SVERGER TIL VINTAGE: Blogger Anniken Jørgensen verken handler eller kaster noe særlig klær lenger.
Skjønnhet

Slik kan du være både etisk og forfengelig

Disse moteprofilene har tatt et standpunkt om å velge etisk når de handler klær, sminke og skjønnhetsprodukter. Av hensyn til kloden, kroppen og samvittigheten velger de å bruke vintage og økologisk. 

  • Maiken Svendsen
Publisert:

Anniken Jørgensen, bloggeren bak Annijor, var med i serien «Sweatshop» på Aftenposten i 2014. Det endret hele hennes væremåte.

– Jeg tror ikke det går an å tenke på samme måte etter noe sånt, sier hun til MinMote.

Hun verken handler eller kaster noe særlig klær. Klærne føler hun sjelden bli oppbrukt, man må bare finne en ny måte å sette det sammen på. Til andre som ønsker å være mer etiske i sin forfengelighet anbefaler hun at de hopper i det.

– Verden endrer seg ikke ved at alle fortsetter som før. Vi må ta vare på kloden vår, sier hun og legger til noen konkrete tips:

– Bruk vintage, ikke kast ting, finn på nye ting og klippe.

Bloggeren drømmer om å lage sin egen kleskolleksjon en gang, men innrømmer at det kanskje er vanskelig.

– Det er vel en drøm alle bloggere har, men jeg skal i så fall gjøre det rett, forteller hun.

LIVSSTIL

Håper hun finner kjærligheten i 2016

Bunner ut i klimaspørsmålet

MILJØBEVISST: Kristin Gjelsvik, her fra Se og Hørs kjendisgalla i november.

Kristin Gjelsvik driver bloggen, butikken og nettbutikken «Style Connection». Helt fra klesmerket var en tanke var hun klar på at det skulle produseres etisk.

– Det koster en del mer for meg og litt mer for kunden, men jeg kan ikke promotere et klesmerke som driver med utnyttelse, sultelønn, barnearbeid og elendige arbeidsvilkår, slår hun fast.

En genser koster det omtrent 200 kroner for designeren å lage, men det mener hun det er verdt.

– Det som er bra er at det nå blir mer snakk og åpenhet rundt dette. Jeg merker at flere kunder faktisk spør hvor klærne lages, og er mer opptatt av at det skal produksjonen skal være etisk.

I våres satt hun seg inn i hvordan dyrehold og kjøttproduksjon skjer. Hun ble veganer, og siden har det vært uaktuelt for henne å bruke produkter, klær eller spise mat som ikke er produsert etisk og miljøvennlig.

- Alt dette bunner ut i klimaspørsmålet. Vi må redde denne jordkloden vår, og det lille du kan gjøre utgjør en forskjell. Da er det viktig at jeg bruker min stemme til å gå foran med et godt eksempel, forteller bloggeren.

Fokuser på det som trekker inn i huden

Anja Stang har nylig startet bloggen Green house by Anja Stang, og jobber som konsulent og skribent for blant annet A-magasinet og Infinitum Magasin. Hun er opptatt av at det skal være inspirerende å velge bærekraftig fremfor at man skal føle at man ofrer noe.

– Det skal være lett, gøy og inspirerende å leve etisk og bærekraftig, slår hun fast.

Hun anser det som en nødvendig trend at folk og bransjen blir mer bevisste på hvordan de handler.

– På skjønnhet- og matfronter har det skjedd mye de siste årene. Der har det kommet mange produkter, som er både bærekraftige, tilgjengelige og i alle prisklasser, forteller hun.

NYHETER

Danske klesgiganter sikrer Bangladesh-fabrikker

Selv mener hun at det som er naturlig og rent, også er bedre for huden.

– Hvis jeg skulle begynne med noen få økologsike produkter, ville jeg fokusert på at leppeprodukter, kremer og oljer som skal inn i huden.

