Catwalksminken viser at en rekke klassikere vil overleve også i 2018.
De internasjonale moteukene gir en pekepinn på hvilke trender de store motehusene satser på de kommende sesongene. Det gjelder ikke bare klær, men også hår og sminke.
I Milano var det en gjenganger at huden var mer eller mindre naturlig sminket. Det var få motehus som satset på full kontur ala Kardashian/Jenner-klanen, men heller en glødende og plettfri hud.
Slik mestrer du skjønnhetestrenden
No-make-up-make-up
Fendi valgte den mest naturlige tilnærmingen på sine modeller. De var sminket med en no-make-up-make-up med en hvit skygge innerst i øyekroken. På den måten får man illusjonen av et mer åpent og våkent blikk. Vogue mener trikset er bedre mot trøtte øyne enn concealer.
Victoria Beckham-visningen i New York. Foto: Getty Images.
Kaia Gerber for Fendi i Milano. Foto: Getty Images
Bella Hadid for Fendi i Milano. Foto: Getty Images
Cara Delivigne for Burberry i London. Foto: Getty Images
London var også den plettfrie huden i fokus. Da sendte blant annet Burberry sine modeller mer eller mindre sminkefrie ned catwalken. Det samme gjorde Victoria Beckham i New York.
Store kåper, glitter og dyremønster
Knallfargede lepper
Røde lepper var i fokus hos blant annet Dolce & Gabbana. Modellene hadde enkel eyeliner og bruntoner på øynene og leppene i forskjellige rødtoner. De varierte fra de tradisjonelle knallrøde til høstens trendy bærfarger.
Hos Max Mara var det rosatoner som gikk igjen. Modellene som hadde fokus på leppene hadde naturlig sminke resten av ansiktet, på den måten kom fargen på leppene virkelig frem.
Rosa leppestift steg for steg
Sotede øyne
Både Max Mara i Milano og Tom Ford i New York dro på litt ekstra i sine visninger. Modellene ble sendt ned catwalken med kraftig, sotede øyne i mørke farger. Huden var fremdeles naturlig, og leppene i nude farger.
Kaia Gerber for Tom Ford i New York. Foto: Getty Images.
Gigi Hadid for Max Mara i Milano. Foto: Getty Images.
Metallisk
Noen designere valgte å gi modellene en mer «extra»-look med metalliske skygger eller sterke farger. Både Delpozo i London og Ulla Johnson i New York hadde metallisk øyenskygge i sølv eller gull.
Ulla Johnson-visningen i New York. Foto: Getty Images.
Delpozo-visningen i London. Foto: Getty Images
Delpozo-visningen i London. Foto: Getty Images
Neon
Dior hadde feministisk fokus i sin visning i Paris denne uken. Modellene viste frem gensere med trykk som «Non, non, non et non» og «kvinners rettigheter er menneskerettigheter». De hadde også solbriller i farger som gult, burgunder og rosa.
Prada dro på med fargerike øyenskygger som matchet neonfesten i visningen. Noen modeller hadde også glitrende stener limt på øyelokket. De fleste modellene hadde dog kun naturlig sminke til den stramme wet-looken på håret.
Sminken hos Prada i Milano. Foto: Getty Images.
Sminken hos Prada i Milano. Foto: Getty Images.