulær duft både i inn- og utland, og har en prislapp på nærmere 4000 kroner. På TikTok mener mange den superluksuriøse duften har mye til felles med Ariana Grandes «Cloud». På nettsiden Fragrantica er det også nettopp «Cloud» som kommer opp som den mest vanlige sammenligningen. Mens «Baccarat Rouge 540» har en prislapp på 3900,- for 70 ml, selges «Cloud» til 495,- for 50 ml.
Originalen: Maison Francis Kurkdijan – Baccarat Rouge 540
Sammenlignes med: & Other Stories – Déjà Vu Mood
Det finnes flere rimeligere alternativer som minner mye om «Baccarat Rouge 540». Også duften «Déjà Vu Mood» fra kleskjeden & Other Stories sies av mange å være en veldig lik duft – til en langt rimeligere pris.
Originalen: Chanel – Chance Eau Tendre
Sammenlignes med: Zara – Applejuice
Chanels «Chance Eau Tendre» er en søt og feminin duft som har vært en favoritt hos mange. Den søte og friske duften med noter av grapefrukt, sjasmin, musk og amber blir av mange sammenlignet med Zaras «Applejuice». På Fragrantica er Chanels parfyme den høyest rangerte sammenligningen til Zaras «Applejuice».
Originalen: Armani – My Way
Sammenlignes med: La Rive – Her Choice
Da La Rives «Her Choice» ble lansert hos lavpriskjeden Normal ble produktet nærmest revet ut av hyllene. Siden har det vært vanskelig å få tak i en eksemplar. Den søte duften blir på TikTok sammenliket ned med den lang dyrere «My Way» fra motehuset Giorgio Armani.
Originalen: Parfums de Marly – Delina Exclusif
Sammenlignes med: Zara – Fashionably London
På TikTok sammenlikes en budsjettvennlig duft fra Zara med den eksklusive «Delina Exclusif». Også på parfymenettsiden Fragrantica er «Delina Exclusif den mest populære sammenligningen til budsjettfavoritten fra Zara.
Originalen: Lancôme – La Vie Est Belle
Sammenlignes med: Zara – Red Vanilla
Den populære «La Vie Est Belle» ble først lansert i 2012 og har siden fått en stor tilhengerskare. Med noter av blant annet bjørnebær, pære, sjasmine, vanilje og patchouli er denne søte og feminine duften er storfavoritt i alle aldre. Duften blir ofte sammenlignet med Zaras «Red Vanilla», som har mange av de samme notene som vanilje, patchouli, pære og bjørnebær.
Relaterte artikler
Slik skaper du din unike signaturduft
