Dette blir de største sminketrendene i år
MinMote har spurt ekspertene om hva som blir gjeldende på sminkefronten i år.
2021 ble avsluttet med at vi måtte ta på maskene igjen og avlyse festligheten. Det er jo under slike begrensninger kreativiteten blomstrer og det ser ut til å prege sminketrendene i 2022.
1. Glossy lepper
Dominique Lehongre, tidligere internasjonal makeup-artist, nå offisiell trener hos Givenchy Beauty forteller at flere er lei masker og pandemi, og at det derfor kommer et slags opprør i form av sterk leppesminke i 2022. Han spår definerte lepper og mer farger.
Det ser også ut til at matte lepper vil få en konkurrent i det nye året.
– Leppene vil være mer skinnende og glossy enn tidligere. Sateng-teksturen gjør et comeback nå som komfort og farger står i sentrum.
Han nevner rød leppestift som en klassiker som alltid er der, men som vi vil se i litt mer oransje toner jo nærmere vi kommer sommeren. Det hele toppes med en naturlig hudsminke.
– Den «no make-up»-looken med en tilnærmet perfekt tekstur blir med oss inn i 2022. Men med mer glød, lys og fargespill i huden.
2. Grafisk liner
Makeup-artist Charlotte Wold, som blant annet har sminket Jenny Skavlan, Lars Vaular og Camilla Pihl, har troen på at vi vil se sterke farger andre steder enn bare på leppene.
– I 2022 ser vi mye av farger og grafiske liner i trendbildet, men også på sosiale medier hvor flere av makeup-artistene har valgt farger på kundene sine som er å se på alt fra rød løper, moteshow og så videre.
– Skjønnhetstrender starter som regel på catwalken før de videreføres til presse, kjendiser og influencere. Under visningene for vår- og sommerkolleksjonene for 2022, samt pre-fall 2022, var grafisk liner en greie. Det så vi på flere av de store motehusene deriblant Chanel, Christian Dior og Valentino, forteller Wold.
3. Sminke med aktive ingredienser
Wold har troen på at glødende hud ikke vil gå av moten helt enda – spesielt den naturlige typen som kommer av gode rutiner.
–Selv tenker jeg at glød som kommer «innenfra» aldri går av moten, men spesielt nå når man må gå mye med munnbind, så er folk mer opptatt av hudpleie enn før pandemien.
Det istemmer Lehongre. Han mener det vil komme en etterspørsel for sminke som ikke bare får huden til å se pen ut, men som også pleier og forbedrer.
Fokuset på hudpleie har som sagt fått en boost under pandemien og det ser ut industrien ønsker å levere på kundenes nye behov.
– Flere av de store merkene som Bobbi Brown, Clinique og L’Oréal har kommet med foundation og serum i ett og samme produkt, som gjør at huden får puste, men samtidig får pleie, forteller Wold.
4. Glitter og strass
Men glødende hud er ikke den eneste trenden som vil bli med oss inn fra fjoråret.
– Da det nesten kun var øynene vi kunne se i 2021, uttrykket folk seg med mye glitter og liner på øyne. Det tror jeg vil fortsette inn i det nye året, sier Wold.
5. Gjenbruk
Gjenbruk er blitt et «buzzord» for mote- og skjønnhetsindustrien. Flere merker begynte tidlig i det små med refills, men det ser ut som at flere vil følge etter i året som kommer. Charlotte Tilburry, Zara, Fenty, Tom Ford og Hermès er bare noen av de som har lansert sminke med refills den siste tiden.
– Jeg håper at flere merker vil tilby refills. Charlotte Tilburry har refill på blant annet bronzerne sine, som gjør at kundene slipper å betale fullpris ved neste kjøp og man sparer miljøet for produksjon av mange nye forpakninger, sier Wold.