Grensene for hvor langt vi er villige til å gå i skjønnhetens navn endrer seg stadig. Nå rynker ikke lenger norske kvinner på nesen av voksing eller injeksjoner.
Vi har lenge hengt bak USA når det gjelder skjønnhetstrender, men mye har skjedd innenfor norsk skjønnhetsindustri de siste tiårene.
– Grensene er helt klart flyttet. Før fortalte man ikke at man skulle gå og ta botox, men i dag er dette helt legitimt, sier Elisabeth Oksvik til MinMote.
Hun driver landets ledende skjønnhetssalong, Beth's Beauty, som denne uken feiret sitt 25-årsjubileum.
Skjønnhetssalongen, som ligger på Frogner i Oslo, omsetter i dag for over 30 millioner i året og har etter det MinMote erfarer flere celebre navn på kundelisten - inkludert Dronning Sonja og Kronprinsesse Mette-Marit. Oksvik vil imidlertid ikke kommentere kundelisten.
Les også:Merkelig negletrend tar Instagram med storm
I anledning jubileet har vi sett nærmere på de historiske linjene for norske skjønnhetsvaner - fra naturlig kroppspleie til Botox og total hårfjerning:
1995: Større tabu
– I dag er anti-age behandlingene de mest populære, mens da jeg startet opp for 25 år siden var dyprenser, kroppsmassasje og ulike slankemaskiner det mest etterspurte, sier Oksvik og forteller at den største forandringen i skjønnhetsindustrien er at skillet mellom skjønnhetsbehandlinger og medisinske behandlinger har blitt mindre.
Les også:Ekspert: - Vippeextensions kan gi permanente skader
En annen vesentlig endring er at holdningene til behandlingene er forandret. I dag er det langt fra tabu å vise seg i en skjønnhetssalong.
Når MinMote ankommer festen er lokalet fylt til randen av kunder, og servitører tilbyr fingerretter og deler ut glass med musserende vin. På et behandlingsrom får Katrine Sørland ekstra lange vipper, Bertine Zetlitz poserer for fotografene og Lisa Tønne holder datteren på fire år i hånden på vei inn til jubileumsfeiringen.
Artikkelen fortsetter under bildet.
2000: Botox og «brazilian» i USA – aromaterapi i Norge
Ved millenniumskiftet er kosmetiske injeksjonsbehandlinger som botox i ferd med å bli en gigantindustri i USA, og på samme tid gjør hårfjerning med «brazilian waxing» sitt store kommersielle gjennombrudd etter å ha vært et tilbakevendende tema i TV-serien «Sex And The City».
«Brazilian wax»:Historien om den smertefulle trenden
– Vi henger litt etter i Norge. I 2000 var vi nok mest opptatte av aromaterapi og plantebasert pleie her til lands, og det ble etter hvert populært med selvbruning og spraytan, sier Oksvik.
2010: Norge følger etter
Ti år senere gjør de viktige skjønnhetstrendene for alvor inntog i det norske markedet. Kosmetiske injeksjoner er ikke noe en snakker høyt om, men etterspørselen øker.
– For 3-5 år siden ble «brazilian» og hårfjerning over hele kroppen populært i Norge - både for kvinner og menn, forklarer Oksvik.
– Samtidig blir det helt «ut» å sole seg, og pleie av hud blir «in». Det blir et økt fokus på sunn hud, forebygging og vedlikehold, sier hun.
– Altså forebygging med botox og andre injeksjoner?
– Både og. De tradisjonelle basic-behandlingene forsvinner og blir erstattet med medisinsk hudpleie med produkter med mer aktive ingredienser. Kosmetiske injeksjoner blir også mer vanlig, sier Oksvik.
Les også:Tips fra hudeksperter: Slik forebygger du rynker tidlig
2015: «Up to date»
– Flere av maskinene som er 20 år gamle er fortsatt like aktuelle i dag - men mange maskiner og produkter har blitt oppgradert og forbedret. Negler er for eksempel noe vi alltid har gjort, men nå har Shellac erstattet vanlig neglelakk, sier hun.
Les også:Brukte gelélakk hjemme: - Fikk store sår med betennelse
De seneste årene har det også blitt veldig populært med falske øyevipper.
– Det har vi jo også alltid gjort. Men nå setter vi jo selvsagt ikke på de lange remsene lenger. Nå er det punktvipper det går i.
Oksvik forklarer at skjønnhetssalongens kundegruppe grovt sett kan deles inn i to grupper, men understreker at nordmenn generelt er ganske jordnære.
KOMMENTAR:Neglepleieren lider så dropp den rimelige manikyren
– På den ene siden har vi kundene som søker etter det naturlige, som ønsker å være velstelte og med ren og sunn hud. På den andre siden finner vi kundene som ønsker mer glamour. De ønsker gjerne større lepper og flere injeksjoner, sier hun og sier en ikke skal se bort ifra at skjønnhetspresset har blitt større de seneste årene.
– Fokuset ligger likevel fortsatt på velværebiten. Jeg tror det viktigste er å føle seg velpleid, konkluderer Oksvik.