– Det har blitt foreslått av kunder å møtes i Frognerparken eller å komme hjem til kunden for å utføre behandlinger, forteller Elisabeth Lein Oksvik, eieren av Beth's Beauty.
På en pressekonferanse torsdag forrige uke ble coronasmitte-tiltakene ytterligere strammet inn til å gjelde hele Norges skjønnhetsbransje. Helsedirektoratet fattet med hjemmel i smittevernloven vedtak om å stenge alle skjønnhetssalonger i Norge som tilbyr frisørtjenester, hudpleie, massasje og kroppspleie, tatovering, piercing og liknende.
Dette byr på frustrasjon hos kundene.
Glad for å å ha fikset håret før det stengte
Wanda Mashadi er blant dem som pleier å fikse både øyenbryn, vipper, negler, hud og hår hos diverse salonger. Hun er glad for at hun og tvillingsøsteren nettopp har fått utført de behandlingene de pleier. Da vil ikke det desperate behovet melde seg like fort, sier hun.
– Flaks for oss at vi gjorde alt vi trengte å gjøre rett før salongene ble stengt. Jeg har noen behandlinger satt opp i mai og juni, så vi får se om jeg får gjennomført dem. Ellers sitter jeg her da, med pinsetten og ansiktsmasken, og det går helt fint det og. Vi møter jo absolutt ingen, sier Wanda Mashadi til MinMote.
Slik fjerner du shellac hjemme
Selv om Mashadi føler seg litt overfladisk som innrømmer det, er hun spesielt glad for at hun fikk ordnet håret og tatt ansiktsbehandling nå nylig. Vippene og neglene synes hun ikke det er er så farlig med.
– Faller vippene av, så faller de av. Neglene fikser jeg selv med fil og i verste fall litt vanlig lakk. Jeg pleier å ta shellac til vanlig. Det verste for meg er håret, det er ikke noe fint med extensions som henger og slenger, sier hun og legger til:
– Det vil ikke bli aktuelt for meg å få noen hjem for å fikse oss, vi vil møte minst mulig folk og holder oss stort sett innendørs. Jeg skulle gjerne ha fikset neglene nå, men vi kommer ikke til å få noen behandlinger utført før salongen åpner igjen.
Disse ansiktsmaskene kan du lage selv
Kunder foreslår å møtes i Frognerparken
Elisabeth Lein Oksvik, eier av skjønnhetsalongen Beth's Beauty forteller at hennes behandlere har mottatt flere kreative forslag fra desperate kunder de siste dagene. Mange ringer og lurer på hva de skal gjøre med neglene og vippene som de ofte pleier hver tredje uke.
– Det har blitt foreslått fra kunder å møtes i Frognerparken eller å komme hjem til kunden for å utføre behandlinger, flirer Oksvik som understreker at de overholder reglene med tanke på sikkerheten for kundene og de ansatte.
Eieren av Beth's Beauty forteller at kundene viser forståelse for at klinikkene må holde stengt for behandlinger og melder om en økt interesse for produkter man selv kan bruke hjemme, som ansiktsmasker, hårkurer og hjemmepeeling.
De har redusert åpningstider i butikken, og etter stengetid setter Oksvik seg selv i bilen og kjører ut produktbestillinger til kunder i Oslo.
– Vi har mange kunder i karantene, så vi setter varene utenfor døren.
Etterspør video-konsultasjoner
Eirik Thorsen, kreativ leder hos Adam & Eva og eier av frisørsalongen i Grensen i Oslo, sier til MinMote at han har fått forespørsler fra kunder som ønsker video-konsultasjoner nå som de ikke får ordnet seg på håret.
– Jeg fikk forespørsel fra en kunde som lurte på om vi kunne ta en konsultasjon om hvordan hun skulle style håret sitt dersom dette drøyer. Og det var jo en akseptabel forespørsel synes jeg, sier Thorsen og ler.
Han har ikke mottatt forespørsler om han kan komme hjem til kunder og farge eller klippe håret deres hjemme.
– Det ville jeg aldri gjort uansett. Det er en regel jeg har forholdt meg til lenge, jobb er jobb, og jeg utfører mitt yrke i salongen, ingen andre steder. Og hvert fall ikke nå i disse tider, legger han til.
Etter at avgjørelsen om å stenge skjønnhetssalonger kom, opplevde Thorsen en påfallende økt etterspørsel hos kunder.
– Det kom et rush av folk innom salongen for å desperat få seg en klippeeller farge etterveksten før salongen stengte klokken 18. Vi hadde ingen ledige timer å tilby, men hadde vi vært smarte hadde vi auksjonert dem bort til høyeste pris, ler han.
– Vil du anbefale folk å farge etterveksten- eller klippe seg hjemme?
– Nei. Det som kommer til å skje da er at det blir dobbelt så mye arbeid for meg når frisørsalongen åpner igjen, ler han.
– Det er jo vi som må rette opp i disse hjemmefeilene. Når det er sagt så vil denne stengingen av salongene føre til et rush når vi åpner igjen. Det blir som julaften og 17. mai samtidig, og det gleder vi oss til.
DETTE GJØR DU NÅR KVISENE HAR KOMMET
Tilbyr videokonsultasjon
Oslo Hudpleieklinikk har lenge før coronavirusutbruddet, jobbet med å legge til rette for løsninger for hvordan de kan hjelpe kunder med veiledning, uten at kundene selv må komme til klinikken.
– Vi satser for fullt på rådgivning på nett via skype nå. Våre hudterapeuter har allerede mye rådgivning på chat, mail og telefon. Fra imorgen er vi også på skype for å veilede kundene våre, sier eier og daglig leder av Oslo Hudpleieklinikk Anne-Berit Eide.
Selv om Oslo Hudpleieklinikk har holdt en lav profil gjennom den siste tiden, merker de økt salg i nettbutikken. På spørsmål om de merker økt etterspørsel fra kunder som likevel ønsker behandling er Eide klokkeklar:
– Det er utelukket for vår del å akseptere slike tilbud. Vi er svært opptatt av omdømmet vårt, understreker Eide.