Nå kommer Fenty Beauty til Norge
MinMote har snakket med make up-artisten bak Rihannas skjønnhetsmerke.
Da Rihanna lanserte sitt sminkemerke Fenty Beauty i 2017 slo det nærmest ned som en bombe i skjønnhetsbransjen. Ved å lansere 40 ulike nyanser på foundation satte merket en ny standard.
Men var det et blaff?
Det enkle og klare svaret er nei. De første 40 dagene etter lansering dro Fenty inn 100 millioner dollar i salg. Merket ble hyllet for å inkludere et bredt spenn av hudtoner, og etter to års drift slo Fenty Beauty knockout på Kylie Jenners sminkemerke. Siden lanseringen for fem år siden har det blitt lansert ytterligere ti foundation-farger.
Men frem til nå har merket vært utilgjengelig i norske butikker. 27. mai lanseres imidlertid hele linjen hos parfymeriet Fredrik & Louisa.
MinMote ble som eneste norske medie invitert til en samtale og gjennomgang av produktene med Rihannas faste makeup-artist Hector Espinal i forkant av lanseringen. Han skaper stjernens sminke-looks, og er Fenty Beautys globale makeup-artist.
– Du vil ikke tro hvor på og hands on hun er med merket, sier Hector Espinal om superstjernen Rihanna, på videomøte fra New York.
– Beklager bråket her, men du vet, it’s New York, sier han, før han fortsetter:
– Hun er med på hele prosessen. Hun gjør alt fra å velge navn på produktene, teste hvert produkt, til og velge fonten på innpakningen, for å nevne noen. Hun er virkelig lidenskapelig opptatt av sminke, og vil bare lansere produkter hun elsker og føler er 100 prosent klare.
Han mener det viktigste for å oppnå Rihannas look er en god base, det han kaller «Fenty Face». Ifølge makeup-artisten vil superstjernen se soft og glødende ut, ikke blank eller dewy.
– Rihanna er en ekte skjønnhets-kameleon som kan rocke enhver look. Hun elsker å eksperimentere med sminke. Hun har vakre øyne og lepper, så det blir ofte fokusområdene i sminke-lookene vi skaper.
– Ble dere overrasket over at det å lansere 40 nyanser av foundation nærmest satte en ny standard i skjønnhetsbransjen?
– For Rihanna handlet det aldri om antallet nyanser, men å sørge for at alle føler seg inkludert og representert, og at de kunne se seg selv i merket. Jeg tror måten hun gjorde det på var unik, fordi det endret samtalene rundt inkluderende utvalg og nyanser i skjønnhetsindustrien, sier Espinal.
Etter å ha lansert Fenty beauty, lanserte Rihanna også sitt eget klesmerke i samarbeid med luksusgruppen LMVH i 2019. Dette ble imidlertid lagt på is kun to år senere.
For dem som er større tilhenger av artisten Rihanna enn designer- og-skjønnhetsdronning-Rihanna virker det imidlertid ikke som at ventetiden er over helt enda. Forrige gang hun slapp musikk var i 2016 og siden den gang har Rihanna tilsynelatende fokusert på å bygge Fenty-imperiumet.