SØVNTYV: Mobilen holdt meg våken til langt på natt. Ville det hjelpe å henvise den til kjøkkenbenken? Illustrasjonsfoto: Getty Images

Skjønnhet

Jeg kuttet ut mobil i senga i en måned – dette skjedde

Null Netflix, null Instagram, null e-post. Ville det gjøre nattesøvnen bedre?

  • Sverre Norberg-Schulz Hagen
Publisert:

Dette er en del av en artikkelserie i fire deler hvor MinMote-redaksjonens ansatte har eksperimentert med ulike grep for å øke velværefølelsen, for eksempel ved å sove bedre eller få renere hud. Eksperimentet har vart hele januar.

Les hvordan det gikk å slutte med kjøtt her, kaffe her, og å drikke lunkent sitronvann hver dag her.

Bakgrunn: Jeg er en storforbruker av digitale medier: Jeg studerer informatikk, jobber i en digital mediebedrift, og fråtser på privaten i Instagram, Facebook, Twitter, Snapchat og alle blogginnlegg som starter med «top ten things». Som en kompis en gang sa om seg selv har jeg nok en tendens til å gå meg bort mellom IRL og URL. Å henvise både smarttelefon og laptop til kjøkkenbenken en full måned var slik sett et ambisiøst prosjekt. Ville min FOMO trumfe den potensielle bonusen av flere timer god søvn?

FORSØKSKANIN: MinMotes journalist Sverre Norberg-Schulz Hagen. Foto: Kristoffer Kumar, VG

Dette sier ekspertene: At mobilbruk kan være til hinder for nattesøvn er udiskutabelt.

– Økende bruk av nettbrett og mobil stimulerer hjerneaktiviteten i stedet for at vi inntar søvnmodus. Resultatet er dårligere konsentrasjon og dårligere evne til læring, sa søvnforsker Ståle Pallesen ved Universitetet i Bergen til NRK allerede for fire år siden.

Flere studier peker i tillegg på at det blålige lyset fra mobilskjermer hindrer produksjon av det søvnfremmende hormonet melatonin. Mobilen lurer rett og slett kroppen til å tro det er morgen.

Å kaste mobilen ut av soverommet skulle slik sett bidra til to ting: Færre Trump-tweets og 9GAG-bilder ville hjelpe hjernen min å slappe av, samtidig som mørket på soverommet ville sette igang produksjonen av melatonin, og få meg til å sovne raskere.

Slik gikk det:

Natt én uten mobil ble på mange måter et organisatorisk rot. Ikke bare er mobilen mitt vindu mot verden, den er også vekkeklokken min. Løsningen ble å sove med åpen dør ut mot kjøkkenet, med mobilens ladekabel strukket så nærme døråpningen som mulig.

Det hjalp nødvendigvis ikke at kjæresten min, i påvente av å overta ny leilighet, nettopp hadde flyttet inn. I frykt for at hennes mobiltelefon på nattbordet ville bli en uimotståelig fristelse, ble denne også henvist til kjøkkenet – ikke til udelt glede.

Slik fortsatte den første uken, til den virkelige utfordringen kom: Åtte dager på AirBnB i New York. Kveldene gikk greit nok, da folk hjemme var trygt i seng, men det var desto mer fristende å sjekke norske nettaviser tidlig på morgenen, siden de allerede var godt inne i nyhetsdøgnet. Løsningen ble å kaste mobilen i kofferten, for så å skumme frenetisk over forsidene mens jeg gaflet i meg egg, bacon og vafler under en veldig tidlig frokost.

Fristelsen ble imidlertid mindre og mindre etter hvert som dagene gikk. To uker inn i januar sluknet jeg så fort hodet traff puta, og våknet som et tent lys syv timer senere. Døgnrytmen min var skremmende jevn – Quincy Jones kunne ikke produsert det bedre. Til tider vil jeg nesten si den var for jevn: Tre uker inn i januar skulle jeg feire bursdagen min i Stockholm, men å holde seg våken til over midnatt var en prøvelse i seg selv. Kroppen min var innstilt på å være i seng til elleve.

Etter fire uker var ikke mobilen lenger noe jeg tenkte på da jeg la meg. Tidvis savnet jeg Instagram og Snapchat på sengekanten, men fordelen ved å komme seg ut av senga for å sjekke siste nytt var vel så stor. Endelig kom jeg meg tidsnok både på jobb og skole – og jeg var fullstendig uthvilt!

Sparte jeg penger? Foruten mindre bruk av mobildata i utlandet hadde ikke prosjektet noe særlig å si for økonomien min. Om noe, må det være at jeg fikk bedre tid hver morgen, og derfor rakk å smøre både frokost og matpakke hjemme.

Vil jeg fortsette i samme spor? Trolig! Å sove med døren til kjøkkenet åpen må jeg få en slutt på, men det er ikke noe en god, gammeldags vekkeklokke ikke kan fikse. Kanskje vil jeg sprekke en søndagsmorgen eller fire i måneden, men i det store og hele har jeg fått en døgnrytme jeg gjerne vil beholde. Anbefales på det sterkeste!

Publisert:

Relaterte artikler

LIVSSTIL

Jeg sluttet å spise kjøtt i en måned – dette skjedde

LIVSSTIL

Jeg drakk sitronvann en måned – dette skjedde

NYHETER

Celine Aagaard om: Familielivet, barndommen og karrieren

LIVSSTIL

Feel good-spalten: Designer og gründer Marthe Kveli Valeberg

LIVSSTIL

Jeg sluttet å drikke kaffe i en måned – dette skjedde

LIVSSTIL

Shopping-lunsj i NYC? Dette er restaurantene du bør sjekke ut

LIVSSTIL

Feel good-spalten: Stylist og skribent Hodo Musa