NYHETER

– Norske kjeder må ta sin del av ansvaret

NYHETER

Pelsindustrien er verdt 290 milliarder

Anja Stang forteller at klesbransjen fortsatt henger etter skjønnhetsbransjen i utviklingen. Selv om mange av de store kjedene har bærekraftige kolleksjoner, er masseproduksjon fortsatt normen.

SATS PÅ HUDPLEIE: Anja Stang tenker rent og naturlig på produkter som skal inn i huden

– Om et plagg er «altfor» billig, er det gjerne noen andre som betaler prisen, sier hun.

Undersøkelse: En av tre kunne tenke seg shoppestopp

Ekstrem endring i bevissthet

Da Siri Sveen Haaland skulle starte sitt eget klesmerke var det en selvfølge at det skulle være bærekraftig. I 2012 startet hun «Black Rat», og var da mye på messer og så på materialer.

– Der virket det nesten ut å ikke tenke bærekraftig, forteller hun og legger til:

– Med tanke på de miljøutfordringene vi står ovenfor var det utenkelig å gjøre noe annet.

Det har gått omtrent fire år siden hun startet, og på den tiden har hun merket en ekstrem endring i folks bevissthet.

– De setter pris på å få svar på hvor produktene kommer fra, og stiller flere og flere spørsmål, forteller Haaland.

Det siste året har Black Rat blant annet lagd skjorte sammen med OnklP og De fjerne slektningene, bandmerchet til Highasakite og vært et av merkene i Top Shops butikk på Oxford Circus i London. Kolleksjonene hennes består kun av sorte klær, med innslag av grått og hvitt.

– Når jeg ser meg rundt er det farger nordmenn bruker mye, og det er noe som funker til en hver anledning og årstid, mener hun.

DESIGNER: Siri Sveen Haaland står bak merket «Black Rat»
NYHETER

– Lag ballkjolen selv!

Håper ikkebærekraftig blir like ukult som røyking

I en ideell verden hadde alle klærne vært laget av økologisk materiale, sier hun. I tillegg ønsker hun en endring av «bruk og kast»-mentaliteten.

– Tenk heller at du kjøper plagg som kan vare i flere sesonger, fremfor å følge de største trendene. Invester heller mer i klærne, legg litt mer penger i dem og bruk dem lenger. Å kaste mindre er like viktig som at klærne er laget i økologisk materiale, forteller hun og legger til:

– En dag håper jeg at det er like ukult å ha klær som ikke er bærekraftig, som det er å røye, sier hun.

KLÆR

Lag blusen med Jenny Skavlans tre enkle steg

Trendforsker Gunn-Helen Øye slår fast at det er en trend at mange ønsker å tenke etisk om mote.

– Spesielt unge er opptatt av hva som er i produktene, arbeidsforholdene til de som lager dem, gjenbruk og etikk rundt hva de ønsker at skal på og i egen kropp, forteller hun.

Øye mener at det handler om en bit av et større bilde hvor de ser utenfor seg selv og sine klær.

– Jeg syns det er helt fantastisk, og det forundrer meg ikke. Dagens unge elsker foreldrene sine, de er flinke på skolen og drikker mindre. Det stemmer overens med de menneskene som unge prøver å bli, sier hun.

Publisert:

Les også

  1. NYHETER

    Boikotter butikker som fører Trumps merkevarer

  2. NYHETER

    - Norske kjeder må ta sin del av ansvaret for trygge arbeidsforhold i Bangladesh

  3. NYHETER

    Synkende salg for H&M i oktober

  4. NYHETER

    H&M stopper produksjonen av angora-produkter

Relaterte artikler

SMINKE

Naturlige skjønnhetsprodukter: Uenige om effekten

NYHETER

Står opp for en bærekraftig motebransje

KLÆR

Slik handler du mer bærekraftige klær

NYHETER

Slik var de norske visningene under New York Fashion Week

NYHETER

Kristin Gjelsvik om konkursen: – Det var en mental påkjenning

NYHETER

Kommentar: «Black friday» handler ikke om gode og smarte kjøp

NYHETER

Influencere etterlyser tydeliggjøring av etiske retningslinjer mot kroppspress